Israel Hayom

מוטב מאוחר מאשר אף פעם

- לילך שובל

"

תדע כל אם עברייה כי הפקידה גורל בניה בידי מפקדים הראויים לכך". דבריו אלו של דוד בן־גוריון, החקוקים באותיות קידוש לבנה בלשכת הרמטכ"ל ובמקומות רבים נוספים בצה"ל, לא הותירו מקום לספק באשר לעתידו של סגן אלוף אפרים תהילה, מפקד אגוז היוצא, מרגע שנחשף כי שיקר ביודעין בתחקיר צבאי. שקר כה בוטה הוא מחוץ לכללי המשחק בצבא, ועומד בניגוד גמור לערך האמינות ואמירת האמת שמופיע במסמך "רוח צה"ל". האמת היא נשמת אפו של הצבא, ולצה"ל אין זכות קיום ללא אמון הציבור בו, וללא אמון הדדי בין המפקדים לפקודים.

מרגע שרא"ל כוכבי התוודע לפרשה באמצעות הפרסום ב"ישראל היום", הוא זעם - ובצדק. רק כמה חודשים קודם לכן הופעלו עליו לחצים כבדים להדיח את סא"ל תהילה מיחידת אגוז לאחר ששני מפקדי פלגות תחת פיקודו - רס"ן אופק אהרון ז"ל ורס"ן איתמר אלחרר ז"ל - נהרגו בתקרית ירי דו־צדדי טרגית במהלך אימון של היחידה בבקעת הירדן. ועדת המומחים בראשות אלוף )מיל'( נעם תיבון, שחקרה את ההתנהלות באגוז בשלושת הימים שקדמו לתקרית, קראה אז להדיח את סא"ל תהילה מתפקידו, וכמה קצינים בכירים אף תמכו בכך.

אלא שמפקדיו לשעבר של סא"ל תהילה יצאו להגנתו, וצוות התחקיר המבצעי בראשות אלוף פיקוד המרכז קבע כי הקצין לא יכול היה למנוע את התקרית, מה גם שתהילה היה עסוק בפעילות מבצעית באותו הזמן. למרות המלצתו של אלוף )מיל'( תיבון והקריאות בתקשורת, החליט כוכבי לשפוט את הקצין לקולא, לאפשר לו לסיים את תפקידו באגוז, ולהענישו רק באמצעות ביטול מינויו למפקד חטיבה ועיכוב קידומו בשנתיים. אך השקר הגס של סא"ל תהילה היה הקש ששבר את גב הגמל. מרגע שהרמטכ"ל התוודע לכך שסא"ל תהילה שיקר בתחקיר צבאי, היה ברור לכולם שהקריירה הצבאית שלו הסתיימה.

ובכל זאת, כמעט חודש חלף מאז החשיפה ב"ישראל היום" ועד ההחלטה להדיחו מהצבא - ולא בכדי. ההתלבטות בצמרת צה"ל היתה קשה: מצד אחד, בצבא רצו להדיחו כי שקר בתחקיר מבצעי אינה מעידה שולית אלא מעידה ערכית חמורה, וחריגה מהנורמות המצופות ממשרתי צה"ל.

מצד שני, במטה הכללי לא רצו למחוק כליל את זכויותיו של מפקד קרבי שאף זכה לשני צל"שים שונים במבצעי צה"ל ברצועת עזה, וניסו להימנע גם מפגיעה בזכויותיו הכלכליות, וכפועל יוצא, מפגיעה באשתו ובילדיו, שלא חטאו.

בחוכמת הבדיעבד, צריך היה להדיח את סא"ל תהילה לאחר מות שני המפל"גים, ולו בגלל הנורמות הבעייתיות, בלשון המעטה, שנחשפו אז באגוז. אך מוטב מאוחר מדי מאשר לעולם לא. בהחלטתו אתמול להדיח את סא"ל תהילה עשה רא"ל כוכבי הבחנה בין גיבוי מבצעי לקצין, לבין הדחה חריגה וחדה על שקר, גם כשמדובר בקצין המעוטר בשני צל"שים.

העונש של סא"ל תהילה כבר מהדהד בצה"ל, ובתקופה הקרובה תוזכר הפרשה בשיח הערכי שיתקיים בתוך הצבא בפורומים שונים. לנו ניתן רק לקוות שמי שמקבל את הפיקוד על בנינו ובנותינו, יהיה ראוי לכך ויישא את דגל האמת על נס.

מרגע שרא"ל כוכבי התוודע לפרשה הוא זעם, ובצדק. רק כמה חודשים קודם לכן הופעלו עליו לחצים כבדים להדיח את סא"ל תהילה לאחר ששני מפקדי פלגות תחת פיקודו נהרגו בתקרית ירי דו צדדי

 ?? ?? לוחמי אגוז. מגיע ליחידה מפקד שיישא את דגל האמת צילום: אורן כהן
לוחמי אגוז. מגיע ליחידה מפקד שיישא את דגל האמת צילום: אורן כהן
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel