Israel Hayom

המדגמים בבולגריה חוזים: בויקו בוריסוב ניצח בבחירות הכלליות

הסקרים העניקו ניצחון לראש הממשלה לשעבר, שביקר בישראל כמה פעמים ● אם לא תהיה הכרעה - נשיא בולגריה רומן ראדב, ידיד רוסיה, ימנה ממשלת מעבר

- אלדד בק בהכנת הידיעה השתתף דוד ברון

בחירות שאינן מסתיימות: נשמע לכם מוכר? גם לאד זרחי בולגריה. היום ייצאו תושבי מדינת הבלקן להצביע בפעם הרד ביעית בתוך 18 חודשים. החדד שות הרעות הן, שגם הפעם לא מסתמנת תוצאה שתביא את הפוליטיקה הבולגרית למוצא מהד מבוי הסתום שאליו נקלעה.

לפי מדגמים ראשוניים שפורסמו אתמול לפנות ערב, ,GERB מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר של בולגריה בויקו בוריסוב, ניצחה, אבל עם פחות קולות ממה שהסקרים חזו - רק .24% הדבר יקשה על בוריסוב להרכיב קואליציה, אך ייתכן שהוא ייתפס כדמות היחידה כרגע שתוכל להרכיב ממשלה, ולו זמנית.

אין פתרון באופק

לפיכך, לא ברור אם אכן נפתר הפלונטר הפוליטי במדינה. בתקופת כהונותו של בוריסוב התהדקו היחסים בין ירושלים לסופיה, בין השאר גם בתחומים הצבאי והמודיעיני. רה"מ לשעבר בנימין נתניהו ביקר בסופיה ,2011־ב ואילו בוריסוב גמל בשני ביקורים בירושלים, 2016־ב .2018־בו "אנחנו לא רק ידידים אישיים כבר

תקופה ארוכה", אמר נתניהו לבוריסוב בפגישתם האחרונה.

הסיבוב הנוכחי נקבע לאחר שממשלתו של קיריל פטקוב, ממפלגת "ממשיכים בשינוי", נפלה בהצבעת אי־אמון ביוני האחרון. בפעמים הקודמות נערכו הבחירות בבולגריה באפריל, ביולי ובנובמבר .2021 נפילת הממששלה אירעה לאחר שאחת מתוך ארבע המפלגות שהרכיבו אותה פרשה ממנה, בעקבות אי־הסכמה על התקציב.

אם בסופו של דבר לא תהיה הכרעה, הדבר עלול להעניק לנשיא בולגריה רומן ראדב, בעל העמדות הידידותיות לרוסיה, עילה להקים ממשלת מעבר זמנית, שתנהל את ענייני המדינה עד הבחירות הבאות, ושצפויה לקדם מדיניות פרו־רוסית בשל תלותה הכלכלית המשמעותית של בולגריה ברוסיה. מבין מדינות האיחוד וחברות ברית נאט"ו, בולגריה נחשבת המדינה החשופה ביותר ללחצים מצד רוסיה.

שתי מפלגות משמונה המפלגות הצפויות לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לפרלמנט בסופיה, הן מפלגות פרורוסיות שעתידות לייצר לחצים על הממשל החדש. האחת היא מפלגת ״התחייה״ הלאומנית, שמתנגדת לחברות בולגריה בנאט״ו, השנייה היא מפלגת ״צמיחה בולגרית״ בראשות סטפן יאנב, שפוטר ע״י פטקוב ממשרת שר ההגנה, לאחר שסירב לכנות את הפלישה הרוסית "מלחמה".

במהלך כהונתו, שארכה כשבעה חודשים, נקט פטקוב מדיניות לוחמנית נגד רוסיה. ממשלתו גירשה דיפלומטים רוסיים שהואשמו בריגול, וסירבה להיענות לדרישת מוסקבה לשלם עבור אספקת גז רוסי ברובל - עמדה שהביאה את רוסיה לנתק את אספקת הגז לבולגריה. ממשלת המעבר שמינה הנשיא ראדב באוגוסט, יזמה מו"מ מחודש עם חברת "גזפרום" הרוסית.

שתי מפלגות משמונה המפלגות הצפויות לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לפרלמנט, הן מפלגות פרו־רוסיות שעתידות לייצר לחצים פוליטיים

 ?? ?? בוריסוב, אתמול. מסתמן כמנצח צילום: אי.אף.פי
בוריסוב, אתמול. מסתמן כמנצח צילום: אי.אף.פי
 ?? ?? פטקוב. התנגד לרוסיה
פטקוב. התנגד לרוסיה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel