Israel Hayom

היעד: "מפת דרכים" משותפת מול טהרן

- מאיר בן שבת כיהן כיועץ לביטחון לאומי וכראש המל"ל בין השנים .2021-2017 הוא משמש כיום חוקר בכיר ב"מכון למחקרי ביטחון לאומי" (INSS) שליד אוניברסיטת ת"א. מאיר בן שבת ||

ש ר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, יבקר בירושלים בצל פיגועי הטרור וההסלמה הביטחונית, אך תהיה זו טעות מצידה של ישראל, לאפשר לסוגיה הפלשתינית להשתלט על סדר היום של ביקורו. האתגר העיקרי לישראל ולאזור כולו, הוא האיום האיראני, ולגביו ארה״ב היא עדיין שחקן מפתח. מנקודת מבטה של ישראל, ביקור זה יוכתר בה צלחה אם יוביל להסכמה על "מפת דרכים" לה תמודדות משותפת מול איראן, שתכלול את המ רכיבים הבאים:

● הכרזה אמריקנית אירופית על "מותו" של הסכם הגרעין מ 2015 ופנייה למועצת הביטחון לקידום החלטה על חידוש הסנקציות נגד איראן על פי הסכם הגרעין.

● הקשחת הפיקוח האמריקני על יישום הסנקציות המוטלות על איראן, בדגש על ייצוא נפט.

● הגברת הפיקוח ומאמצי הסיכול כנגד רכש אירא ני של מכונות וחומרים דו שימושיים.

● החמרת בידודה המדיני של איראן, לרבות הש עיית חברותה ממסגרות בינלאומיות.

● צעדי סיכול לעיכוב ההתקדמות בתוכנית הגרעין. √קידום אופציה צבאית.

נכון לשכנע את ארה"ב כי צעדיה לא יגררו אותה בהכרח למלחמה עם איראן. אדרבה, אם לא ינקטו באמצעים הללו, הסבירות למלחמה אזורית תגדל עד מאוד.

קשה להעריך מה הסיכויים שממשל ביידן, שכיום עסוק בבעיות "בוערות" אחרות ושחרט על דגלו את הגישה "דיפלומטיה היא הפתרון הכי טוב", יסמוך את ידיו על מפה כזו.

ואולם, גם תומכיה המושבעים של הגישה הדיפ לומטית בבית הלבן יתקשו כיום להתכחש לכישלון שהיא נחלה עד כה מול איראן ולמחירים הגבוהים שארה"ב משלמת בגינה.

במשמרת של ביידן האיצה איראן את מהלכיה בתחום הגרעין הצבאי, המשיכה בפעולותיה החת רניות באזור ובהפעלת גרורות טרור ברחבי המזרח התיכון. ידם המושטת של האמריקנים והאירופים לנציגי הרפובליקה האסלאמית, הושבה ריקם.

מבלי משים, מדיניות הבית הלבן וחולשתו במ זרח התיכון דחפו גם את סעודיה ומדינות נוספות לחיקן של רוסיה וסין.

אולי כעת, משכשלו מאמצי הדיפלומטיה ונוכח המעורבות האיראנית במלחמה באוקראינה והמא בק על הסדר העולמי החדש, יזהו גם בוושינג טון את ההזדמנות שעליה מצביעה ישראל לשקם את מעמד ארה"ב במזרח התיכון ולחזק את החזית הפרו מערבית.

ללא ספק, שינוי שכזה במדיניותה של ארה"ב יסייע גם לקידום מאמצי הנורמליזצי­ה בין סעודיה לישראל ומבחינת ירושלים זהו יעד נוסף לביקור.

המאמר המלא באתר "ישראל היום"

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel