Israel Hayom

משרד הבריאות חייב את כללית לתת תרופה בסל לחולה טרשת

שלב חדש במאבק בין קופת החולים למשרד, שנחשף ב"ישראל היום" ● התרופות האחרות גרמו לחולה נזק קשה וחרדה ● כללית: "מדובר בהתנהלות רגילה, שמשקפת שיקולים מקצועיים לטובת מטופלינו"

- רן רזניק

בהחלטה יוצאת דופן, כפה משרד הבריאות על הנהלת קופת חולים כללית לספק לחולה בט רשת נפוצה תרופה הכלולה ומתו קצבת בסל הבריאות.

הקופה חזרה וסירבה במשך חמישה חודשים לעשות זאת, אף שהרופאים המטפלים בחולה התריעו כי התרופות האחרות גורמות לו תופעות לוואי קשות מאוד ומסוכנות. התרופה שבי קשו כלולה בסל התרופות הממלכתי, והקופה חייבת לספק אותה.

ההחלטה החדשה התקבלה לפני כשבוע בנציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, שבו דקת את התלונות על מתן שירותי הבריאות על ידי קופות החולים.

במוקד התלונה עמד חולה בן 35 מדרום הארץ, המאושפז במחלקה הנוירולוגי­ת בבית החולים הממשלתי ברזילי באשקלון. רופאיו, כאמור, קבעו כי התרופה שהוא קיבל למח לה גורמת לו נזקים ותופעות לוואי קשות מאוד, כולל קושי לעמוד ול תפקד, צמרמורות וחום. למרות זאת, הקופה סירבה חודשים ארוכים לספק לו את התרופה האמורה.

בנציבות קבילות הציבור, בראשו תה של עו"ד נילי דיקמן חיון, נקבע באופן חריג כי ההגבלות של כללית על הרופאים במתן התרופות לטר שת מנוגדות להוראות החוק של סל התרופות. ההגבלות, נקבע, מסכלות ופוגעות בתכלית ובמטרה של ההר חבה החדשה של סל התרופות שעליה החליטה הממשלה, עם תוספת תקציב שנתית ייחודית של כ 30 מיליון שק לים לתרופות )פרט לכ 300 מיליון השקלים שכבר מועברים לטרשת(, שניתנת לקופות ושנועדה כדי למ חוק ולבטל את כל ההגבלות הקודמות שהיו עד אז בסל על מתן התרופות לטרשת.

מההחלטה, שאותה יישם משרד הבריאות, עולה ביקורת נוקבת על מדיניות התרופות של הנהלת כללית, הקופה הגדולה בישראל, המגבילה את מתן התרופות בניגוד להוראות החוק ולהחלטת הממשלה. ההחל טה נשלחה להנהלת הקופה כהת ראה. ואכן, רק בעקבות זאת החליטה כללית לאשר את מתן התרופה לחו לה, והוא התחיל כבר לקבלה.

יש לציין כי אם הקופה היתה ממשיכה לסרב לקבל את דרישת נציבות קבילות הציבור למתן הת רופה, משרד הבריאות היה יכול לפי החוק לעקוף את הקופה ולממן אותה ישירות לחולה באמצעות הכספים של הקופה בחשבונות הביטוח הלאומי. מקרים יוצאי דופן כאלה כבר קרו בשנים באחרונות.

"התעללות בחולי טרשת"

התלונה של החולה מדרום הארץ עמדה בשבועות האחרונים במוקד המאבק בין כללית למשרד הבריאות, שנחשף ב"ישראל היום".

במסגרת המאבק, משרד הבריאות קבע כי כללית מונעת ממאות חולי טרשת נפוצה לקבל תרופות חיוניות שכלולות ומתוקצבות במאות מי ליוני שקלים בשנה בסל התרופות הממלכתי. זאת, בניגוד גמור לה חלטת הממשלה, שקיבלה במלואן את המלצות ועדת הסל, לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, להוראות מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ואפילו בניגוד להסכמות של הקו פה עצמה, כפי שניתנו במהלך דיוני ועדת הסל לשנת .2022 האשמות

חמורות וחסרות תקדים הוטחו על ידי ליאור ברק, הממונה על הפיקוח על קופות החולים, שכתב כבר ב 3 באוגוסט השנה בנושא לאלי כהן, מ"מ מנכ"ל כללית.

טרשת נפוצה היא מחלה דל קתית כרונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית, המוח וע מוד השדרה. הדלקת פו געת בפעילות התקינה של המערכת החיסו נית ותוקפת את סיבי העצב והחומר העוטף אותם )המיאלין(. כתו צאה מכך נגרמים נזקים קשים לחולים - כולל חו לשת גפיים וחוסר יציבות בהליכה, פגיעה בראייה, הפרעות בדיבור וב שינה ועוד. התרופות לטרשת מקילות את תסמיני המחלה ואת התקדמותה לשלבים קשים יותר. בסל כלולות 14 תרופות למחלה.

התלונה למשרד הבריאות על חולה הטרשת מדרום הארץ הועברה עוד ביולי השנה למשרד הבריאות ולה נהלת כללית, על ידי ראשי האגו דה הישראלית לטרשת נפוצה. "מתי תיפסק ההתעללות בחולי הטרשת הנפוצה המבוטחים בכללית?", נכתב בתלונה שעליה חתומים ג'נין ווסברג, מנכ"לית העמותה, ואורי ניסן, מ"מ וגזבר האגודה. "מאחורי כל סירוב עומד אדם שאתם הורסים את חייו ומכניסים אותו לחרדה קיומית". אחד הרופאים המרכזיים במחאה נגד כללית הוא ד"ר רון מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגי­ת בבית החולים הממשלתי ברזילי באשקלון. בחוד שים האחרונים הוא כתב באומץ מכ תבי תלונה חריפים למשרד הבריאות על כללית - לאחר שהקופה סירבה לאשר למטופלים רבים במחל קתו תרופות הכלולות בסל לטרשת נפוצה. ד"ר מילוא, יחד עם ד"ר מרואן אלקיר נאווי, ליווה את המטו פל בברזילי. ד"ר מילוא כתב למשרד הבריאות שהוא "דורש לדעת עד מתי תאפשרו לכללית להמשיך במדי ניותה הבלתי ראויה, להשליט פרש נות המנוגדת להוראות הסל, להמשיך להתעמר בחולים ולמנוע מהם טיפול שעליו החליטו הרופאים המומחים בהתאם להוראות הסל? נראה שאין גבול לניסיונות של הקופה לחסוך על חשבון בריאותם של המטופלים".

"לא פועלת על פי חוק"

רעייתו של המטופל כתבה בתחי לת ספטמבר לאגודה הישראלית לט רשת הנפוצה, לאחר שהנהלת כללית ומחוז דרום בקופה חזרו וסירבו לממן את התרופה, שבעלה "קם בכל יום עם תופעות חדשות כמו נימול, סח רחורות, חולשה, אי שיווי משקל, ושלא לדבר על הדיכאון ששקע בו באחרונה. אתם מכניסים אותו לחר דה והורסים לי את המשפחה, ואנחנו חיים בצל הפחד והמתח הזה כשהוא כבר ארבעה חודשים ללא טיפול, ואני רואה את הנזק שנגרם לו. גם ככה קשה לנו להתמודד ולהכיל את החו לי. המצב והסיטואציה הזו רק מק שים יותר".

ג'נין ווסברג, מאגודת הטרשת הנ פוצה, אמרה ל"ישראל היום" בעק בות ההחלטה: "כל המלחמות שלי לא מסוגלות להניב את מה שכתבה אחת שלך מניבה. לאחר שנתיים של יחס מבזה מצד קופ"ח כללית כלפי חולי הטרשת הנפוצה, אנו שמחים שסוף סוף משרד הבריאות החליט להתערב ולייצג את החולים אזרחי המדינה מול קופה הפועלת שלא על פי חוק. אנחנו מצפים שמשרד הבריאות יעמוד לצד החולים, ויפעל במהירות ובנחישות כדי שחולים לא ייאלצו להיות ללא טיפול שישה או שמונה חודשים, ואף עד שנה וחצי - דבר שמדרדר את מצבם הגופני והנפשי".

מכללית נמסר בתגובה: "הקופה מקדמת ומובילה חדשנות ואיכות רפואית, ועומדת בחזית הרפואית קלינית לטובת מטופליה. מדובר בה תנהלות רגילה בין משרד הבריאות לקופות החולים, שמשקפת את מע רכת היחסים ואת השיקולים המקצו עיים המובאים בחשבון לטובת מטו פלינו. במקרה הפרטני, אושר הטיפול מטעמים חריגים בשל מצבו".

אם הקופה היתה ממשיכה לסרב לדרישת הנציבות לתת את התרופה, משרד הבריאות היה יכול לפי החוק לעקוף את הקופה, ולממן ישירות לחולה את התרופה באמצעות כספים של הקופה בביטוח הלאומי

ד"ר מילוא: "עד מתי תאפשרו לכללית להתעמר בחולים, ולמנוע מהם טיפול שעליו החליטו הרופאים המומחים בהתאם להוראות הסל? נראה שאין גבול לניסיונות של הקופה לחסוך על חשבון בריאותם של המטופלים"

 ?? ?? קופת חולים כללית. "מובילים חדשנות" צילום: יהושע יוסף
קופת חולים כללית. "מובילים חדשנות" צילום: יהושע יוסף
 ?? ?? "ישראל היום", 28.08.2022
"ישראל היום", 28.08.2022
 ?? ?? ווסברג. "היחס מבזה"
ווסברג. "היחס מבזה"
 ?? ?? ד"ר מילוא. תלונות אמיצות
ד"ר מילוא. תלונות אמיצות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel