Israel Hayom

מוביל מתפקדי יו״ש בליכוד עובר לגנץ

- אריאל כהנא

35 שנים היה נתן אנגלסמן בשר מבשרו של הליכוד. חבר מרכז, פוקד, מושך בחוטים. גם פורץ דרך היה - מראשוני המתנחלים שה תפקדו למפלגה.

"אחרי פינוי סיני הבנתי שאי אפשר להשפיע דרך מפלגה קטנה כמו 'הת חיה' שבה הייתי חבר, אלא דרך מפלגה גדולה. כך הגעתי לליכוד", הוא אומר.

בראשית הדרך אנגלסמן היה עוף מוזר, גם במפלגה וגם בעיני חבריו. "בסניף הליכוד בירושלים לא הבינו מאיפה נפלתי עליהם, גם בהתיישבות לקח זמן עד שהרעיון חלחל". אך למ רות הכל אנגלסמן לא ויתר.

במשך השנים הוא צירף אלפים רבים של תושבי יו"ש לליכוד. משה פייגלין ויוסי דגן הם שתי דוגמאות מוכרות. "בבתים, בטרמפים, באירועים ציבו ריים, הייתי שולף את טופס ההתפקדות

ומסביר. אנשים לא הבינו בהתחלה מה אני רוצה. היום הם מזכירים לי שאני צירפתי אותם לתנועה".

בבחירות הקרובות אנגלסמן שוב עומד לבצע צעד שמרגיז את חב ריו להתיישבות. אחרי שבבחירות הקודמות עבר עם גדעון סער לתק ווה חדשה, הפעם הוא חוצה את קווי ההפרדה הגושיים וממשיך לבני גנץ והמחנה הממלכתי.

"נתניהו איש שמאל"

אחרי שלושה עשורים וחצי הוא נתן גט כריתות לתנועה שבה השקיעה את רוב חייו הבוגרים. הוא בשנות ה 60 לחייו מוותיקי היישוב שילה שבבנימין, אידיאולוג שהאמין שהליכוד היא מפ לגת העם שדרכה אפשר לקדם את צו רכי ההתיישבות וערכיה.

שותפו העיקרי לדרך לאורך השנים היה שכנו הצמוד, שבח שטרן. יחד הם הקימו את "המטה הלאומי בליכוד", ובין השאר העבירו עם שכן נוסף בשי לה, עירא רפפורט, את החלטת מרכז הליכוד, "לא תיכון מדינה פלשתינית".

"ההחלטה הזו באה ב 2002 בתשו בה להצהרה של ראש הממשלה דאז שרון, שאמר כי ישראל תסכים לכי נון מדינה פלשתינית. אנחנו בתגובה יזמנו כינוס מרכז ליכוד שבא מלמ טה, מהשטח, והעברנו את ההחלטה הזו. עד הרגע האחרון היינו במתח אדיר, לא ידענו מה תהיה עמדתו של

נתניהו. בסוף הוא כנראה זיהה שה רוב איתנו, אז הוא תפס עלינו טרמפ ונתן נאום נגד מדינה פלשתינית".

אז מה גורם לך לעזוב את כל זה? להיפרד מחבריך לדרך ולחיים וגם לשלם מחירים כבדים.

"התשובה היא שלאורך 15-12 השנים האחרונות, ואולי עוד קודם לכן, נתניהו לא הלך בקו שעליו הצהיר. הוא יישם את הסכם הנסיגה בח ברון (1996) אף שהעם העם אמר את דברו באותן בחירות נגד הסכמי אוס לו. השבר שלי איתו מת חיל כבר אז. אחר כך הס כמי וואי .(1998) נתניהו הוא לא איש ימין אלא איש שמאל, שמתחזה לאיש ימין. הוא לוקח את המתיישבים ואת הימין כשבויים כדי שישרתו אותו".

מה המחיר שאתה משלם?

"אני חוטף וזה ומעבר לביקו רת עניינית. ולמי שאין עור של

פיל אלא רגישות זה לא קל. לצע רי, ציבור המתיישבים תמים, סוגד לעגל הזהב. אבל לא אכנס לע ניינים אישיים מול חבריי או שו תפיי לשעבר".

מנזר השתקנים

אני חוזר לשאלת האפקטיביות הפוליטית. עם כל החסרו נות של נתניהו, איך בדיוק ממשלה שגנץ או לפיד בראשה תהיה טובה יותר להתיישבות מאז נתניהו?

"בליכוד אני לא רואה כיום אנשים שמסוגלים לבוא ליו"ר התנועה ולשכ נע אותו לעשות פעולה כזו או אחרת. שם כולם מנזר השתקנים. בממשלה הנוכחית, המצב באמת מורכב כי היא היתה מורכבת ממפלגות ימין ושמאל. אני לא אומר שיש הסכמה מלאה, אבל עם סער ואלקין ושרן השכל נעשה ככל האפשר".

 ?? ?? גנץ. הבית החדש צילום: דודו גרינשפן
גנץ. הבית החדש צילום: דודו גרינשפן
 ?? ?? אנגלסמן
אנגלסמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel