Israel Hayom

הקבלנים מזהירים מפני "מחנק האשראי"

לקראת עליית הריבית הצפויה בשני, בענף מתריעים דווקא מפני עליית מחירי הדיור: "פגיעה בהתחלות הבנייה"

- סוניה גורודיסקי

ביום שני הקרוב צפוי בנק ישראל להעלות את הריבית במשק בפעם החמישית ברציפות, ולפי רוב התחזיות, גם הפעם עליית הריבית צפויה להיות בשי עור חד של ,0.75%-0.5% לרמה של .2.75%-2.5%

אף שמקובל לחשוב כי העלאת הריבית אמורה למתן את קצב העלייה של מחירי הדירות, בפועל קורה דווקא ההפך, ולמרות הירידה בביקוש לדיור, קצב עליית המחירים עלה ל 17.9% בשנה האחרונה. בהתאחדות הקבלנים משוכנעים כי עלייה נוספת בריבית עלולה להוביל להמשך עליית מחירי הדי רות בישראל, והסיבה לטענתם היא קפיצה בעלויות המימון.

הקבלנים מספרים כי הזינוק בעלויות מימון הבנייה כבר מקשה על חלק מהיזמים בשוק הנדל"ן להמשיך לפעול בשל אי כדאיות הפרויקטים החדשים. הם מדברים על הקיטון הצפוי בהתחלות הבנייה ומ זהירים מפני "מחנק אשראי".

"העלויות הוכפלו"

נציין כי בכירי בנק ישראל אמרו לא פעם כי הדרך לפתור את משבר הדיור בי שראל צריכה להיות על ידי הגדלת היצע הדירות, אלא שלפחות לפי טע נות הקבלנים, הצעדים של בנק ישראל עלולים דווקא לפגוע בהיצע בשוק הדיור ובכך לה חמיר את המצב.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אומר בשיחה עם "ישראל היום": "בני גוד לקולות של מומחים שונים במשק, אנח נו מעריכים שהחלטה של נגיד בנק ישראל על הע לאת ריבית נוספת בשבוע הבא, שווה האטה במשק וקיטון בהתחלות הבנייה, שיגרום להמשך עליית מחירי דירות בישראל.

"ההשפעה של עליית הריבית על עלויות המימון והיצע הדירות צפויה להיות הרבה יותר דרמטית מקיטון זמני בביקוש לדירות הנגרם מהתייקרות המשכנתאות. יזמים וק בלנים בענף הבנייה עדים זמן רב לעלייה בקושי להשיג אשראי, בשל המגבלה הענפית שקבע בנק ישראל לבנקים המלווים לבנייה".

עמית גוטליב, יזם וקבלן מבעלי חברת "גוטליב אחריות בבנייה", העוסקת בבנייה שמיועדת להשכרה בזאור המרכז, מוסיף: "עלויות המימון הוכפלו. אם לפני זה שיל מתי 50-40 אלף שקלים בחודש ואני משלם כיום 100 אלף בחודש, אז אין לי ברירה אלא להעלות את מחירי השכירות".

עוד טוען גוטליב כי העלאת הריבית לא בהכרח מפחיתה את הביקוש. "עולים רבים מרוסיה לא מוצאים בכלל דירות באזור המ רכז, אין דירות. הילודה עולה דרמטית, מספר הגירושים עולה מדי שנה, האנשים מחלקים את התא המשפחתי שלהם לשניים וצריכים עוד דירות".

בכיר בענף מתריע: "העלאת הריבית לא בהכרח מפחיתה את הביקוש לדירות"

 ?? ?? מחכים להחלטתו. הנגיד פרופ' אמיר ירון
מחכים להחלטתו. הנגיד פרופ' אמיר ירון
 ?? ?? "השפעה על ההיצע". סרוגו
"השפעה על ההיצע". סרוגו
 ?? ?? הפרויקטים הופכים פחות כדאיים צילום ארכיון: דודו גרינשפן
הפרויקטים הופכים פחות כדאיים צילום ארכיון: דודו גרינשפן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel