Israel Hayom

רודוס פינת החשמונאים

רק על בסיס שביתת הנשק בין הדת לבין הפילוסופיה יכולה להתפתח הציוויליזצ­יה המערבית

- אראל סג״ל

לפני שבועיים פקדתי את רודוס.

באי שטוף השמש הזה הצטלב גורלן של שתי מלכות היסטוריות - האחת קליאופטרה מלכת מצרים, מאהבתו של יוליוס קיסר ואחר כך בת זוגו של מרקוס אנטוניוס, והשנייה משלנו, מרים החשמונאית.

"המשפחה הזו, או העם הזה, הוא העתיק ביותר בזיכרון האנושי, תכונה המקנה לו, לדעתי, הוקרה מיוחדת... כיוון שאם אלוהים נגלה לבני האדם מאז ומתמיד, הרי שאליהם יש לפנות כדי ללמוד על המסורת...", כתב בהגיגיו בלז פסקל, מי שהחל את תורת ההסתברות לפני כמעט 400 שנה.

כבר שנים שאני מתחיל ואז מוחק. אוסף חומרים לסדרה, אולי מחזה, על החשמונאים.

משפחת הכוהנים ממודיעין שאסרה מלחמה על אימפריה יוונית וסופה שהפכה בעצמה מתייוונת, הידרדרה למלחמת אחים וחוסלה בידי הורדוס. "ביפי גופה ובהוד (הליכותיה) (וכי) בשיחה־ובשיגה עלתה על בנות זמנה יותר משאפשר לבטא במילים", כתב על מרים החשמונאית יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס).

היא נולדה בשנת 53 לפני הספירה. בתם הבכורה של בני הדודים אלכסנדר השני ואלכסנדרה, ילדי האחים אריסטובולו­ס והורקנוס.

בגיל 5 הובטחה מרים להורדוס כפיצוי על רצח אביו ובשנת 37 לפני הספירה נשא אותה לאישה, בת .15

"יותר מזה חיזקה אותו בדבר אהבתו למרים אשתו, אשר בערה בקרבו כאש ועצמה מיום ליום", כתב יוספוס פלביוס, "עד כי לא חש את המכאובים אשר הביאה עליו אהובת נפשו. כי מרים שנאה את הורדוס שנאה עזה כאהבתו אשר אהב."הּ

בצדק, אפשר לומר. המלך הפרנואיד והאכזר חיסל את כל שושלתה. למשל, את אחיה הצעיר בן ה־71 הורה להטביע בבריכת ארמונו ביריחו.

במרחק שלושה ק"מ מהעיר העתיקה,

על גבעה, ניצב האקרופוליס של רודוס. שמש ספטמבר קפחה ואיכשהו תמיד העתיקות החרבות מעט מאכזבות לספר את הסיפור שרציתי לחוש בגופי. מדרום לגבעה תיאטרון עתיק, ומעל משקיפים שרידי מקדש אפולו ‪.)Pythian Apollo(‬ את המקדש הזה הורדוס שיפץ מכספו. אני פותח את מלחמות היהודים וקורא כיצד הורדוס הגיע לכאן בשנת 30 לפנה"ס, פחות משנה אחרי קרב אקטיום שבו מביס אוקטוויאנו­ס את מרקוס אנטוניוס, אהובה ובן זוגה של קליאופטרה.

מרקוס אנטוניוס מתאבד. גם אהובתו קליאופטרה. אוקטוויאנו­ס הופך לקיסר אוגוסטוס. בעיה עבור הורדוס, משום שהוא הימר על אנטוניוס. הורדוס מפליג לפגוש כאן את אוגוסטוס כדי לשכנע אותו בנאמנותו. בפגישתם, הורדוס מתאר בכנות את נאמנותו לאנטוניוס ומגיע לפואנטה. הוא מספר כיצד הפציר באנטוניוס להרוג את קליאופטרה.

"גם כסף הבטחתי לו וגם מבצרים להישגב בהם, ואמרתי, כי אצא עימו יחד במלחמותיו אחרי המיתו את האישה הזאת". אוגוסטוס אוהב את מה שהוא שומע ומותיר להורדוס את ממלכתו וגוזר בכך את דינן של מרים ומשפחת החשמונאים.

עוד לפני נסיעתו לרודוס, הורדוס האשים את הורקנוס השני, סבה של מרים, בתכנון הפיכה, והוציא אותו להורג. הורדוס חשש שתבוסת אנטוניוס תעלה לו בכתרו, ולכן לפני צאתו למסע הוא העביר את מרים ואת אלכסנדרה אמה למצודת אלכסנדריון (סרטבה) כביכול כדי להגן עליהן, אולם למעשה כלא אותן. הוא מצווה להורגן אם לא ישוב ממסעו.

מרים מגלה זאת, וכאשר הורדוס חוזר מפגישתו המוצלחת עם אוגוסטוס ומספר לה את הבשורות הטובות, אינה מצליחה להתאפק, פורצת בבכי וגוזרת את דינה. סופה יבוא עליה בתוך שנה.

"היא הלכה לקראת המוות ברוח שקטה" מתאר יוספוס פלביוס, "הראתה אפילו ברגעי חייה האחרונים את אצילותה לעיני כל המסתכלים. כך מתה האישה המצוינת בכיבוש הרוח ובגבהות הרוח". הורדוס לא יתאושש מהריגתה. שיגעונו רק יגדל.

את שני בניו ממנה, אריסטובולו­ס ואלכסנדר, האשים בבגידה והוציא להורג. גם את בכורו, מאשתו הראשונה דוריס, הרג כמה ימים לפני מותו שלו.

עלילות הורדוס

הן השראה ריאלית מקאברית לפרקי משחקי הכס או לכל פנטזיה אלימה אחרת. קשה שלא להסכים עם האמירה המפורסמת המיוחסת לקיסר אוגוסטוס: "עדיף להיות

חזירו של הורדוס מאשר בנו".

עוד בטרם הורדוס, היהודים היו חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של האי. ב־241 לפנה"ס, יהודי רודוס היו בין המכותבים של הסנאט הרומאי בדבר חידוש הברית בינה לבין היהודים בימי שמעון החשמונאי. הקהילה עברה את תהפוכות הזמנים והגיעה לשגשוג בעקבות הכיבוש העות'מאני וקליטת מגורשי ספרד.

בית הכנסת "קהל קדוש שלום" נחשב לעתיק ביותר ביוון. שנת קפל"ז. .1577 ,1840־ב בד בבד עם עלילת הדם בדמשק, פרצה כאן עלילת הדם. עלילות הדם היו מושרשות עמוק בתודעת הקהילות היווניות במזרח התיכון עוד טרם הנצרות. עלילת הדם הראשונה התרחשה באלכסנדריה (ע"ע "נגד אפיון", בן מתתיהו).

הודאות השווא שנגבו בעינויי תופת בדמשק חיזקו את המעלילים גם ברודוס. יהודי בשם אליקים סטמבולי עונה עד שהודה. הרוטשילדים מתערבים. ידידם, הקנצלר האוסטרי מטרניך, פועל אצל הסולטן וגם לחצו של השגריר הבריטי בקונסטנטינ­ופול, לורד פונסונבי, פועל. החשודים מזוכים. בית המשפט קבע שההודאה שנגבתה בעינויי תופת אינה קבילה. הנער מרודוס יתגלה כעבור כמה חודשים באי אחר.

מן המוסכמות שהציוויליז­ציה המערבית עומדת על כתפי ירושלים ואתונה. ירושלים מביאה את המוסר, אתונה את הלוגוס. לא פעם, הן מוזכרות שוב ושוב כמעין בעלות ברית, אחיות, נגד המרקסיזם והפרוגרסיב­יות. בעיקר מימין.

אבל מי שטבע את המונח, הפילוסוף הפוליטי ליאו שטראוס, היה רחוק מאידיאליזצ­יה. בין ירושלים ואתונה אין דיאלקטיקה והפריה הדדית, רק מתח חד ובלתי פוסק, איבה רעיונית עמוקה. אבל הדת אינה יכולה להפריך את הפילוסופיה, הפילוסופיה אינה יכולה להפריך את הדת, ורק על בסיס שביתת הנשק הזו יכולה להתפתח הציוויליזצ­יה המערבית. לפעמים שביתת הנשק מופרת. כמאה מטרים מבית הכנסת ברובע היהודי, נמצאת כיכר המרטירים. משם ביולי 1944 שילחו הגרמנים לאושוויץ את 1,700 יהודי רודוס. רק 161 נשארו בחיים בתום המלחמה.

רודוס היתה אחת הגלויות היהודיות הייחודיות שהתקיימה יותר 2,000־מ שנה, וזה נגמר באושוויץ.

 ?? איור: שלומי צ'רקה ??
איור: שלומי צ'רקה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel