Israel Hayom

בסילוואן הטרור הוא שגרת חיים

תושבי השכונה במזרח י-ם לא שולטים בצעירים שאיבדו את האמון בפת"ח ובחמאס ● האבן הוחלפה באקדח וההסתה ברשתות החברתיות משתוללת: "זה רק פרומו למה שמחכה ברמדאן"

- דנה בן שמעון

עיסאם עבאסי, תושב סילוואן, מתקשה לשדר אופטימיות או להציג תחזיות מעודדות. "הרחוב הפלשתיני במזרח ירושלים נמצא בתוך סיר לחץ שיביא לפיצוץ", הוא מזהיר. "אנשים רוצים להיות שאהידים, כבר לא אכפת להם מכלום, הם לא עושים חשבון לאף אחד".

עבאסי מתגורר בשכונה שממנה יצא המחבל, מחמוד עליוואת בן ה ,13 שביצע את פיגוע הירי בשבת בצה ריים ליד עיר דוד. "בחיים לא חשבתי שילד בגיל כזה ייקח אקדח. החיים פה והמציאות הפוליטית דוחפים אנשים לעשות מעשים מהסוג הזה".

הוא מזכיר לנו כי יום קודם לכן, בשישי בלילה, נקבע מותו של צעיר תושב סילוואן שנורה בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. "ירו באבו רמוז בגלל שככל הנראה זרק אבן. הוא היה חבר של עליוואת, דם מביא דם".

תושבי מזרח ירושלים אינם חיים בבועה, הם מחוברים ברגש ובזהות לתושבי הגדה הפלשתינים, גם במר חב הווירטואלי. בעידן שבו מידע עובר בקצב מהיר ברשתות החברתיות, צעי רי מזרח ירושליים חשופים לחומרים הכוללים גם תכנים של דה לגיטימציה של ישראל ועידוד של מאבק נגדה בכל האמצעים.

בולטים במיוחד מאמצי ההסתה של חמאס מעזה באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות ופריסה נרחבת במדיה וברשתות. נוסיף לכך את ההתארג נויות החמושות בצפון הגדה שנהנות מנוכחות מרשימה בדיגיטל. תיעודי הירי שמועלים לרשת זורעים תעו זה ומוטיבציה אצל צעירים רבים. מעבר לכך, הם מתייחסים לכלי נשק כאל הכלים הלגיטימיים של התקו פה המודרנית שתפקידם להחליף את יידוי האבנים הפרימיטיבי שמזוהה עם מחאות עממיות השייכות לעולם הישן.

"אני לא חושב שיש קשר ישיר בין מה שחמאס או פת"ח עושים ברשתות לבין מה שהצעירים עושים. הצעירים לא סומכים על הארגונים כמו פעם. על פי הרחוב הפלשתיני, ההסלמה שקר תה היא תוצאה של הבחירות בישראל. אתם כופים עלינו את המציאות שאתם רוצים, זה מוליד שנאה".

פעיל פת"ח בירושלים, סאמר סינג'לאווי, אומר כי ההסלמה האחרונה היא פרומו למה שמחכה לנו ברמדאן בעוד פחות מחודשיים. "הצעדים שה חליטה ישראל הם לא הפתרון למצב הביטחוני. הם לא ימנעו פיגועים, הם יגרמו פיגועים. הריסת בתים ושלילת זכויות, זה לא מוסרי וגם לא יעזור".

"לפלשתינים במזרח העיר יש תעו דת זהות כחולה והם נוסעים ברכב עם לוחית רישוי צהובה, אבל לא מש תתפים בקבלת החלטות בישראל. מדובר בדור שאיבד תקווה ואין לו כלים להשפיע על החיים שלו חוץ מאלימות", הוא מספר.

 ?? ?? שכונת סילוואן. "דם מביא דם"
שכונת סילוואן. "דם מביא דם"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel