Israel Hayom

והזוכה בפרס איש השנה שלי הוא:

- דן מרגלית

המגזין האמריקני "טיים" ייסד את המיזם העיתונאי לבחירת איש השנה מדי 31 בדצמבר. עורך "העולם הזה", אורי אבנרי, קיים מיזם דומה בכל ראש חודש תשרי. הלכתי בעקבותיו, וכבר שנים רבות אני בוחר במאמריי את "איש השנה". המהלך מורכב.

ישראל מנפקת אירועים דרמטיים בדחיסות, ולפיכך נצברים מועמדים רבים, ויש התחבטות בעת המיון. ב 2014 לא הכרעתי ביני לבין עצמי. מועמד אחד היה קצין גבעתי, איתן פונד. במבצע צוק איתן חדר באומץ רב למנהרה בניסיון להציל את חברו הדר גולדין, שנ חטף ונרצח בידי חמאס, ועוטר בצל"ש. באותה שנה חרץ השופט דוד רוזן את דינם של הנאשמים בפר שת השחיתות ב"הולילנד", ושלח את אהוד אולמרט לכלא בשל קבלת שוחד. בחרתי בפונד וברוזן גם יחד.

גם השנה הייתי קרוב לכך. הדס קליין, המעידה ביושרה ובלי טריקים והתחכמות במשפטו של בנימין נתניהו, היא מופת ליחסו הראוי של הישראלי המצוי לשלטון החוק. הסנגור עמית חדד תקף כצפוי את עדותה, אך נמנע מלהציגה כאשת תככים או כשקר נית, וידע מדוע: כי איש לא יאמין לו, בבית המשפט ומחוצה לו. קליין ראויה לפרס ישראל, או לפחות לאות אבירת איכות השלטון בארגונו של ד"ר אליעד שרגא. היא תואמת את דעת הפרקליט הנודע אמנון גולדנברג, ששמע מפי לקוחו כיצד הוא עתיד להסתיר בעדותו בבית המשפט את העובדות ולסובב בכחש את הדיינים, עד שלא התאפק והעיר לו בסרקזם: "גם אמירת האמת היא אופציה".

עבאס זורע חרדה הן בבל"ד, החותרת תחת קיום המדינה, והן בכהניזם, שכל שיתוף פעולה כזה - ברוח משנתו של ז'בוטינסקי - הוא מבחינת היהודים הקיצונים חלום בלהות

בכל זאת, הזוכה בתואר "איש השנה" הוא מנהיג רע"מ, מנסור עבאס. הח"כ האסלאמי עוסק בענייני דתו. נאמר כי הוא מעין שליח ציבור בפעילותו במ סגד. באווירה השוררת בין יהודים לערבים בישראל, ונוכח הפלשתינים ביהודה ושומרון ובעזה, עבאס פעל באומץ כאשר הושיט יד לממשלה המכהנת עתה. גם אם יש ממש בטענת נתניהו כי קיבל תקציב בשפע - עדיין חלק ניכר ממנו מגיע לציבור הערבי, והעודף הוא בבחינת זוטות אל מול השינוי האסטרטגי שקיבע מנהיג רע"מ במערכת הפוליטית.

הוא עשה כן בהציעו לציבורו לנטוש את דרך העוינות החמוצה ואת החלום למחוק את ישראל מעל המפה, ותחת זאת להשתלב בה, תוך הכרה בכך שהיא מדינה יהודית, ולתבוע למגזר הערבי זכויות בהתחשב בכך שהיא דמוקרטית.

ההכרה הזאת, והצעד שעשה כסיעה אסלאמית עצמאית ולא כסרח עודף של מועמד ערבי ברשימה יהודית, הם שינוי מהפכני מאתגר, שהקים עליו את הקיצונים משני עברי המתרס.

עבאס זורה וזורע חרדה הן בבל"ד, החותרת תחת קיום המדינה, והן בכהניזם, שכל שיתוף פעולה כזה - אגב, ברוח משנתו של זאב ז'בוטינסקי - הוא מב חינת היהודים הקיצונים חלום בלהות. אם יהיה המשך למהלכיו של עבאס, יישחק החלום הסמוי לחיסול היהודים או לגירוש הערבים.

אפשר שהניסוי של עבאס ייכשל, וראינו אפשרות כזאת במהומות בערים המעורבות. אבל את הנעשה אי אפשר כבר להשיב. התקדים קיים. נמצא גורם ערבי אסלאמי שוויתר על המזימה לטובת שיתוף הפעולה היהודי ערבי. אשר על כן - הוא איש השנה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel