Israel Hayom

"בלתי נסבל": עיכוב בסיוע בשכר דירה למתמודדי נפש

עמותת פורום בריאות הנפש: הממשלה לא קידמה את הנושא בניגוד לנאמר ● זועמים: "ההתייחסות לפגועי הנפש מנוגדת לחוק" ● משרד הבריאות: נעמוד בהתחייבות

- היאלי יעקבי הנדלסמן

לאחר שלפני כשנה אישר בג"ץ את הגדלת הסיוע בשכר דירה למתמודדי נפש, הוגש לאחרונה עדכון לבית המשפט, אשר הלין על כך שמשרד הבריאות טרם שילם סכום זה, וכי משרדי הממשלה לא קידמו את הנושא - בניגוד לה תחייבות שלהם.

העתירה הוגשה בשם עמותת פורום בריאות הנפש, עמותת לשמ"ה, מרכז הורים נהריה, עמותת רעות ועמותת אנוש. משרד ש. פרידמן, אברמזון ושות' ייצג את העותרות.

קושי בהעברת התשלום

כזכור, בג"ץ החליט בחודש ספט מבר האחרון כי הוא לא יוכל לשוב ולדון שוב בהליך, אך ביקר את המ שרדים ואת ההתנהלות שלהם, והורה להם לקבוע מדיניות בנושא. בהחל טה נכתב כי "כשישה חודשים לאחר מתן פסק הדין, הודיעו העותרות ביום 23.2.2022 כי משרד הבריאות מפר את התחייבותו, וכי בניגוד להודעת המשיבים, אשר בעקבותיה ניתן פסק הדין המוחק את העתירה, מתווה הסיוע טרם גובש והסיוע טרם ניתן.

"המשיבים התבקשו להגיב להודעה זו ואישרו, בהודעתם מיום ,24.3.2022 כי התעורר קושי בהעברת תשלום הסיוע הייעודי ממשרד הבריאות למ שתקמים. זאת, מאחר שמשרד הב ריאות חסר מנגנון תפעולי להעב רת תשלומים שוטפים כאלה, ומשרד הבינוי והשיכון, אשר נתבקש להע מיד לרשות משרד הבריאות מנגנון כאמור, התנגד לכך, וטוען כי הדבר יצריך פיתוח פלטפורמה מתאימה בעלות שאותה צריך לכסות משרד הבריאות".

עוד צוין כי "משרד הבינוי והשיכון העריך כי המתווה יהיה ניתן ליישום בתוך שישה חודשים מיום קבלת העו בד הייעודי שהוקצה לנושא. בהתאם לכך, פנו גורמי האוצר לוועדת הכ ספים כדי לקבל את אישורה להעברת התקן בין משרדי הממשלה, והסוגיה עתידה לעלות בפני ועדת הכספים, לאחר שהתכנסותה תאושר על ידי ועדת ההסכמות, על רקע תקופת הבחירות".

"המנגנון ייושם בהקדם"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הטיפול במתמודדי הנפש ושילו בם הוא נושא חשוב ומרכזי בעשייה של משרד הבריאות. המשרד, בשי תוף פעולה עם משרדים נוספים, יצר מנגנון תשלום ישיר לזכאים ומקדם את יישומו בהקדם, כפי שהתחייב".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "כפי שנמסר לבית המש פט, להערכת משרד הבינוי והשיכון ניתן יהיה ליישם את המנגנון בתוך שישה חודשים מיום קבלת עובד ייעודי שיוקצה לנושא, וכן העברת התקציב הנדרש".

עורכי הדין גבריאל דיסני ויונתן פרידמן ממשרד ש. פרידמן, אברמ זון ושות', אשר ייצגו את העותרות, מסרו: "בית המשפט העליון העמיד במקומו את משרד הבריאות, והבהיר שהתייחסותו לפגועי הנפש בישראל גם מנוגדת לחוק וגם מתאפיינת בג רירת רגליים בלתי נסבלת.

"יש להתפלא כיצד המשרד מש קיע מאות אלפי שקלים במסע פרסום טלוויזיוני שמטרתו לקדם את נכי הנפש באוכלוסייה, בעוד הוא עצמו לא עושה את המינימום הנדרש כדי להשיג את אותה מטרה. התנהלות בלתי נסבלת זו מעידה על כישלון טוטאלי מצד המשרד בתחום בריאות הנפש, ומצופה מהמשרד כי יפעל למען אוכלוסייה מיוחדת זו ביתר שאת מכאן ואילך".

 ?? ?? "התנהלות שהיא כישלון טוטאלי של משרד הבריאות" צילום: אפרת אשל
"התנהלות שהיא כישלון טוטאלי של משרד הבריאות" צילום: אפרת אשל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel