Israel Hayom

מאבק הסייעות על סף פיצוץ: "יוצאות למלחמה"

מאות גני ילדים נותרו סגורים בעקבות שביתות פיראטיות של העובדות ● ההסתדרות מנהלת משא ומתן עם האוצר ומסתמנת התקדמות במגעים ● הסייעות מבהירות: "אנחנו עובדות תמורת שכר רעב, צריך תשובות"

- נועם (דבול) דביר

מאות גני ילדים נשארים סגורים לאחר שסייעות רבות דיווחו בימים האחרונים על מחלה. בהסתדרות איימו תחילה בשביתה שתשתק את הגנים ותפגע בלימודים בבתי הספר, אך כעת מדווחים על התקדמות מול משרד האוצר.

בימים האחרונים סייעות רבות פתחו בשביתה פיראטית, ולא הגיעו לעבודה על ידי הוצאת ימי מחלה. מדובר בעובדות בגני הילדים, בחינוך המיוחד ובבתי הספר, שמשמשות סייעות שילוב וסייעות רפואיות. אתמול לא נפתחו גני ילדים עירוניים )גילים (6-3 בשורה של ערים, וביניהן רחובות, באר שבע וחולון. מהלך דומה הובילו הסייעות גם ביום חמישי האחרון ושיתקו מאות גנים ברמת השרון, בראש העין ובערים נוספות. הסייעות מתאגדות דרך קבוצות ווטסאפ, שם הן קוראות לפתוח בעיצומים לשיפור שכרן כדי שקולן יישמע ועל מנת להרחיב את המאבק לערים נוספות. מחר הסייעות מתכננות הפגנה בשעה 18:00 מול משרדי ההסתדרות בתל אביב.

"המחאה שלנו לגמרי מוצדקת", מספרת איילה בן אהרון, שעובדת כסייעת בגן ילדים כבר כמעט עשור. "אנחנו עובדות במשכורת רעב. אני מגיעה לעבודה 7:30־ב בבוקר בכל יום, והשכר מזעזע. בחודש שעבר קיבלתי 5,300 שקלים, שזה כלום. זה לא מספיק כשהכל מסביב מתייקר - האוכל, החשמל, הדלק ובטח המשכנתא שעולה. אנחנו מאוד אוהבות את הילדים וההורים, אבל העבודה קשה ושוחקת".

לדבריה, היא וחברותיה הסייעות מרגישות מקופחות. "בכל פעם שעשו מאבקים זה היה עבור סקטור אחר, כמו הרופאים והמורים. שכחו את הסייעות שמחזיקות את מערכת החינוך. אנחנו נותנות מאה אחוז - ומקבלות פחות. אני מקווה שהמחאה תצליח. אני אופטימית, יש התעוררות בשטח. הסייעות החליטו להרים את הכפפה ולדאוג לעצמן, לאוכל של הילדים שלהן".

גם העיריות שמעסיקות את הסייעות, וגם הסתדרות המעו"ף שמאגדת אותן, ניסו למנוע את השביתות הפיראטיות. יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל ברטל כתב לסייעות כי "מופצת הודעה ברשת הקוראת לסייעות להיעדר מהעבודה ולהמציא 'תעודת מחלה'. חשוב לי להדגיש כי ההסתדרות לא עומדת מאחורי יוזמה זו והיא לא על דעתה. משא ומתן אינטנסיבי בעניין רפורמה בשכר הסייעות מתקיים זה חודשים". יתר על כן, בהסתדרות טוענים כי מהלך העובדות גורם נזק למשא ומתן.

שכרן הנמוך במיוחד של הסייעות ותנאי העסקתן ידועים כבר שנים. בניגוד לשכר עובדי ההוראה, שכרן לא עלה, ורבות מהן מרוויחות קרוב לשכר המינימום ולא מועסקות ב־001 אחוזים משרה, גם אם הן רוצות. בעקבות כך נוצר מחסור בסייעות בכל מערכת החינוך - מגני הילדים, דרך הכיתות בחינוך המיוחד ועד הסייעות הרפואיות, זאת אף שמדובר בכוח עזר שמערכת החינוך לא יכולה להתקיים בלעדיו. למעשה, המחסור בסייעות מביא לכך שגני ילדים לעיתים לא נפתחים.

שכר זעום

"אנחנו עובדות קשה תמורת שכר זעום, ואנחנו רוצות לקבל תשובות ברורות ושנתוגמל כמו שצריך", דורשת קרין שמחי, סייעת רפואית בגן ילדים בנתניה. "אנחנו יוצאות למלחמה, ונדאג שגני הילדים יהיו סגורים וכך גם בתי הספר - סייעות אישיות ורפואיות לא יגיעו למוסדות בחינוך המיוחד. אנחנו יוצאות למאבק על השכר שלנו, על התנאים שלנו ועל הכבוד שלנו - אנחנו לא מוכנות להיות שקופות. אנחנו עובדות כמו כל אחד וחייבות להרוויח בהתאם".

בינתיים, מי שמשלמים את מחיר השביתה והגנים הסגורים הם ההורים. "הגן של הבת שלי סגור מיום שישי, וגם היום היה סגור", מספרת טל, אמא לילדה בגן עירייה ברחובות."מדובר בצורה נוראית לשביתה. אני והורים אחרים מצדיקים את המאבק, אבל ממש לא בצורה כזאת".

לדבריה, עשרות רבות של גנים ברחובות לא נפתחו: "הסייעות עשו שביתה איטלקית, זו אינה דרך מקובלת. הפגיעה היא אך ורק בהורים ובילדים, כי כשזה לא מאורגן ולא מסודר אף אחד גם לא יקשיב לטענות. כל אחד במדינה מחליט שהוא לוקח את החוק לידיים, זה פשוט נורא".

בשורה בקרוב?

בשבוע שעבר אמרו בהסתדרות המעו"ף, שמייצגת את הסייעות, כי אם לא תהיה פריצת דרך במשא ומתן מול משרד האוצר לשיפור תנאי העבודה והשכר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד יכריז על סכסוך עבודה ויינקטו צעדים ארגוניים. אתמול הטון היה מפויס יותר בשל מה שנראה כהתקדמות בין ההסתדרות לאוצר – אך איום השביתה עדיין לא ירד באופן מלא מהפרק.

גיל בר־טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף הסביר: "המשא ומתן בנושא הסייעות נמשך חודשים ארוכים. בימים אלה נראה כי מסתמנת פריצת דרך. הסתדרות המעו"ף מעוניינת להגיע לרפורמה מקיפה בשכר הסייעות ובתנאי עבודתן והציגה דרישות מפורטות".

לדברי בר־טל, "מרכז השלטון המקומי מגלה נכונות להיטיב עם הסייעות ולהתקדם במשא ומתן. בעקבות מגעי יו"ר ההסתדרות עם האוצר מסתמנת שתהיה פריצת דרך לקראת רפורמה. אם לא נצליח יהיה מאבק וצעדים ארגוניים".

במשרד האוצר הפנו ללשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אך משם לא נמסרה התייחסות לכתבה.

איילה בן אהרון, סייעת בגן ילדים: "החודש קיבלתי שכר של 5,300 שקלים, שזה כלום. אנחנו אוהבות את הילדים, אבל העבודה שוחקת"

קרין שמחי, סייעת רפואית: "אנחנו יוצאות למאבק על השכר, על התנאים ועל הכבוד שלנו - אנחנו לא מוכנות להיות שקופות"

 ?? צילום ארכיון: יהושע יוסף ?? מחאת הסייעות. בעקבות השכר הנמוך עובדות יוצאות מהתחום
צילום ארכיון: יהושע יוסף מחאת הסייעות. בעקבות השכר הנמוך עובדות יוצאות מהתחום
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? המשכורת קפאה
צילום: יהושע יוסף המשכורת קפאה
 ?? היום", 01.08.2022 ?? "ישראל
היום", 01.08.2022 "ישראל
 ?? היום", 06.04.2022 ?? "ישראל
היום", 06.04.2022 "ישראל
 ?? ?? ארנון בר דוד
ארנון בר דוד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel