Israel Hayom

רפורמה בהעסקת פלשתינים בענף הבנייה? "יש לשנות את השיטה הקיימת"

- היאלי יעקבי הנדלסמן

צוות בין־משרדי מונה ביוזמת שרת הפנים איילת שקד, ובשיתוף רשות האוכלוסין וההגירה, על מנת לבחון את שינוי שיטת העסקתם של העובדים הפלשתינים בענף הבנייה בישראל. בישראל פועלים כיום כ־94 תאגידים מורשים להעסקת כוח אדם זר בענף הבנייה, המטפלים בהעסקתם של כ־02 אלף עובדים זרים מאירופה ומסין. הצוות כבר ערך כמה דיונים וקיים הליך של שיתוף הציבור, אך טרם גיבש מסקנות. עם זאת, יש מי שחושב שאם תתקבל החלטה כזו, יהיה לה ערך רב בירידה במחירי הנדל"ן.

לדברי אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה בלשכת המסחר, "ריכוז העסקתם של כל העובדים הזרים והפלשתינים תחת התאגידים המורשים יביא בשנה הקרובה לבנייה של יותר מ־001 אלף יחידות דיור, ולראשונה זה שנים, להורדת מחירי הדירות בשוק בין 3% ל־%7. שינוי שיטת העסקתם של העובדים הפלשתינים - להעסקה תחת התאגידים - יביא להקטנת מספר המעסיקים, להגדלת הפיקוח והבקרה על העסקת העובדים הפלשתינים וליעילות העסקתם בכל המובנים, לרבות הביורוקרטי­ים.

"כיום מועסקים בענף הבנייה כ־05 אלף עובדים פלשתינים, ויש לשנות את שיטת ההעסקה הקיימת כיום לשיטת העסקה היברידית, שתשלב בין העסקת העובדים הפלשתינים בתאגידי כוח האדם לבין שיטת ההעסקה הקיימת, זאת באמצעות אפליקציית 'אלמונסק' ובאופן שירחיב את אפשרויות הפיקוח והאכיפה וישפר את זכויות העובדים ואת האיכות והיעילות של הגורמים בענף הבנייה. זה יגביר ויעמיק את בטיחות העובדים, סביבת עבודתם, מקצועיותם וכדאיות העסקתם על ידי תאגידים מורשים, ומערכות השכר יאפשרו את עריכתם של תלושי שכר כדין עבור העובדים הפלשתינים ומאפייניהם הייחודיים ותשלום מלוא שכרם וזכויותיהם הסוציאליות.

"מערכות השכר ומחלקות השכר הקיימות של התאגידים המורשים יביאו לצמצום הביורוקרטי­ה", מסכם ניצן.

 ?? ?? בדרך לשינוי? צילום: אורן בן חקון
בדרך לשינוי? צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel