Israel Hayom

שתי נשים,אובדן אחד

בגיל 24 הפכה ציפי סימון לנצ'נר לאלמנה, לאחר שבעלה י צא לחזית הסורית ולא חזר ● מיכל אונגר היתה רק בת כשאביה נפל בתעלת סואץ ● עכשיו הן נזכרות ביקירים שלא ישובו עוד, ומשתפות בגעגוע ● פרויקט מיוחד

- אסף גולן

מלחמת יום כיפור גבתה מחיר כבד מהציבור הישראלי: 2,656 חיילים נפלו במלחמה העקובה מדם, והותירו אחריהם משפחות כואבות. ד"ר מיכל אונגר, בתו של אברהם נחום שנפל במלחמה, היתה רק בת 11 כשאיבדה את אביה בהגנה על המולדת בשנת .1973

"אבי גויס למילואים קצת לפני ראש השנה, ויחד עם החטיבה הירושלמית הגן על המדינה בתעלת סואץ", נזכרת ד"ר אונגר. אלה היו המילואים הראשונים שלו לאחר חזרתה של המשפחה משהות של ארבע שנים בשליחות בקנדה.

"אבא היה מ"כ חי"ר, ויצא למילואים בתעלת סואץ כמה שבועות לפני פרוץ המלחמה. ביום הראשון של המלחמה החלה ארטילריה על המוצב, ולאחר נפילת כמה חיילים אבא תפס פיקוד והפך למפקד המוצב, עד שכדורי האויב פגעו גם בו. את החללים הם הניחו מתחת למיטות, וכל שאר החיילים נפלו בשבי האויב במצרים".

"תקופה אפלה"

"אבא הוכרז על ידי הצבא כנעדר. כילדה, תקופה זו זכורה לי כתקופה אפלה, שבה התנהלנו בין ייאוש לתקווה. כל מידע או תמונה נבדקו בקפדנות וזכו לתשומת לב רבה, עת המתנו לתשובה בנוגע לגורלו.

"אני זוכרת שבאחד העיתונים התפרסמה תמונה קבוצתית של השבויים במצרים. יחד עם התמונה פורסמה רשימה עם שמות השבויים, ואבא לא היה בה. אחד המבקרים בביתנו החליט שאף על פי שאבא לא ברשימה, אחד מהעומדים בתמונה הוא אבא. התמונה הוגדלה לממדי ענק ונתלתה בסלון. סביב אותו אדם צויר עיגול בצבע אדום, וכולם הביטו בתמונה בתקווה שהרשימות לא מעודכנות.

"כילדה, עמדתי מול התמונה והיה ברור לי שכולם טועים, אך המבוגרים נאחזו בכל זיק של תקווה. לאחר זמן רב חזרו השבויים ממצרים, והפור נפל. אבא נפל במלחמה.

"אבא היה מנהיג אמיתי. דמות חינוכית למופת. מורה לחיים. ולא רק לנו - לאמא, לאחותי ולי - אלא לעשרות התלמידים שחינך ולימד. אני המשכתי את דרכו - בחרתי להיות אשת חינוך, ואת עבודת הדוקטורט הקדשתי לו".

מאז המלחמה הספיקה ד"ר אונגר להפוך לאמא לחמישה ילדים ולסבתא לנכדים, והיא חברה בארגון אלמנות ויתומי צה"ל, מנהלת אגף גני ילדים בעיריית פתח תקווה.

"אני אחת ממאות יתומים, שבגיל צעיר נאלצו להתמודד עם שכול וכאב שלא מפסיק. אבי נפל על הגנת מדינת ישראל, ועדיין, במצב הנוכחי, מדינת ישראל מוציאה את היתומים שעברו את גיל 21 ממשפחת השכול. עודני מקווה שהעוול שנעשה לנו, אלה שנאלצו לחיות ללא אב או אם, יסתיים בקרוב".

"הבנתי שחיי משתנים"

מלחמת יום כיפור הותירה את ציפי סימון לנצ'נר, אלמנתו של רס"ן ברור

 ?? ?? "המבוגרים נאחזו בתקווה". היערכות הכוחות בתעלת סואץ צילום: דודו גרינשפן
"המבוגרים נאחזו בתקווה". היערכות הכוחות בתעלת סואץ צילום: דודו גרינשפן
 ?? ?? המלחמה גבתה מחיר כבד. הר הרצל צילום: אורן בן חקון
המלחמה גבתה מחיר כבד. הר הרצל צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel