Israel Hayom

הפיכה ספורטיבית

בניגוד לעבר ולמרות החשש, כמה משחקני נבחרת הכדורגל של איראן הביעו תמיכה בהפגנות על רצח מהסה אמיני וגרמו למתיחות גדולה עם המשטר ● ובעוד חודשיים מתחיל המונדיאל

- נדב יעקבי מסביב לכדור נדב יעקבי, גם בטוויטר ‪@nimidana -‬

זה היה אמור להיות משחק הכנה לקראת המונדיאל, אחד מני רבים שהתקיימו בשבוע האחרון. אורוג וואי, עם לואיס סוארס הוותיק ודא רווין נונייס הצעיר, התייצבה באצט דיון הצנוע שבסנט פולטן, אוסטריה, למפגש ידידותי מול איראן.

בימים שלפני המשחק, התקשורת העולמית עסקה בחזרתו של קרלוס קירוש, המאמן הפורטוגלי בן ה ,69 לקדנציה שנייה כמאמן נבחרת איראן. אבל מהר מאוד ההכנות למונדיאל הפכו לעניין משני - זה הפך לסי פור פוליטי.

זה התחיל כאשר האוסטרים הודיעו במפתיע כי לא יאפשרו לקהל להיכנס ליציעים. מהר מאוד התבררה הסי בה: זו היתה דרישה של ההתאחדות האיראנית, שחששה משלטי מחאה נגד המשטר בטהרן. כמה שעות לפני שרי קת הפתיחה האיסור בוטל. יום לפני המשחק קיבלו נציגי התקשורת הודעה כי גם הם לא יוכלו להיכנס לאצטדיון. זה כבר היה מוגזם. הרי המשחק מת קיים באוסטריה ולא בטהרן.

לא מעט אנשי תקשורת אנגלים הגיעו לסנט פולטן, שכן משחק הפ תיחה של אנגליה במונדיאל יהיה מול איראן. הם לא היו מוכנים לקבל את ההחלטה ההזויה, ואחרי פנייה דחופה לפיפ"א, למארגנים לא נותרה ברירה, ולתקשורת אושר להיכנס.

הנבחרת האיראנית, חייבים לומר, נראתה מצוין. היא ניצחה 0:1 משער של מהדי טארמי, כוכב פורטו. שני הבלמים, חוסיין קנאני ושוג'ה חלי לזאדה, עשו עבודה טובה מול סוארס ונונייס, ובקישור בלט סעיד אזטו לאהי, מוויילה הדנית.

אבל העיתונאים דיווחו לא רק על מה שקרה על הדשא, אלא גם על מה שאירע ביציע, כאשר שני אוהדים הניפו שלט שתומך בהפג נות שמתקיימות ברחבי איראן, במ חאה על רציחתה של מהסה אמיני. השוטרים האוסטרים סילקו אותם. אמיני בת ה 22 נעצרה לפני כשבו עיים ע"י "משטרת המוסר" האירא נית, בטענה שלא עטתה על ראשה את החג'אב כפי שמחויבות לעשות כל הנשים באיראן. בדרכה ל"מחנה לחינוך מחדש" היא הוכתה, איבדה את הכרתה ומתה.

כבר שבועיים שבכל רחבי איראן יוצאים המונים להפגנות נגד המש טר, במה שכבר זכה לכינוי "מהומות החג'אב". נשים צולמו כשהן שור פות את החיג'אב ומקצצות את שיער ראשן, במחאה על חוקי האסלאם הנו קשים. המשטרה מפעילה נשק חם כדי לנסות לפזר את ההפגנות, ועל פי עדויות שונות, עד אתמול נהרגו כבר 76 בני אדם במהומות, שלא פוסקות.

המשטר מודע לרגישות שקיימת סביב הנבחרת, במיוחד כאשר בעוד פחות מחודשיים היא תשחק במונ דיאל מול אנגליה, וויילס וארה"ב השנואה, זו המכונה בטהרן "השטן הגדול". הבעיה היא שחלק משחקני הנבחרת לא חששו להביע את דעתם הנחרצת נגד המשטר ובעד ההפגנות.

הגדיל לעשות סרדאר אזמון, הח לוץ הבכיר, שמשחק בשנתיים האח רונות בבאייר לברקוזן הגרמנית. בפו סט שפרסם הוא כתב: "מטילים עלינו הגבלות כשאנחנו בנבחרת הלאומית, אבל אני לא יכול לסבול זאת עוד! אני לא חושש שידיחו אותי מהנבחרת, כי זה לא ימחק את מה שקרה מהתודעה שלנו. תתביישו! אתם הורגים בקלות. לחיי הנשים האיראניות!".

אתמול, במשחק ההכנה של איראן מול סנגל ,(1:1) אזמון פתח על הס פסל, ייתכן מאוד בגלל דבריו, וכ שנכנס כבש, אבל לא חגג את שערו.

"אל תפחדו מנשים חזקות"

הבעיה של ראשי ההתאחדות האיראנית, שמקבלים הוראות מראשי המשטר, היא שאזמון הוא לא היחידי. אזטולאהי כתב גם הוא פוסט שתו מך במפגינים. רבים משחקני הסגל הוסיפו סרטים שחורים לתמונות הפ רופיל שלהם. המשטר מתקשה לעצור את גל ההפגנות והמהומות, מאחר שלא מדובר במחאה מאורגנת, שיש מאחוריה גוף פוליטי או מנהיג. זו הסיבה שגופי תקשורת שתומכים במשטר מצביעים על כוכב העבר עלי קארימי כ"מנהיג המרד", זה שמתסיס את העם האיראני.

קארימי בן ה 43 כונה בעבר "המ ראדונה של איראן". הוא כבש 38 שערים ב 127 משחקים בנבחרת, שבה שימש קפטן שנים רבות. במהלך הקריירה המפוארת שיחק בבאיירן מינכן, שעימה זכה בדאבל ב .2006

אף שפרש לפני שמונה שנים, קארימי הוא עדיין דמות נערצת באיראן, ויש לו 12 מיליון עוקבים באינסטגרם. בשנים האחרונות הוא חי בדובאי, ומשם הוא לא חושש להביע את דעתו. בפוסט באינסטגרם הוא פנה לצבא וכתב: "אל תתנו שדמם של חפים מפשע יישפך". בטוויטר, שם יש לו כמעט חצי מיליון עוקבים, הוא צייץ: "אל תפחדו מנשים חזקות".

קארימי פרסם בשבועיים האחרונים עשרות פוסטים שבהם חשף את הברו טליות של המשטרה והפך לאויב המ שטר, והמנהיג, אייתוללה עלי חמי נאי, אף תקף אותו באחד מנאומיו האחרונים והאשים אותו בבגידה.

בפועל, הביקורת נגד קארימי רק הגדילה את הפופולריות שלו. בתוך שבוע הוא צבר עוד שני מיליון עו קבים. הצעד האחרון של המשטר היה החרמת נכסיו הפרטיים בטהרן, כולל הווילה המפוארת שלו. התחושה היא שזו רק ההתחלה, והשיא עוד מצפה לנו במשחקיה של איראן במונדיאל בקטאר. סמנו את 21 בנובמבר ביומן.

 ?? ?? גברים ונשים כאחד בהפגנות באיראן צילומים: אי.פי.אי, אי.אף.פי
גברים ונשים כאחד בהפגנות באיראן צילומים: אי.פי.אי, אי.אף.פי
 ?? ?? קארימי. אויב המשטר
קארימי. אויב המשטר
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel