Israel Hayom

עליתם לנו עד כאן

הריבית צפויה לזנק היום שוב - ומשפחות רבות חוששות לאבד שליטה על המשכנתא ● הבשורה האופטימית? "ייתכן שנראה בקרוב ירידה במחירי הדירות"

- סוניה גורודיסקי

ממתינים בדאגה: לפי תחזית מרבית הכלכלנים, בנק ישראל צפוי להעלות היום בשעה 16:00 את הריבית בשיעור חד של 0.75% לרמה של .2.75%

מדובר בהעלאה החמישית ברציפות של בנק ישראל, שמנסה לבלום את קצב האינפלציה השנתי בישראל, שהגיע לרמה של 4.6% בחודש שעבר. הריבית צפויה להמשיך לעלות עד לרמה של ,3.5% והיעד של הנגיד הוא להגיע לריבית ריאלית חיובית )ריבית בנק ישראל פחות האינפלציה(.

הריבית בישראל צפויה לעלות בחדות אף שקצב האינפלציה השנתי נמוך בכמעט פי שניים מזה שבארה"ב ובגוש היורו, ובעצם הסיבה לכך שבנק ישראל עדיין נוקט מדיניות ריבית אגרסיבית כל כך נעוצה ברצונו של הנגיד להביא את הריבית לרמה גבוהה במהירות )מדינות ה‪.(front loading‬ זאת ועוד, בשבועיים האחרונים הדולר התחזק מאוד מול השקל, ביותר מ־%6, לרמה של 3.56 שקלים, דבר שמייקר את המוצרים המיובאים לישראל ובכך מגביר את הלחצים האינפלציונ­יים.

"בנק ישראל לא מצליח להשפיע על השקל, מה שמאלץ אותו להעלות ריבית חזק יותר כדי להגביר השפעה מרסנת באמצעות הערוצים האחרים", אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "אף שבאופן פומבי בנק ישראל לא מקבל אחריות על מחירי הדירות, הוא בוודאי יביא בחשבון את העלייה החדה במחירי הדירות בחודשים האחרונים", הוא מוסיף. מנגד, זבז'ינסקי מציין כי יש בינתיים בישראל סימנים קלים בלבד המעידים על האטה בקצב הצמיחה.

בשורה חדשה בנדל"ן?

גם בבנק לאומי מעריכים כי מרב הסיכויים להעלאה של 0.75% בריבית, בין השאר על רקע המשך ההידוק המוניטרי האגרסיבי בעולם. נזכיר כי לפני שבועיים העלה הבנק הפדרלי בארה"ב את הריבית ,0.75%־ב וציפיות הריבית של חברי הפד 2022־ל עודכנו לרמה של 4.4% .2023־לו

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מאמינים כי המשך העלייה בריבית בנק ישראל, יחד עם העלייה הצפויה בהיצע הדירות, צפויים לגרום להתמתנות בקצב העלייה של מחירי הדירות.

"קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות מצוי בסביבת שיא, והוא גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב העלייה במחירי השכירות. ואולם, במבט קדימה, נראה שקצב עליית מחירי הדירות צפוי להתמתן בחודשים הקרובים ותיתכנה גם ירידות מחירים בשנת ,2023 במקביל להמשך העלייה בקצב השנתי של מחירי השכירות.

"התפתחות זו היא על רקע העובדה כי קצב מכירת הדירות, שהגיע לשיא במהלך ,2021 מתחיל לרדת בהדרגה, בין היתר עקב עליית הריבית במשק וכן בשל הכבדת המיסוי על משקיעי הנדל"ן, שהקטינו את היקף פעילותם עקב כך", כתבו השניים בסקירתם השבועית.

ההחזר החודשי משתולל

בעקבות העלייה החדה בריבית, החזרי המשכנתא החודשיים מתחילים להשתולל, ולא מעט ממשקי הבית, בייחוד זוגות צעירים שלקחו משכנתא לאחרונה בשיעור גבוה של פריים, מרגישים שהם עומדים לאבד שליטה על המשכנתא.

אלעד דנון, מנכ"ל משותף של "מחושבים משכנתאות ופיננסים", מספר בשיחה עם "ישראל היום": "בנק ישראל מאפשר למעשה לבנקים לתת ללקוחות עד שני שלישים מסך ההלוואה בריבית הפריים, וכך למעשה הבנקים, כל עוד הריבית היתה נמוכה, הציגו ללקוחות החזרים חודשיים נמוכים. עקב כך הרבה מאוד לקוחות בחרו באופציה הזו כי הם רצו להגשים את חלום הדירה.

"הבעיה היא שרובם לא השכילו להבין שמדובר במצב סטטי, ולראיה ההח־ברגע שריבית הפריים עלתה, זרים החודשיים של כל מי שנטל הלוואה זינקו בצורה מטורפת והפתיעו אותם. הדבר הנכון לעשות הוא לבדוק את ההחזרים החודשיים, ובמידת הצורך לבצע מחזור משכנתא מעודכן ואף איחוד הלוואות נוספות, אם קיימות, התואם את יכולת ההחזר האמיתית של הלווים - וכך להימנע מבור כלכלי".

 ?? ?? לא רק משכנתא, גם בסופר נשלם יותר צילום: גדעון מרקוביץ'
לא רק משכנתא, גם בסופר נשלם יותר צילום: גדעון מרקוביץ'

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel