Israel Hayom

פוטין סיפח על הנייר - אוקראינה שחררה בשטח

הרוסים איבדו את השליטה על עיר מפתח ● זלנסקי: השלמנו את דרכנו לנאט"ו

- דוד ברון

"ההיסטוריה חוזרת על עצמה - ראשית כטרגדיה, אחר כך כפארסה", כתב פעם קרל מרקס, אך נדמה שבאוקראינה נקבע בסוף השבוע תקדים: ההיס טוריה הפכה לפארסה עוד לפני שחזרה על עצמה פעם אחת.

זה קרה כאשר כוחות צבא אוק ראינה החלו אתמול לשחרר את העיר לימאן, שהוחזקה בידי צבא רוסיה - פחות מ 24 שעות אחרי ש"סופחה" יחד עם שטחי "רפובלי קת דונצק" לפדרציה הרוסית. במי לים אחרות, הספיקה להיות רוסית על הנייר פחות מיממה. שחרור לי מאן - מעוז כיבוש רוסי משמעותי - פותח עבור אוקראינה מרחב פעו לה גדול יחסית בשטחים שמוחזקים בידי רוסיה ב"רפובליקת לוהנסק" הסמוכה, ומעט פחות ב"רפובליקת דונצק" עצמה; בתוך רוסיה נשמעה בינתיים ביקורת חריפה על הפיקוד הצבאי, שאפשר את כיתור לימאן ואחר כך את כיבושה.

הדברים נשמעו תקיפים במיוחד על רקע האירועים החגיגיים במו סקבה ביום שישי. בטקס רב הוד, חתמו שני ראשי ה"רפובליקות" על הסכמי "הצטרפות" לרוסיה. יחד איתם עשו זאת גם הממונים מטעם רוסיה על החלקים הכבושים ממחוזות זפוריז'יה וחרסון. מול אולם מלא בסגל א' של רוסיה, הניפו אר בעתם ידיים יחד עם ולדימיר פוטין לאות ניצחון.

נשיא רוסיה נשא נאום ארוך, שבו אמר כי רוסיה מוכנה למשא ומתן עם אוקראינה, אך שעתיד השטחים שסו פחו אינו עומד על הפרק. וברמיזה לשימוש בנשק גרעיני, הוסיף: "אני רוצה להבהיר למשטר בקייב ולב עליו האמיתיים )במערב(: השטחים החדשים איתנו לתמיד. נגן עליהם בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

אחרי הסיפוח, חשף בקייב הנ שיא וולודימיר זלנסקי את התגו בה האוקראינית. ראשית, הסכמה לנהל מו"מ, אבל רק עם הנשיא הרוסי הבא; ושנית, בקשה להת קבל בהליך מזורז לנאט"ו, עניין שהיה בגדר סדין אדום עבור הקר מלין ערב המלחמה.

זלנסקי התייחס לכך שאוקראינה ממילא קיבלה ומקבלת סיוע צבאי נרחב מהברית הצפון אטלנטית, ולמעשה צבאה עובר לסטנדרטים של נאט"ו. "דה פקטו, השלמנו את דרכנו לנאט"ו", אמר זלנסקי. "דה פקטו, כבר הוכחנו את יכולתנו לעמוד בסטנדרטים של הברית. הם נעשו ממשיים לאוקראינה - בשדה הקרב, ובכל ההיבטים של שיתוף הפעולה. אנו סומכים זה על זה, אנו עוזרים זה לזה ואנו מגינים זה על זה. זו הברית, בעצם. דה פקטו".

בנאט"ו הגיבו באיפוק לבק שה. "ההחלטות בנושא מתקבלות בקונצנזוס בידי כל 30 החברות", אמר מזכ"ל הברית, ינס סטולטנב רג. "כרגע אנו ממוקדים באספקת הסיוע המיידי לאוקראינה, ונמשיך לעשות זאת ככל שיידרש".

סטולטנברג גינה את הסיפוח הרוסי של 15% משטח אוקראינה )"הגודל של פורטוגל"(, והוסיף: "הסיוע לאוקראינה הוא גם האינ טרס שלנו לוודא שפוטין לא ינצח. אחרת, המסר יהיה שכוחות אוטורי טריים יכולים להשתמש בכוח כדי להשיג את מטרותיהם, וזה יהפוך את העולם למסוכן יותר".

30 הרוגים מטיל רוסי

ביום שישי בבוקר, שעות לפני סיפוח זפוריז'יה לרוסיה, ירו הרו סים טילים לעבר שיירה של אזרחים שביקשו לעבור מהצד האוקראיני לצד הכבוש בידי הרוסים במחוז. כתוצאה מהתקיפה, 30 בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו.

 ?? ?? זלנסקי בסוף השבוע. "מסכים למו"מ, אבל לא עם פוטין" צילום: אי.אף.פי
זלנסקי בסוף השבוע. "מסכים למו"מ, אבל לא עם פוטין" צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel