Israel Hayom

לב אוקראיני־יהודי

חייל אמיץ וגאה, ששרד את התופת במפעל הפלדה ָאזובסַָטל, צועד בין אבני מצדה, שואב כוחות לפני שובו אל הלחימה ● באוקראינה שומעים את הד הנשמה היהודית מול הניאו פשיזם הרוסי

- ברנאר אנרי לוי

זעונה ה כמו רעש רקע. מוזיקה חלשה וארורה, מתוזמרת על ידי הפרופגנדה של פוטין והאידיוטים השימושיים שלו. באופן כללי, מדובר בטענה שאוקראינה הנלחמת והמ

היא גם אחת ממדינות אירופה האנטישמיות ביותר - וללא שום תקווה לתיקון הבעיה. לפיכך, פעם אחת ול תמיד, האם הדבר נכון?

ובכן, ודאי שבשנות ה 30 וה 40 של המאה ה 20 היתה אוק ראינה ארץ דמים עבור היהודים.

הדבר נובע מכך שאוקראינה הסובייטית, שעברה סובייטיזצי­ה, או ליתר דיוק, אוקראינה שהיטלטלה מצד לצד בין השליטה הסובייטית לזו הנאצית - שימשה גם אחת הבמות המרכזיות של השואה להוצאה להורג בירייה. בעמק באבי יאר לבדו הוכ רחו 33,771 גברים, נשים וילדים יהודים לחפור את קבר האחים שבו ייקברו גופותיהם החמות עדיין, הרועדות עדיין - שכן, הם לא מתו מייד.

כאשר אני כותב "סובייטית" או "שעברה סובייטיזצי­ה", אני בוודאי לא אומר זאת כדי להקטין את חלקם של האוקראינים מאזורי הכפר והערים מסביב, אלא כדי להזכיר שהיו, וממשיכות להתקיים, שתי "אוקראינות".

מסרבים להיות משרתים

אוקראינה אחת שעדיין לא התקיימה כאומה חופשית וריבונית. שהמשורר הרוסי ממוצא אוקראיני יבגני יבטוֶּשנקוֹ צייר את דמותה ברקוויאם שכתב על נרצחי באבי יאר. מדינה שבה "מנהלי הפונדק" היו צמאים "לדם פוגרומים" והסריחו "מוודקה ובצל", וכשהקו רבנות "המוטלים ארצה בבעיטות מגפיים" ביקשו רחמים, עודדו הרוצחים: "הכו את הִיידים, הצילו את רוסיה!" - אכן, את רוסיה...

ואוקראינה שנייה, אחרת לגמרי, שהשתחררה מאותה רוסיה בדיוק. אוקראינה שמסרבת למעמד של צמית מאז התפרקותה של בריה"מ, מאז המהפכה בָמאיָדן )כיכר העצמאות בקייב, המתרגם( והפלישה של צבא פוטין. אוקראינה המסרבת להיות משרתת פשוטה לפולשיה ואחותם התאומה, אוקראינה המסרבת להיות סינדרלה מהטוּנדרות, שפולשיה השיכורים ממרחב המחיה שלהם דוחקים בה להיות. אוקראינה הנמצאת בדרכה להעביר דף בעבר,הּ כי היא נעשתה למדינה חופשית וצעירה, ובחרה לצדד במחנה המדינות הדמוקרטיות באירופה באופן שאינו משתמע לשתי פנים.

אוקראינה זו, השנייה, יודעת שהיא אחת מארבע המדינות עם המספר הגדול ביותר של חסידי אומות העולם, כמו הארכיבישוף המטרופּוליט­ני אנדריי ֶשפִּטיצקי ועוד רבים אחרים.

אוקראינה של אוּמן, עירו של רבי נחמן מברסלב, שצילמתי בה רב אחד, מין חסיד אומות עולם הפוך, מספר איך האיכרים מאובּלסט ֶצ'רָקאִסי מצאו מחסה בבית הכנסת שעמד בראשו בי מיה הראשונים של התקיפה הרוסית.

המדינה היחידה בעולם שבה בנר ראשון של חג החנוכה אפשר היה לראות חסידים מציבים מנורה עצומה בכיכר המאידן, ואנשים רבים - מובלים בידי ראש העיר של קייב - מלווים את אותה הדל קת אש; אש שעלתה לשמיים וזהרה לבסוף בפסגת העיר המופצצת והמנותקת מחשמל. כמו שהתבדח רב מסוים: "הרוסים משגרים עלינו טילים בליסטיים, אנחנו נשגר עליהם טילים קבליסטיים!"

מדובר באוקראינה של היחידה הצבאית "ָאזוב", שאחד ממפקדיה, איליה ַסמוייֶלנקו - חייל אמיץ עד אין קץ, ששרד את התופת במפעל הפלדה ָאזוֹבסָטל - חזר זה עתה מישראל. הוא ביקר במ צדה כדי לשאוב את הכוחות הנחוצים לו לפני ששב אל הלחימה. נדמה שאין הכחשה צורבת יותר - אל מול משב הרוח הטובה של ההיסטוריה - עבור הכסילים המבטיחים את חזרתה של אוקראינה לשדי עבר,הּ מאשר התמונה הזו של בחור צעיר המפלס את דרכו בין האבנים החמות על אותו הר המסמל את ההתנגדות היהודית, בעוד באוקראינה יורד שלג וקר; מאשר הרעיון הזה של קנאי אוקראיני הצועד בין העשב והאבנים של מצודה בת אלפיים שנה במדבר יהודה, בשעה שהוא רואה בעיני רוחו את ההפצצות ואת ההריסותשזי­המואתמחסני­הברזלהתתקר­קעייםבָמִרי וֹפּוֹ ל שבהם החזיק מעמד, אף הוא, במשך 40 יום.

דוד מול גוליית

ולבסוף, אוקראינה הזו, השנייה והאחרת, היא גם מולדתו של וולודימיר זלנסקי, נשיא בעל שיעור קומה צ'רצ'ליאני שנבחר ברוב קולות - וגיבור יהודי. האם סיפור חייו של אותו בן לניצולי שואה, שלא היו לו תחילה טנקים, מכשור או ַאָפַּרְטִצ'יקים כדי להתמודד עם הענק הרוסי, אלא רק את חירותו הקשה - אינו אחד מהסיפורים שמקורם בתנ"ך?

ומול חזרתו של גוליית הפלישתי, האם לא מדובר בלידתו של דוד קטן, אדון האמת ואלוף צבאות, אמן נעים זמירות ואסטרטג שאין שני לו, היכול להתנגד לעלבון הפלישה רק באמצעות תבו נת שריריו ותחבולותיו? האם לא מדובר באברהם המתעורר לבד, לפי המדרש, כדי להילחם בארבעת המלכים המחזיקים את לוט בשבי? האם לא מדובר ביהודה המכבי מול הממלכה הסלאוקית, בניצחונם המפתיע של החלשים על החזקים, של הענווים על המתנשאים, של המיעוט על הרוב?

ובסופו של דבר, מול הניצוץ הכוזב של בית המקדש המחולל, האם לא מדובר בכד שמן קטן שאורו לא נובע מעוצמה, אלא מכך שהוא יוצא דופן?

תחבולה של התבונה. הרפתקה של הזיכרון. זאת עובדה קיימת. ההיסטוריה היא לא תמיד קללה. לא מדובר בחזרה נצחית של טינה ועוון. ואם יש מקום מסוים במלחמה הזו שבו נוכל לשמוע את הדהּ של הנשמה היהודית מול הניאו פשיזם הרוסי - יהיה זה באוקראינה.

 ?? ?? זוהי המדינה היחידה בעולם שבה בנר ראשון של חג החנוכה אפשר היה לראות חסידים מציבים מנורה עצומה בכיכר המאידן, ואנשים רבים - מובלים בידי ראש העיר של קייב - מלווים את ההדלקה
זוהי המדינה היחידה בעולם שבה בנר ראשון של חג החנוכה אפשר היה לראות חסידים מציבים מנורה עצומה בכיכר המאידן, ואנשים רבים - מובלים בידי ראש העיר של קייב - מלווים את ההדלקה
 ?? צילום: אי.פי ?? כמו יהודה המכבי. הנשיא זלנסקי
צילום: אי.פי כמו יהודה המכבי. הנשיא זלנסקי
 ?? ??
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? אחת הבמות המרכזיות של השואה. באבי יאר
צילום: יוסי זליגר אחת הבמות המרכזיות של השואה. באבי יאר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel