Israel Hayom

רפורמת היבוא

כמות הזרים בליגת העל העונה תהיה הגבוהה ביותר אי פעם ● קבוצות בעלות צביון ישראלי הצטרפו ל"מודל ה "5 ויספגו קנסות, וייתכן שהפועל ת"א תלך בעקבותיהן ● חלק מהסיבות מוצדקות, אבל המגמה ברורה - השחקן הישראלי נדחק הצידה

- אבי סגל

מינהלת הליגה מחזיקה בהסכם ארוך טווח עם ארגון השחקנים לטובת השחקן הישראלי, אך מתברר שהקבוצות מוצאות את הדרכים כדי לעקוף עבורו. לא להפר - את ההסכם, וליצור תהליכים שמדאיגים את כל מי שהשחקן הישראלי חשוב

בעונה הקרובה, כמות הזרים הרשומים בליגת העל תהיה הגבוהה ביותר אי פעם ומעמד השחקן הישראלי נדחק, אף שכמה צעירים עומדים לקבל תפקידים משמעותיים העונה.

על פי ההסכם, הקבוצות יכולות לרשום בטופס המשחק ארבעה או חמישה זרים. רישום של חמישה זרים גורר קנס וגם אי־קבלת המענק שניתן לקבוצות שמשחקות עם ארבעה זרים. בשנים האחרונות העלות לקבוצה שרשמה חמישה עמדה על 650-600 אלף שקלים, ולפי ההערכות אמורה לעמוד העונה על כ־008 אלף שקלים. נוסף על הכמות שנרשמת בכל משחק, הקבוצות יכולות להחזיק יותר זרים בסגל ולהשתמש בהם במהלך העונה, ובסך הכל יכולה כל קבוצה לרשום בעונה עד עשרה זרים.

בתחילה הרתיע הקנס הגבוה את רוב הקבוצות, ורק הבכירות - מכבי ת"א, הפועל ירושלים והפועל חולון - השתמשו בחמישה, כשחולון, שמחזיקה בשאיפות גבוהות באירופה, עברה למתכונת הזו בעונה שעברה.

גם בני הרצליה רושמת חמישה בשנים האחרונות, ובעונה שעברה הצטרפה למגמה מכבי ראשל"צ שהיתה נואשת בתחתית - מהלך שכידוע לא בדיוק עזר לה.

מגמת הנטישה של פורמט ארבעת הזרים החלה בעונה שעברה, כשקבוצות רבות החלו להחזיק בסגל זר חמישי כגיבוי, אך הן עדיין רשמו לכל משחק רק ארבעה כדי להימנע מהקנס. אחרי שבעונה שעברה כל ארבע הקבוצות שהגיעו לחצי הגמר היו אלה שרשמו חמישה זרים, העונה המגמה כבר התחזקה משמעותית.

מספר הקבוצות שישחקו העונה עם חמישה זרים הוכפל, ולא מעט קבוצות מחזיקות בזרים נוספים מעל המכסה שלהן כדי להשתמש בהם ברוטציה. קבוצות שחשבנו שיהיו האחרונות לוותר על ההטבות הכספיות ומעמד השחקן הישראלי הולכות לראשונה על "מודל ה־5", כמו הפועל גלבוע/גליל, שהתפרסמה בזכות חממת הישראלים שלה ועירוני נס ציונה - עוד קבוצה בעלת צביון ישראלי.

שאלה נוספת היא אם הפועל ת"א תעלה גם היא לחמישה. אצל האדומים, לשחק עם ארבעה זרים זה משהו רעיוני עוד לפני השיקול הכלכלי, ועד כה לפי ההצהרות הם מתכוונים להישאר רק עם ארבעה. לא סתם השקיעה הפועל סכומי כסף גבוהים בישראלים בכירים, אך אם גם היא תעבור לחמישה זה יהיה קו פרשת המים בליגה, וייתכן שיגרום לקבוצות נוספות להצטרף למגמה.

התנגשות אינטרסים וסנקציות כלכליות

יש לא מעט סיבות לרישום של חמישה, חלקן אולי אפילו מוצדקות, אבל השורה התחתונה מבשרת רעות לשחקן המקומי. כ־56 זרים - מספר שיא בכדורסל הישראלי - יהיו רשומים בתחילת העונה בקבוצות, והסגלים עדיין לא נסגרו. אמנם לא כולם יהיו על הפרקט ביחד, אבל המגמה ברורה. בין הסיבות לגידול במספר הזרים אפשר למנות את העלייה במספר הקבוצות שמשחקות באירופה ושצריכות סגלים עמוקים, או פציעות של זרים וקושי במציאת מחליפים מיידיים במהלך העונה, וכמובן שוק ישראלי לא גדול. ויש גם סיבות נוספות: תקנת הקורונה שהגדילה את מכסת הזרים העונתית משמונה לעשרה נותרה בעינה, והזמני הפך לקבוע. כעת הקבוצות יכולות להמר על יותר זרים בידיעה שיש להן את המרווח לתקן. כמו כן, הסנקציות הכלכליות כבר פחות מאיימות משום שהן מתקזזות עם המענקים על ההופעה במפעלים האירופיים. נוסף על כך, אצל קבוצות רבות שורר כעס על הדרישות הכספיות הגבוהות של חלק מהשחקנים הישראלים, ולטענתן עדיף להם לרשום זר חמישי במקום ישראלי, עם כל העלויות הכרוכות. ויש מי שבינתיים נשאר נאמן לפורמט של ארבעה זרים בלבד בסגל - הפועל גליל עליון, הפועל חיפה ועירוני קריית אתא. כמו שזה נראה, בכלל לא בטוח שהן יחזיקו מעמד עד סיום העונה.

 ?? ?? תומר גינת. מהבודדים שעדיין במוקד צילום: עודד קרני
תומר גינת. מהבודדים שעדיין במוקד צילום: עודד קרני
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel