Israel Hayom

ה־DH לא בעדי

הטלוויזיה מנרמלת ומעודדת את תעשיית הטיפולים האסתטיים. האינטרס - כלכלי

- זאב מסך ניר וולף nirw@israelhayo­m.co.il

בבית קברות במחוז הרטפורדשיי­ר שבדרום אנגליה ניצבת מצבה שפגעי הזמן לא פסחו עליה. זהו קברו של ד"ר וויליאם מייד, רוקח מקו מי, ועליו נחרט: "עזב את עולמנו ב 28 באוקטובר ,1652 בהיותו בן 148 שנים, תשעה חודשים, שלושה שבועות וארבעה ימים".

במשך דורות העניין העסיק את תושבי האזור. מיהו הדוקטור שמצא את הסוד לחיים ארוכים במיוחד? ואיך הגיע לגיל המופרז במאה ה ,16 כשאנשים חיו עד גיל 30 או ?40 האגדה מספרת כי ד"ר מייד רקח "שיקוי לחיים ארוכים" ומכר אותו בעיירה. כשהוא מת, אשתו התעקשה להציל את המותג כדי שהמ כירות לא ייפגעו, וזייפה את גילו על המצבה.

370 שנה אחרי ונדמה שכל הדרכים להעלים את הגיל האמיתי לגיטימיות; ניתוחים, הזרקות, מילויים, ניפוחים, הדבקות, מתיחות, שאיבות והקפאות. יש שיאשימו את תרבות האינסטגרם, אך זו הטלוויזיה שהחדירה את התופעה למיינסטרים.

דיבור על טיפולים אסתטיים שכיח על המרקע. הבושה נעלמה, והתחושה היא שכולם מעדכנים פר צופים. בישראל משדרים ב ,HD לפעמים ב .4K בעו לם מתקדמים לרזולוציית .8K הווה אומר, הטכנולו גיה כפתה על כוכבי הטלוויזיה טיפולים אסתטיים.

לא מדובר רק בדמויות טראש כמו אביבית בר זוהר או ג'קי אזולאי. "סביר להניח שאם לא הייתי בטלוויזיה לא הייתי עושה כלום", הסבירה פעם רינה מצליח את מה שעשתה. "הייתי בשוק כשגיליתי שכולן עושות", הודתה בר רפאלי בסדרה על מש פחתה, כשהזריקה חומצה לשפתיים והשוותה את ההליך למריחת קרם פנים בבוקר.

הכל מבינים שהטלוויזיה מכוונת לקהל צעיר ומ עדיפה טאלנטים שלא מזדקנים. סנדרה שדה, פרז נטורית של הזרקות, הסבירה: "פחדתי שיהיו לי רק תפקידים של זקנות. אני עדיין פוחדת"; וכשארז טל הגיע להשקת מכון לרפואה אסתטית, הוא אמר: "התעשייה אכזרית, אז אין ברירה".

תוכניות לייף סטייל וביוטי מארחות בקביעות רופאים שמתארים טיפולים לילדים בכל הגילים, מדווחים על ביקוש ומייעצים להתייצב בקליניקה שלהם. תוכן פרסומי שכזה מציף את לוח השידורים - אייטמים בתשלום שמכניסים לתוכניות כסף רב, ולכן האינטרס הכלכלי של הערוצים הוא נרמול התופעה.

אז הטלוויזיה ממליצה ומעודדת. מבקרי התופעה לא מקבלים זמן מסך )אולי כי הם לא משלמים(, ומי שיאמר שמשהו רע קרה למרגלית צנעני יואשם בשיימינג. אך ההשפעות דרמטיות, כי מודל היופי כפי שנשקף מהמסך משתנה ומתעוות. שפתיים מנו פחות ופרצופים חלקים ונטולי הבעות הם הנורמל. מוגזם הוא האידיאל. הבדלי גיל יטושטשו, והבדלי מעמדות ישחקו תפקיד בהזדקנות החיצונית. כי כדי להישאר צעיר צריך כסף.

המסר לצופים הצעירים חד משמעי - תקנו את עצמכם כדי להרגיש טוב. זאת גישה שמעניקה תק ווה, אך טמון בה המסר שלפיו החיצוניות היא מהות הכל, ומקומם של בעלי קמטים ופגמים אינו בטל וויזיה. כולנו נתקמט בסוף, אז תנו להזדקן בשקט.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel