Israel Hayom

ההימור של בן סלמאן

מינוי יורש העצר הסעודי לראש ממשלה וקידום אחיו לשר ההגנה מכשירים את הקרקע ליום מותו של אביהם ● אבל מהלכיו של הנסיך עלולים להיגמר ברע ● מומחה לסעודיה: "זה צעד מסוכן, יש נסיכים עם בסיס כוח - והם לא נעלמו"

- שחר קליימן

בצו מלכותי שפורסם בשבוע שעבר, נפל דבר בערב הסעו דית: יורש העצר מוחמד בן סלמאן מונה על ידי אביו לראש הממשלה, ואחיו ח'אלד מונה לשר ההגנה.

ח'אלד כיהן עד עכשיו בתור סגן שר ההגנה, ובעברו היה טייס ושגריר בוושינגטון. מי שיפגוש אותם בקבינט הוא אחיהם, עבד אל עזיז אל סלמאן, שימשיך להחזיק במשרד האנרגיה. הוא מונה עוד ב 2019 ומחזיק בידיו את המפתחות לתעשיית הנפט. יחד, הש לושה מחזיקים בשלושת התפקידים המשמעותיים ביותר בשלטון הסעודי.

הכל נשאר במשפחה

"באופן היסטורי, יורש העצר הוא ראש הממשלה", מסביר ד"ר יוסי מן, מומחה לסעודיה וחוקר באוניברסיט­ת בר אילן. "למלך יש סמכות על וכוח על כמה דברים: מינויים משמעותיים, מדיניות הנפט, המינויים של בכירי הדת ואישור התקציב. אבל מי שמנהל את המדינה הוא יורש העצר בדרך כלל. היסטורית, זה מה שהיה". אז למה דווקא עכשיו? "אני מניח שבכל זאת, להיות ראש ממשלה זה דבר שדורש ניסיון. סעו דיה היום היא מדינה הרבה יותר מור כבת מלפני עשר שנים. יש שני היב טים: לשים מישהו שצבר ניסיון בכמה משרדים, ולהכשיר את הקרקע. זה לה כשיר יורש עצר בהסכמה. זה לא כל כך נכון שמלך הוא כל יכול. יש ראשי שב טים, יש נסיכים, יש 'קליקות', יש חכמי דת. צריך לאשר את הדברים האלה, ולכן זה לוקח זמן. יש יותר לגיטימיות".

המינויים בצמרת השלטון הסעודי מגיעים כשהמלך סלמאן סובל מב ריאות לקויה לאור גילו המתקדם .(86) לפני שהיה מלך, סלמאן החזיק שנים רבות בתפקיד מושל ריאד, ומ 2011 כיהן גם בתור שר ההגנה. יחד עם ששת אחיו מאמו, חסה בנת אחמד א סודיירי, הם נחשבו פלג משפיע בסעודיה.

"מה שקורה פה זה קצת מזכיר את 'שבעת הסודיירים', כשהאחים תופסים את כל תפקידי המפתח. זה אומר שהם ישלטו על הצבא דרך שר ההגנה. כשא תה שולט על כל המשרדים העיקריים - אתה ראש ממשלה, יש לך אח שהוא שר הגנה ויש לך אח שהוא שר הנפט - אתה בעצם שולט על כל המשרדים הכי חשובים בממלכה. אז נראה שהם משכפלים את הדגם הזה של 'שבעת הסודיירים'. בעצם, ככה מעיפים את בני הדודים ואת הדודים, ומשאירים את זה רק בתוך המשפחה של סלמאן. זה צעד מאוד מסוכן בממלכה.

"נראה שבן סלמאן מחזיק את המו שכות חזק, אבל היה כבר מלך שניסה לעשות את זה - סעוד בן עבד אל עזיז, המלך השני של סעודיה המוד רנית. הוא מינה את בנו )לשר ההגנה; ש"ק(, וזה יצר תסיסה אצל הנסיכים עד להדחת המלך".

בזירה הבינלאומית בן סלמאן זוכה לעדנה. לאחרונה תיווך יורש העצר בהצלחה עסקת שבויים עם רוסיה במלחמה באוקראינה. אפילו ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס בירכה את בן סלמאן. קשה לזכור שבשנים האחרונות הנסיך היה אישיות בלתי רצויה במערב, בעקבות פרשת חיסול העיתונאי הסעודי באיסטנבול ב .2018

חכמי הדת עוד כאן

עם זאת, ד"ר מן מזכיר שיש כוחות פנימיים בסעודיה שלא באמת נעל מו כמו חכמי הדת. "יש ליבה שמרנית מאוד, יש נסיכים ש'נעלמו'. לכל המ לכים יש בנים, לא יכול להיות שהם נעלמו. יש להם בסיס כוח, יש להם שב טים שהם מדברים איתם. אם זה יצליח - זה יהיה מדהים. אני שומע גם קולות אחרים. כאלה שאומרים שזה מתחיל להיות מסוכן ויכול להיגמר ברע. לא משהו שלא קורה בסעודיה".

 ?? ?? יורש העצר עם אחיו ח'אלד, בשבוע שעבר צילום: אי.אף.פי
יורש העצר עם אחיו ח'אלד, בשבוע שעבר צילום: אי.אף.פי
 ?? ?? המלך אינו כל יכול. סלמאן
המלך אינו כל יכול. סלמאן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel