Israel Hayom

מכת מדינה: זינוק עצום בגניבות רכב בחצי הראשון של 2022

- היאלי יעקבי הנדלסמן

לא עוצרים לרגע: בתשעת החודשים הראשונים של השנה חל גידול של 155% בניסיונות של גניבת רכב, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בחצי הראשון של 2022 גדל שיעור הגניבות 145%־ב ביחס לאותה תקופה אשתקד.

כמו כן, כרבע ממספר ניסיונות גניבת הרכב בישראל מרוכז בשלוש ערים בלבד: תל אביב ,(11%) פתח תקווה (7.5%) וירושלים ,(6%) כך עולה מנתוני המערך המבצעי של קבוצת פוינטר.

90% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי, לצד השיטות הבאות: שכפול מפתח מהווה כ־%84 מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו. החלפת המחשב השולט במנגנון הרכב היוותה 34% מסך הגניבות. גניבת מפתחות מבית הלקוח, כשקיים קשר ישיר בין פריצה לבית ולרכב בחניה הצמודה, היוותה 9% מסך הגניבות שנרשמו השנה. גניבה בידי אדם מורשה, המתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב, היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה.

ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, חל "מהפך" באזורי הגניבה. אזור השרון הוביל בשנה שעברה בפער ניכר, עם יותר משליש מהגניבות. בשנה זו אזור המרכז חזר להוביל, אזור השפלה צמח בכמעט ,40% ואזור הצפון יותר מהכפיל את עצמו. באזור הצפון חל גידול של 120% בסך הגניבות - ,11%־ל בהשוואה ל־%5 בשנת ,2021 כולל אזור חיפה והקריות.

בפוינטר מסבירים: "אנו נמצאים במגמת עלייה, לאחר שמבצע שובר גלים, שבו השתתפו כל כוחות הביטחון וצה"ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יומיומי על חוליות הטרור והפח"ע, נכנס לשגרה. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות ואת שגרת הפעילות בשטח, וכן למדו שיטות התחמקות.

"כמו כן, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחת שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים, עם זמן נסיעה קצר ממקום הגניבה ועד מחסומים בקו התפר, שלא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב, במיוחד בשעות היום. כבר לא מדובר רק בשעות הלילה. תופעת גניבות הרכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel