Israel Hayom

בנוכחות רופא שנוי במחלוקת: לידת הבית הסתבכה קשות

לד"ר אבנר שיפטן אין הכשרה לעסוק בלידות בית, ובעבר אף נשלל זמנית רישיון הרפואה שלו ● לידת בית שנעשתה בנוכחותו לאחרונה הסתיימה בחשש לנזק מוחי

- מיטל יסעור בית אור

לידת בית שהסתבכה הסתיימה בלידת תינוק עם חשש לנזק מוחי לטווח ארוך, אבל האם אפשר היה למ נוע חלק מהנזקים? הסיפור התרחש לפני כשבועיים, אז פונתה לבית החולים זיו שבצפת יולדת בלידת בית. כשהגיעה לבית החולים חוברה למוניטור, וזה הצביע על מצוקה עוברית קשה.

בתוך דקות מהגעתה הוכנסה היול דת לניתוח קיסרי חירום, והתינוק נולד כשהוא סובל מפגיעה מוחית בשל היע דר חמצן ומפרכוסים. הוא הונשם וטופל בפגיית בית החולים, ויש חשש שהנזק המוחי שנגרם לו יהיה נזק קבוע.

ל"ישראל היום" נודע עוד שגם כאשר היה צורך בפינוי בהול של האישה לבית החולים, היא הגיעה למקום ברכב פרטי ולא באמבולנס, צעד שעלול להיות גורם מעכב בטיפול הדחוף בתינוק.

מדובר בלידה ראשונה של אישה שההיריון שלה מוגדר כהיריון בסי כון נמוך ולכן מתאימה לאפשרות של לידת בית, לפי חוזר משרד הבריאות מ .2012 כמו כן, הלידה נעשתה במר חק של כ 20 דקות נסיעה מבית חולים. למרות זאת, סיבוכים עלולים לקרות גם בלידה שנראה כי היא בסיכון נמוך. במשרד הבריאות ציינו כי המקרה דווח למשרד וייבדק כמקובל.

בלידה נכח ד"ר אבנר שיפטן, רופא שמבצע לידות בית רבות ופעיל בנו שא חופש הבחירה בלידה. הוא לא סיים התמחות במיילדות ובגינקולוג­יה, ולכן על פי הנחיות משרד הבריאות אסור לו לעסוק בלידות בית. ביולי 2020 נשלל רישיונו לעסוק ברפואה לתקופה של שנה וחצי, ורק לפני כחצי שנה הוחזר רישיון העיסוק שלו ברפואה.

השלילה נעשתה בעקבות מקרה מ ,2017 אז יילד אישה שהיתה בהיריון בסיכון ושלפי חוזר משרד הבריאות אסור היה ליילד אותה בבית. התי נוק סבל מקשיי נשימה ובהמשך נזקק לטיפול בבית חולים. גם במקרה הזה, הפינוי לבית החולים היה ברכב פרטי ולא באמבולנס.

ב 2013 הוגשה נגד ד"ר שיפטן קו בלנה משמעתית למשרד הבריאות, שבה יוחסו לו התנהגות שאינה הולמת את מקצוע הרפואה והתרשלות חמו רה במילוי תפקידו, בשישה מקרים שבהם ליווה או השתתף בלידות בית בשנים .2013-2010 במשרד הבריאות טענו שפעל בניגוד להנחיות משרד הבריאות ושהציג את עצמו כמומחה בתחום המיילדות אף שלא היה בעל מומחיות כזו. רישיונו נשלל לחמי שה חודשים.

ד"ר אבנר שיפטן מסר בתגובה: "הפ רסום הוא בניגוד לבקשת המשפחה". בנושא ההגעה לביה"ח ברכב פרטי מסר: "לפעמים הכי מהיר להגיע לבית החו לים באמבולנס, אך ברוב המקרים ההג עה הכי מהירה היא ברכב פרטי".

 ?? צילום אילוסטרציה: GettyImage­s ?? חשש שהנזק המוחי לתינוק יהיה קבוע. לידת בית
צילום אילוסטרציה: GettyImage­s חשש שהנזק המוחי לתינוק יהיה קבוע. לידת בית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel