Israel Hayom

יצאו למבצע: מה גורם לצרכנים לקנות הכי הרבה?

1+1 - שווה המון: 73% מהציבור מעידים כי מבצעים בחנויות משפיעים מאוד על החלטת הקנייה שלהם ● "קונים גם אם בפועל כלל לא קיימת הוזלה משמעותית"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

הישראלים "מכורים" למבצעים, מה שגורם פעמים רבות להשפעה על החלטת הקנייה.

מחקרים מראים כי בעבור חלק משא מעותי מהצרכנים ומהצרכניות, השיא מוש במילה "מבצע", גם אם בפועל לא קיימת הפחתה משמעותית במחיר, מסא פיק כדי שהם יעדיפו מוצר זה על פני אחר. מבצעים אלה עלולים לטשטש את היכולת שלנו כצרכנים לבצע בחירה מושכלת ומודעת לגבי הקנייה שלנו.

73% מהציבור מעידים כי מבצעים משפיעים במידה רבה עד רבה מאוד על החלטת הקנייה שלהם, כך עולה מסקר שערך ארגון אמון הציבור. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית באמצעות מכון ,Panel4All במטרה לבחון את עמדתו של הציא בור הישראלי בנוגע למבצעים. מהא סקר עולה כי מצד אחד הציבור הישא ראלי מושפע מאוד ממבצעים, ומצד שני מידת האמון שלו כלפיהם מאוד

נמוכה. 58% מהציבור טוענים כי הם מאמינים במידה מועטה או בכלל לא שמחירי המבצעים שאליהם הם חשופים משקפים הנחה אמיתית ביחס למחיר המוצר המקורי. רק 4% מהציבור מאא מינים במידה רבה למבצעים.

היעדר שקיפות למבצע

מנתוני הסקר עולה כי הדברים המא רכזיים שמפריעים לצרכנים קשורים להיעדר שקיפות ביחס לפרטי המבא צע. 74% ציינו כי מפריע להם כאשר המבצע כולל אותיות קטנות מבלבא לות, 63% כשלא ברור מה המחיר לפני המבצע ואחריו, 51% כשלא ברור אילו מוצרים נכללים במבצע ואילו לא, 37% כשמנסים לשכנע אותם לקנות יותר משהתכוונו וא%63 כשאחוז שיעור ההנחה האמיתי לא ברור. עוד ציינו כי הם מעדיפים מבצעים הכוללים הנחה גורפת על טווח רחב של מוצרים, ואת אלו שיש ודאות גבוהה לגבי הכדאיות שלהם ושאין בהם סייגים והחרגות.

נראה שדווקא אחד המבצעים הנא פוצים בשוק, "השני בחצי מחיר", הוא שהכי פחות מועדף בקרב הציבור הישא ראלי - רק 12% מהציבור בחרו בסוג מבצע זה כמבצע מועדף. 58% מעדיפים שיעור הנחה גורף על כל מוצרי החא נות, 49% מעדיפים ‪38% ,1+1‬ מעדיא פים הנחה על מחיר הקנייה, למשל קנה בא003 שקלים ושלם 200 שקלים, וא%73 מעדיפים הנחה על מוצרים מסוימים.

בארגון אמון הציבור מציינים כי חוסר האמון של הציבור הישראלי במבצעים אינו מפתיע, וכי אחד מהא גורמים המשמעותיים ביותר לכך הוא היעדרה של רגולציה מספקת ומעודא כנת בתחום.

בדרך לתיקון חקיקה

תיקון החקיקה אמור לטפל בשני כשלי השוק הקיימים כיום בעולם המא בצעים, אחד מהם הוא כמה זמן רשאי העסק להציע למכירה מוצר או שירות במבצע, והשני הוא מחיר הייחוס שממנו אפשר לגזור את המבצע.

 ?? ?? מעדיפים מבצעים הכוללים הנחה גורפת על שורת מוצרים צילום: יהושע יוסף
מעדיפים מבצעים הכוללים הנחה גורפת על שורת מוצרים צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel