Israel Hayom

חיסון הקורונה החדש: מדריך למתחסנים

אלפי אנשים כבר קיבלו את החיסון המותאם לשני זני הנגיף ● פרופ' זרקא: "רוצים להציל חיים" ● כל השאלות, כל התשובות

- מיטל יסעור בית אור

לצד מבצע חיסוני השפעת כבכל שנה, החלו בשבוע שעבר כל קופות החולים לחסן את המטופלים שלהן בחיסון קורונה חדש, המגן מפני שני זנים של הנגיף - הזן המקורי )"זן ווהאן"( וזן האומיקרון BA4) ו .(BA5

החיסון מיועד רק לבני 12 ומעלה שהתחסנו בעבר נגד קורונה בשתי מנות. הוא ניתן במרווח של שלושה חודשים ממנת החיסון הקודמת או מההחלמה.

בשל מצב התחלואה הנמוך ירד מקדם ההדבקה בימי החג ,0.83־ל מספר המאומתים היומי עמד בשבוע החולף על פחות מ 1,000 ביום, ובבתי החולים מאושפזים 289 איש - כ־08 מהם חולים קשה.

ביקשנו מממונה הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, שהוא גם מנהל בית החולים זיו בצפת ומומחה בבריאות הציבור, לעשות סדר במידע ולהסביר על החיסון החדש ולמי הוא ממליץ להתחסן.

למי מומלץ החיסון? "החיסון מומלץ לחולים במחלות כרוניות ובמחלות ריאה משמעותיות, למדוכאי חיסון, לסובלים מהשמנת יתר וממחלות המטולוגיות, ולעובדי מערכת הבריאות, עובדי הוראה, דיירי מוסדות לגיל השלישי והמטפלים שלהם, דיירי מוסדות רווחה, מאושפזים פסיכיאטריי­ם, אסירים ועוד. "חשוב לחדד: אנחנו ממליצים בצורה הכי ברורה וחדה לכל מי שבסיכון - להתחסן. גם מי שלא שייך לקבוצות האלה יכול לה תחסן, וזה בהחלט מוריד את הסיכון. אני לא רוצה לקרוא לכולם להתחסן. אם נגן על אוכלוסיית הסיכון - דיינו".

למה לא להמליץ לכל האוכלוסייה להתחסן, כמו בעבר? "כרגע, בווריאנט האומיקרון, התחלואה הקשה ממוקדת באוכלוסיות הסיכון - אנשים עם מחלות כרוניות קשות, ריאות, לב וסרטן, מעל גיל 65 או .70 המטרה שלנו היא למנוע תח לואה קשה ואשפוז בטיפול נמרץ. אנחנו רוצים להציל חיים. אדם בריא בן 30 הוא לא אוכלוסיית היעד, כי גם אם הוא יחלה לכולם". סביר שלא יסתבך. לכן אני אומר לו: אם אתה רוצה להתחסן, קופות החולים ייתנו לך. רכשנו חיסונים

מהן הראיות המדעיות ליעילות החיסון? "בניסוי קליני רואים שהחיסון גורם לעלייה בנוגדנים. מאחר שאין מספיק נתונים מ'החיים האמיתיים', לא יודעים לה גיד מבחינת אחוזים מה יעילותו במניעת מחלה קשה. יעילות החיסון פחתה בתקופת האומיקרון, ובזנים .BA4/5 לפי מחקרים שונים, הגנת החיסון במניעת מחלה קשה עומ דת על 70-80 אחוז והיא נמוכה יותר מאשר בחי סון הקודם. היעילות במניעת הדבקה עומדת על 30-40 אחוז. אין נתון אחד פורמלי ומוצהר, ומה שבטוח הוא שהגנת החיסון במניעת ההדבקה נש חקה - אך מניעת המחלה הקשה השתמרה יחסית. עם החיסון החדש, הציפייה העיקרית היא לשיקום ההגנה מפני מחלה קשה לסביבות .90%־ה צריך גם להמתין שיהיה גל תחלואה כדי לראות יעילות".

החיסון מותאם לבני 12 ומעלה. האם צפוי שיאושר בקרוב לכל הגילים? "לא צפוי כרגע שהחיסון יאושר לצעי רים יותר. החיסון של פייזר מיועד לגילאי 12 ומעלה, ושל מודרנה לגילאי 18 ומעלה. יותר מ־%09 מהחולים הקשים בגל האומיקרון הם בני 60 ומעלה, ולכן החברות מתמקדות באוכלוסייה המבוגרת". האם כדאי למי שהתחסן עד כה בחיסוני פייזר לקבל בוסטר של מודרנה? יש בכך יעילות? "יש כרגע שני מיליון חיסונים של פייזר בישראל. אני ממליץ להתחסן במה שזמין. אין מניעה למי שהתחסן בחיסון של פייזר להתחסן בחיסון של מודרנה, או להפך. אני לא יודע להמליץ למי שהת חסן בפייזר שיחליף למודרנה. אין מספיק מידע".

מה אם הייתי חולה לפני פחות משלושה חו דשים, ובכל זאת התחסנתי? "לפי ההנחיות, יש להמתין שלושה חודשים אחרי החלמה עד לקבלת חיסון מותאם. אנחנו חושבים שהאדם מוגן יותר בפרק הזמן של שלושת החודשים שאחרי המחלה, ולאחר מכן המוגנות מהחיסון הקודם או מהמחלה הולכת ונחלשת. אם חלית לפני חודש, אין צורך להתחסן כעת. אבל למי שלא יודע אם חלה, עדיין אין סכנה בקבלת חיסון". הכתבה המלאה באתר "ישראל היום"

 ?? ?? מתן חיסון קורונה באשקלון. לא רק לאוכלוסיות סיכון
מתן חיסון קורונה באשקלון. לא רק לאוכלוסיות סיכון
 ?? ?? *מתחילת מבצע החיסונים ב 21.09 )פחות משבוע, כמחציתו ימי שבת וחג(
*מתחילת מבצע החיסונים ב 21.09 )פחות משבוע, כמחציתו ימי שבת וחג(
 ?? ?? פרופ' זרקא
פרופ' זרקא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel