Israel Hayom

"הפחתת המכס על שימורי טונה חסכה לציבור מיליונים"

לפי דו"ח מחקר של רשות התחרות, החיסכון עומד על כ 27 מיליון שקלים בשנה ● כמו כן: ירידה של כ 3.9 שקלים במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים

- סוניה גורודיסקי

טיוטת דו"ח מחקר של רשות התחרות, שפורסמה אתמול, מגלה כי הפחתת המכס על שימורי טונה התגלגלה במלואה לצרכנים, וחסכה לציבור כ 27 מיליון שקלים בשנה אחת.

מתוצאות המחקר של רשות התחרות עולה כי הפחתת המכס על יבוא שימורי טונה ארוזים בהיקף של 3.50 שקלים לק"ג, הובילה לירידה של 3.90־כ שקלים במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים, ולירידה ממוצעת של 2.70־כ שקלים לק"ג במחיר לצרכן של כלל שימורי הטונה, כולל אלו הנארזים בישראל.

הפחתת המכסים הובילה לחיסכון שנתי של כ־83 מיליון שקלים בהוצאות משקי הבית, אל מול אובדן הכנסות ממשלתיות ממכס בהיקף של עד כ־11 מיליון שקלים. נוסף על התועלת הציבורית הנובעת מירידה במחיר לצרכן, נמצא כי במקביל להפחתת המכס גדל מגוון המוצרים והמותגים המשווקים לצרכן ברשתות שיווק המזון, וכן נרשמו כניסה של ספקים חדשים לענף וירידה בריכוזיות הענפית.

הרפורמה הוכיחה עצמה

התזמון של פרסום הדו"ח לא מפתיע, וקשור להתקדמות משמעותית של רפורמת היבוא בתחום המזון. במסגרת רפורמה זו, ישראל התיישרה לראשונה עם תקן האיכות האירופי בתחום המזון, ורוב התקנים הייחודיים לישראל בתחום יבוטלו באופן מלא או כמעט מלא בתחילת השנה.

בשבועות האחרונים חתם שר האוצר אביגדור ליברמן על צו לביטול המכס על יבוא מוצרי מזון רבים )שמנים, רטבים, פירות, מאפים, ריבות וחטיפים, דגים טריים, קפואים ומעובדים(, צו שכלל גם ביטול של המכס על שימורי טונה.

הסרת המכסים וביטול התקנים הייחודיים לישראל אמורים להגביר באופן משמעותי את היקף היבוא בתחום המזון, וליצור תחרות גדולה יותר. עם זאת, נשאלת השאלה אם היבואנים יגלגלו לצרכן את הסרת המכסים. לפי המחקר של רשות התחרות, התשובה היא "כן" באופן מלא.

"רשות התחרות רואה בחיוב את מדיניות הסרת החסמים על היבוא, הן המכסיים והן החסמים האחרים, וקוראת להמשך מגמה זו", נכתב בהודעת הרשות.

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, ציינה כי ההשפעה הרחבה של הפחתת המכס על הטונה גם על המוצרים המתחרים, שלא הושפעו ישירות מההפחתה, מאותתת כי הפוטנציאל התחרותי הטמון בהפחתת מכסים עשוי להתפרס אף מעבר להשפעות הישירות החזויות. עוד ציינה הממונה כי זהו מקרה נוסף שבו רואים בבירור איך הקלה בחסמי היבוא יוצרת שיפור בתחרות, ומתגלגלת לכיסם של הצרכנים.

ירידה איטית ומתמשכת

בחזרה למחקר של רשות התחרות: בשנים 2016-2013 יושמה באופן הדרגתי הפחתת מכס על יבוא של שימורי טונה ארוזה לישראל, בהיקף כולל של 3.50 שקלים לק"ג. בתקופה זו, וגם בשנים שאחריה )עד סוף ,(2017 נרשמה ירידה איטית ומתמשכת במחיר לצרכן של שימורי טונה בישראל. מדובר בהיקף כולל של 3.30־כ שקלים לק"ג.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel