Israel Hayom

על חורבות רוממה

- חיים זיסוביץ'

רק לפני שש שנים גייסה ממשלתו של בנימין נתניהו נימוקי כזב כדי להצדיק את הרס רשות השידור. במסע ההכפשות הזה אפילו השוו הפוליטיקאי­ם את אנשי הר שות לחמאס. עד כדי כך, לא שכחנו. היום שלוחיו של אותו ראש ממשלה, מאותה מפלגה, מבקשים לסגור את התאגיד, משאת נפשם - רק בנימוקים אחרים. הפעם זה תקציב התאגיד שטורד את מנוחתם.

כמו הנימוקים לסגירת רשות השידור, גם הנימוקים לסגירת התאגיד אינם אלא נימוקי שווא, שנועדו לכסות על הנימוק האמיתי שניסחה בבהירות השרה מירי רגב: "מה שווה התאגיד אם איננו שולטים בו".

תקשורת טובה היא תקשורת כנועה. כלב השמירה של הדמוקרטיה, בעיניהם, הוא כלב מאולף המכשכש בזנבו למצוות אדוניו. תקשורת טובה, בעיני קרעי, רגב ושלוחיהם, היא כלי הסברה שהשלטון שולט בה ומכפיף אותה לצרכיו ולמטרותיו. תאגיד השידור הציבורי - כמו רשות השידור לפניו - אינו נקי מתיקונים שיש לעשות בו, אבל הוא כלי תקשורת מעולה.

אני מודה. לא קל לי לדבר בשבחו של המוסד שקם על חורבותיה של רשות השידור, שהוחרבה בתואנות שווא ובאטימות. ובכל זאת, אני משתתף במאבק למניעת סגירתו של התאגיד בלב שלם. שידור ציבורי הוא חיוני לא כדי לשרת את השלטון המאשר את תקציבו. תאגיד השידור נרפא אמנם מן התלות הממארת בממשלה, ומ נהליו אינם מתמנים עוד בידי השרים שהוא מסקר, אבל ראוי להגביה את החיץ ולמנוע גם את התלות בממשלה לאישור תקציבו.

על השידור הציבורי להתקיים בזכות היותו חופשי לחלוטין מהתלות בבעלי הון ובמפרסמים. הצלחתו של שידור ציבורי אינה נמדדת בשיעורי רייטינג.

יעדיו של שידור ציבורי הם: לעודד יצירה מקורית איכותית ולטפח יוצרים - ואת זאת עושה התאגיד בה צלחה אדירה; לשקף את הפריפריה התרבותית והחבר תית - כאן, בעיניי, יש לעשות אף יותר ממה שנעשה עד כה; ולסקר את המתרחש בפריפריה הגיאוגרפית, זו המשתרעת דרומית מאשדוד וצפונית מנתניה. כן, בנתיבות לא נשמעות רק התרעות "צבע אדום", ולא רק "היערכות של המשטרה להילולת הבאבא סאלי". בנתיבות יש גם בנייה אדירה ויש חיי תרבות מרתקים. כך גם באופקים ובעכו. הפתעה.

למערכת החדשות של השידור הציבורי יש תפקיד נוסף: לשמש מגדלור של אתיקה ושל ערכים עיתונאיים, כפי שעושה, למשל, התוכנית "מהצד השני", ואף יותר. האם תאגיד השידור עומד בכל היעדים האלה? לדעתי, לא בכולם. בראש ובראשונה, הוא לא מסקר מספיק את הפריפריה הגיאוגרפית, כפי שהיה אמור לסקר. אולפני החדשות של רשות השידור המנוחה בבאר שבע ובקריית שמונה נסגרו מייד עם הקמת התאגיד, וסיקור הדרום והצפון עדיין מוטל על כתבים מעטים מדי.

יעדים אלה אינם עומדים לנגד עיניו של שר התק שורת המאיים לסגור את התאגיד, אלא מאות המיליונים שאותם הוא מבקש להעביר לגופי שידור מסחריים, רצוי כאלה שישביעו את רצונו. איך הוא אמר - אם כבר עושים סדרה טובה כמו "קופה ראשית", מה הבעיה לשלב ברקע כמה מוצרים שיממנו את ההפקה?! עכשיו קחו את זה לתחום החדשות והתחקירים, ותבינו לאיזו עיתונות מכוון השר.

לא קל לי לדבר בשבחו של המוסד שקם על חורבותיה של רשות השידור. ובכל זאת, אני משתתף במאבק למניעת סגירתו של התאגיד בלב שלם

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel