Israel Hayom

ניצוץ היצירה

במסגרת האירוע "ניצוצות" במוזיאון תל אביב, הקהל מוזמן לשמוע מקרוב את סיפוריהם של מיטב האמנים ולחוות איתם מסע ייחודי ● "הדבר הכי חשוב זה הרצון לתת ולספר על עצמך", משתף המלחין והזמר ערן צור

- מאיה כהן סרט

מוזיאון תל אביב לאמנות יהפוך מחר לחלל שמשלב מגוון תחומי עשייה תרבותית באירוע מתמשך שבו הקהל יחווה מסע יוצא דופן. כל זה במ סגרת האירוע "ניצוצות", שיתקיים בניהולו האמנותי של האמן הרב תחומי נדב ברנע.

במסגרת האירוע יוצרים ויוצרות מת חומי עשייה מגוונים )קולנוע, טלוויזיה, ספרות, מוזיקה, אופנה ועוד( יתמקמו בח ללי המוזיאון ויחלקו עם הקהל, כל אחד בדרכו, את מקורות ההשראה שלהם. שי חות, סיורי פרפורמנס והצצה אל מאחורי הקלעים של תהליכי היצירה הם רק חלק מהדברים שיתאפשר לקהל לחוות. אחד המשתתפים באירוע הוא המלחין והזמר ערן צור, שיופיע עם טקסטים נבחרים של משוררות ועיסוק במגדר, בזהות ובהשראה.

"תפסתי את זה כמקום לתת בו ביטוי לרפרנסים שלי, למה שאני אוהב לעשות, למה שעשה אותי. את התוכנית שלי אני מחלק לשלושה מקבצים, ובכל מקבץ דבר שונה, כדי שמי שיראה אותי יקבל תמו נה רחבה ככל האפשר", מספר צור בראיון ל"ישראל היום", "אני מושפע מכתיבה, ממילה, משירה של משוררים ומשוררות, ואני אחלק את המקבצים לפי כרונולו

גיה: אתחיל עם העברית של תחילת המאה ה ,20 עם אורי צבי גרינברג, התרגום של ז'בוטינסקי לאדגר אלן פו, וגם הנושא שנו גע לי - האקספרסיונ­יזם הגרמני, רפוב ליקת ויימאר של אותה התקופה. יש לי שיר שמתאר את האווירה שם, וגם אבצע שיר בגרמנית.

"לאחר מכן אני רץ 60 שנה קדימה, והמ קבץ השני יהיה על יונה וולך, שהיא מבחי נתי השראה גדולה. היא פתחה לי את הדלת והשער לאהוב שירה, ומאוחר יותר בחיים עשיתי אלבום שלם משיריה. היא היתה סמן של ליברליות, משהו שמנסה להשתחרר מהפוליטיזצ­יה של הלאום ויותר לדבר על האני, על האינדיבידו­אל, על הג'נדר. בסבב השלישי חיפשתי משהו מהעברית העכ שווית. לצד העברית שמשתנה, האקלים הציבורי משתנה - והמשורר משתנה. מה שיסגור לי את הפינה זה גבריאל בלחסן".

מה דעתך על מה שקורה עכשיו בסצ נה, בעידן שבו אנחנו שומעים לא מעט ביקורת על זילות השפה?

"זה נכון, אבל יש איזה רנסנס בתחום כתיבת השירה, תראי את מה שקורה עם כל הפואטרי סלאם למשל, ויש כמה משוררים ומשוררות שאני אוהב לקרוא עכשיו, למשל סיון בסקין. זה שהדבר הזה רחוק יותר מה עין הציבורית הרחבה היום, זו עובדה. בת קופה של אלתרמן עד וולך לא היה משכיל ישראלי שלא ידע מה הם עושים, והיום זה לא ככה, אבל השירה כן חיה".

יש את התפיסה הרומנטית של האמן שיוצר רק כששורה עליו המוזה. יש לך טקסטים מסוימים, שעות מסוימות או רגעים שבהם אתה נוהג ליצור?

"אני חושב שזה משתנה במשך החיים. לפני שהפכתי לאיש משפחה, היו לי כל מיני פולחנים כאלה כדי להכניס את עצמי למצב הזה. בהמשך, כשהזמן הפנוי שלי הצטמצם, התחלתי להגיע לסטודיו שלי ולעבוד שם. היום, אחרי הרבה שנים של יצירה, אני חושב שהדבר הכי חשוב זה הר צון לתת, לספר את האמת על עצמך וככה לתקשר איתה. ברגע שיש לך את הרצון הזה, זה כמו מניע שדוחף אותך לביטוי אישי ושירי".

בין יתר האמנים שישתתפו באירוע: הקולנוען ארי פולמן בשיחה עם שמוליק דובדבני; הסופר אתגר קרת בשיחה עם המוזיקאי והוגה הדעות גלעד כהנא; התס ריטאית והשחקנית דנה מודן בדיאלוג מע ניין עם התסריטאית והבמאית טליה לביא )"אפס ביחסי אנוש", "ילדות סכסכניות"(; מעצב האופנה ויוי בלאיש ש"יעתיק" את הסטודיו שלו לחלל המוזיאון; השחקן והמו זיקאי נטע וינר שיוביל סיור המשלב מוזי קה וטקסטים; והעיתונאי רוני קובן בשיחה עם המסעדנית עפרה גנור.

 ?? ?? צור. "אתן מקום למה שעשה אותי" צילום: קוקו
צור. "אתן מקום למה שעשה אותי" צילום: קוקו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel