Israel Hayom

יום כיפור ירוק

- אבי דבוש

יום הכיפורים בישראל הוא יום ייחודי. כשמקדמים בעולם יום ללא מכוניות, למשל, מגיעים להפחתה של אחוזים בודדים בנסיעה.

ביום הכיפורים? הפסקה כמעט מלאה של תנועת מכוניות. שיעור הצ מים מקרב היהודים בישראל עולה על ,60% וכולל מיליונים המגדירים את עצמם מסורתיים וחילונים.

יום הכיפורים מחולל מהלך דתי, של חיבור בין המידות האישיות לבין מעשה דתי קולקטיבי. איסור האכילה והשתייה מתחבר לתפילה המשותפת לרחמים ולחתימה לחיים טובים בשנה החדשה.

חיבור כזה יכול להתקיים גם ביומיום שלנו. יש קשר בין המידות שלנו בכלל, והתזונה בפרט, לבין הגורל הקולקטיבי שלנו. הדוגמה החשובה ביותר לעניין היא תזונה טבעונית. אם יש החלטה אחת לשנת תשפ"ג שיכולה לחולל שינוי לטובה - זו ההחלטה שלנו לעבור לטבעונות, או לפחות להפחית באופן משמעותי צריכת מזון מן החי.

אני צמחוני מגיל ,17 וטבעוני בעשור האחרון. הטבעונות האישית שלי היא מוסרית, לפני הכל. אני מאמין בחזון הצמחונות של הרב קוק, שגרס כי המצב האנושי המתוקן שאליו נבראנו הוא לא לפגוע בבעלי חיים. ככל שהאנושות תתקדם וככל שנתקרב לימות המשיח, כך יתייתר הדחף לצרוך מזון מן החי. בעיניי, אין לנו הזכות ליטול חיים אחרים שלא לצורך. האתגר המוסרי הוא להכיר ולהבין מאין באה הארוחה שלי, וכמה סבל כרוך בה. אם אני מעדיף שבתי המטבחיים, הרפתות והלולים ייצרו את המזון שלי מעבר למסך, ויחסכו ממני פרטים על התעללות

והרג - כנראה מדובר באקט לא מוסרי.

בעשור האחרון, התברר שמשקי המזון מן החי אחראים לכחצי מפלי טות גזי החממה בעולם. מדובר בתעשיות המכלות את הריאות הירוקות שלנו. באמזונס נכרתו כ 20% מהיערות לטובת תעשיית המזון מן החי. הפקת קילו בשר בקר דורשת פי 50 יותר מים מקילו תבואה, ופי 15 יותר מים מקילו חלבון מהצומח. לא נוכל להמשיך כך על כדור הארץ.

מי שמתעקש על זה שאין ברירה אלא למזון מן החי, פועל בניגוד גמור לכל המחקרים בשנים האחרונות. לא מדובר רק במוסר ובסביבה, אלא גם בבריאות שלנו. ארגון הבריאות העולמי קבע שבשר מעובד הוא בקטגוריה המסרטנת ביותר, כמו סיגריות. מחקרי תזונה חדשים מראים כמה צריכה קבועה של בשר, ביצים וחלב פרה מביאה לנזקים בריאותיים. ארגון הדיאטנים האמריקני קבע שתזונה טבעונית מתאימה ובריאה לכל גיל, מגדר ומצב בריאותי.

זו לא הטפה. אנחנו במדינה חופשית. החוק צריך לצמצם את הפגיעה התעשייתית בבעלי חיים, אבל כבר עתה יש לנו ברירה: להיות שותפים לפגיעה בהם ובעצמנו - או להימנע ממנה. אני אופטימי. ישראל היא מהמובילות בעולם המערבי בתזונה טבעונית. כ 5% מאיתנו טבעונים, וכ 5% צמחונים. זכינו במגוון עצום של אופציות קולינריות לטבעו נים, ובארגונים המקדמים תרבות טבעונית כמו "ויגן פרנדלי". אלברט איינשטיין צדק כשאמר: "השקפתי היא שסגנון החיים הצמחוני יביא את התועלת הגדולה ביותר לאנושות כולה". חתימה טובה!

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? נשים מתפללות ביום כיפור, פארק הירקון בתל אביב, .2020 על ההכנה האישית ליום הקדוש - בדעות של שירי פסל ואבי דבוש
צילום: גדעון מרקוביץ' נשים מתפללות ביום כיפור, פארק הירקון בתל אביב, .2020 על ההכנה האישית ליום הקדוש - בדעות של שירי פסל ואבי דבוש
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel