Israel Hayom

"כל מסמך שנקבל יהיה בעל חשיבות"

במסגרת פרויקט בסימן יובל למלחמת יום כיפור, שיצוין בשנה הבאה, בארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים אוספים חומרים - ומבקשים עזרה מהציבור

- מאיה כהן

אם יש לכם סרטים ביתיים שצולמו בזמן מלחמת יום כיפור, או בחו דשים שלפניה ולאחריה, שמתעדים את החיים בישראל - ארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים מחפש אתכם. במסגרת פרויקט ייעודי לרגל 50 שנים למלחמה, שיצוינו בשנה הבאה, פונים בסינמטק לציבור הרחב בבקשה לסיוע בשמירה על ההיסטוריה הוויזואלית של המדינה.

בארכיון מופקדים כיום יותר מ 30 אלף פריטים ויותר מ 4,500 שעות יצירה תו צרת הארץ. בימים אלה יוצאים בארכיון בקול קורא לאיתור סרטים ביתיים שצול מו בישראל בימי מלחמת יום כיפור בחזית ובעורף, כדי לשמר את הסרטים ולחשוף אותם לציבור הרחב.

"הארכיון שלנו קיים משנות ה .60 יש בו עותקים הארד קופי של סרטי קולנוע, סר טים ביתיים, מהדורות חדשות ועוד. בשבע השנים האחרונות הפרויקט הגדול שלנו הוא דיגיטציה של החומרים שנמצאים במחסנים בקירור", מסביר רוני מהדב לוין, מנכ"ל סינמטק ירושלים. ספר לי על הפרויקט החדש. "לקראת 50 שנים למלחמת יום כיפור אנו פונים לציבור בבקשה לבדוק אם יש אנשים שיש להם בבית חומרים שהם הס ריטו שיושבים בבוידעם, ב 8 או ב 16 מ"מ - אלה הפורמטים שהיו קיימים אז - ולהציע אותם לנו, כדי שנוכל לעשות להם דיגי טציה ולשמר אותם עבור הדורות הבאים. הארכיון יהיה נגיש בחינם לכולם".

אתם מעריכים שיהיה שיתוף פעולה? ידוע שיש לאנשים חומרים כאלה בבית?

"אנחנו מעריכים שכן. אנחנו מקבלים חומרים כל הזמן, גם בלי פניות יזומות שלנו. אנשים פונים ואומרים לנו 'תראו מה מצאתי במחסן'. אנחנו לא מחפשים סרטוני חגיגות בר מצווה, אלא משהו עם קונטקסט היסטורי שמעניין ורלוונטי למ דינה. כל מסמך שנקבל יהיה מבחינתנו בעל חשיבות עצומה".

מהרגע שמישהו מעביר לכם חומרים, בתוך כמה זמן זה יכול לעלות לאתר?

"בהערכה גסה, זה תהליך של יום עבו דה בשביל שעה של חומר - תלוי באיכות החומר. יש ניקוי ושטיפה בהתחלה, אחר כך דגימת התמונה, דגימת הקול ואז הכל מאוחד לקובץ, שעובר שוב ניקוי".

פרויקט איסוף החומרים יתקיים עד 31 בדצמבר .2022

 ?? ?? מתוך הפרויקט
מתוך הפרויקט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel