Israel Hayom

נאה דורשת, לא נאה מקיימת

- אלעד מן עו"ד אלעד מן הוא יועמ"ש עמותת "הצלחה" ומומחה לדיני מידע

י ומנו של איש ציבור הוא פריט מידע ייחודי ומרכזי במארג המידע הציבורי. על אף הצגתו לפעמים כמידע "טכני", נודעות לו חשיבות ומשמעות עמו קות ומרכזיות מכך. היומנים המנוהלים על ידי בעלי תפקיד ציבורי ובעבורם שייכים למעגל הליבה הרא שון של המידע הציבורי. הם מרכזים מידע רלוונטי להבנת תהליכים ואירועים מרכזיים רבים הנוגעים לעבודת הרשויות השונות ומהווים כלי ניתוח, בקרה והבנה מדרגה ראשונה בכל הנוגע לעניינים שיש בהם עניין ציבורי, ובהם נושאי מדיניות, עיצובה ויישומה, סדרי העדיפות בעבודת הרשות, איתור נושאים שאינם מטופלים ובחינה השוואתית של טיפול בנושאים דומים או זהים על ידי רשויות שונות ובעלי תפקידים שונים שסוגיות אלו נמצאות באחריותם.

בחינה ומעקב מתמידים אחרי רשומות היומן מאפ שרים לחוקרים, לעיתונאים ולציבור הרחב לבחון את האופן שבו מקצה בעל התפקיד את משאבי הזמן שלו, את הסוגיות המטופלות על ידיו ואת אלו שאינן מטו פלות, את סדרי העדיפות המיושמים על ידיו לטיפול בנושאים שבאחריותו, את מידת ההתאמה של פעולות איש הציבור והרשות להבטחות ולמצגים שניתנו על ידי הרשות או על ידי המופקדים עליה קודם לכן, ואת מידת ההתאמה בפעולותיהם של בעלי התפקיד בתוך הרשות ובין רשויות שונות. כך במישור ההשוואתי שבין רשויות המופקדות על טיפול בסוגיות דומות )כמו בשלטון המקומי(, וגם לגבי טיפולן של רשויות המטפלות בהיבטי אחריות שונים של אותו עניין. זאת גם לאורך תקופות זמן ארוכות באופן המאפשר למפות תופעות ותהליכים ארוכי טווח.

רשומות היומן מאפשרות להתחקות גם אחר אי תקינויות וסדרים העולים מתוכו בהיבטים שונים, החל בפגמים בטוהר מידות, דרך פגיעה בשוויון וב חלוקת הקשב הציבורי ועד למידת יעילותו וחריצותו של בעל התפקיד ביחס להיקף משרתו והתחומים הנתונים לאחריותו ולזמן שהוא מקדיש לטיפול בעניינים אחרים )מפלגתיים פוליטיים, אישיים, חברתיים ואחרים, שאינם נוגעים ישירות לתפקידו במסגרת הרשות שבה מתנהל יומנו(. בחינת היומן יחד עם פרטי מידע ליבה אחרים שפרסומם גם הוא יזום לעיתים יכול להביא לגילוי פגישות ונושאים שבהם מעורב בעל תפקיד, על אף מניעות לכאורית שיש לו לגביהם. זהו כלי בקרה שראוי לחזקו.

כל אלו אינם מעידים רק על חשיבות המסירה והח שיפה של פרטי המידע האגור ביומנים באופן רציף

ותדיר וככל שניתן יזום ואחיד, אלא גם על החשיבות הגלומה בניהול מסודר ומוקפד בזמן אמת של רשומות היומן, באמות מידה אחידות ככל שניתן החלות על הרשויות השונות ועל בעלי התפקיד השונים באותו האופן, אך בהתאמות הנחוצות. משכך, מתחדד הצורך שבקביעת הנחיה מחייבת לעניין ניהול רשומות היומן עצמו, אופן הרישום, הפרטים שיש לכלול ביומן ואופן רישומם ופירוטם, וכן הלאה. אלו אף יקלו סיווג ובחינה בזמן אמת של המידע הנכלל ביומן והתאמתו באופן מוצלח ויעיל יותר למסירה. יש אף להקל ולעודד את חשיפת היומן על בסיס קבוע באופן יזום.

מאבקים לפרסום היומן

המאבקים על יומניהם של אישי ציבור לא היו קלים ונמשכים עד היום. נדרשו שתי עתירות כדי להביא לפרסום יומניו של נתניהו, וגם אחרים כמו ראש עי ריית חיפה יונה יהב, או ראש עיריית קריית גת אבירם דהרי, לא מסרו את יומניהם בחדווה. שרים אחרים פשוט התעלמו מהבקשות או עיכבו אותן, ונדרשו עתירות כדי לזרז את המסירה. פסקי הדין האלה הבהירו לבעלי היומנים כי לא יוכלו להתחמק ממסירת היומנים, אבל לא יצרו אווירה או נוהג אחיד לגבי מסירתם.

מטעמים אלו סבר משרד המשפטים כי יש לעגן בנוהל מחייב את אופן פרסום היומנים. גם היועצת המשפטית לממשלה טענה לפני זמן לא רב בעליון, בעניין יומנו של בכיר בעיריית תל אביב שעמותת "הצלחה" פנתה לקבל את יומנו, שהנהלים וההנחיות צריכים לחול נורמטיבית על כל רשות באשר היא.

זה ההיגיון שהוביל גם את קודמיה של היועצת לבצע פרסום יזום של יומנם. אלא שאין די בכך, ויש להקפיד על יישום הוראות הנוהל גם כאשר יומנים מונגשים באופן יזום. אין ליצור אמות מידה שונות למסירה - לא מבחינה הגיונית ולא מבחינה נורמ טיבית. ראוי כי מי שתוביל גישה זאת היא היועצת המשפטית לממשלה.

היומן מאפשר להתחקות גם אחר אי תקינויות ואי סדרים בהיבטים שונים, החל בפגמים בטוהר מידות, דרך פגיעה בשוויון ובחלוקת הקשב הציבורי ועד למידת יעילותו וחריצותו של בעל התפקיד

 ?? ?? פרסום פומבי של היומן הוא כלי בקרה שראוי לחזקו. בהרב מיארה צילום: אורן בן חקון
פרסום פומבי של היומן הוא כלי בקרה שראוי לחזקו. בהרב מיארה צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel