Israel Hayom

צה"ל מקדם: האבטחה ביו"ש - עבודה מועדפת

על הפרק: שינוי דרישות הסף ● המטרה: שיפור כוח האדם ומענה מהיר לאיומים

- חנן גרינווד

בצה"ל מעריכים כי יש צורך לשנות באופן דרמטי את השי טה שבה מועסקים מאבטחים באזורי תעשייה וביישובי יו"ש, כך נודע ל"ישראל היום". בתוך כך, נשקלת האפשרות לפעול להגדרת מקצוע האבטחה כ"עבודה מועדפת".

בעקבות הטבח באזור התעשייה באריאל בחודש נובמבר והפיגוע בשער הכניסה לעיר באפריל אשתקד, התבצעה עבודת מטה רחבה. בצה"ל מבקשים להעלות משמעותית את תנאי הקבלה לעבודה באבטחה, על מנת למשוך כוח אדם איכותי לתחום.

נקודות התורפה

חודשים ארוכים לאחר הפיגועים הקטלניים, ההערכה היא שאזורי התעשייה הם מוקד פוטנציאלי גבוה לחיכוך, והמצב הקיים בשטח אינו מספק: הן בהיבט מרכיבי ההגנה והביטחון, והן בהיבטי הבידוק של הפועלים. לפיכך, בצה"ל ביקשו לבחון לעומק את רמת הכשירות של המאבטחים המוצבים. לפיכך, התבצע תהליך למידה בשיתוף המינהל האזרחי כדי לבדוק את מאפייני האבטחה, ולהתייחס לנקודות תורפה מבצעיות.

במהלך הבדיקה נחשף כי מאבטחים ביישובי יו"ש התקבלו לעבודתם עם הכשרה מינימלית בלבד לירי בנשק, לא כל שכן הכשרה לאבטחה. בעקבות התחקיר הוסדרו תיקי האבטחה ברוב היישובים. המאבטחים קיבלו דגשים לגבי האיומים שניצבים בפניהם ולדרכי הפעולה בכל תרחיש.

נוסף על כך, נקבע סף מינימלי לאבטחה, שיחייב את חברות האבטחה והרשויות. סף זה אמור לחול על כל אדם שירצה לחתום על חידוש רישיון לאבטחה או לעסוק באבטחה ביו"ש. בין היתר נקבע כי על המאבטחים לעמוד ברמת רובאות 05 ומעלה, וכן לעבור רמת הכשרה "מתקדם ב'" ולא "מאבטח בסיסי" כפי שנהוג עד היום.

שומרים על השרים

בעיה נוספת היא חוסר גדול במאבטחים. ראשית, השכר המוצע נמוך יחסית. שנית, מספר השרים שמתגוררים ביו"ש זינק באופן משמעותי בממשלה הנוכחית, וכך גם כוח האבטחה הנדרש. חברות האבטחה, שמספקות מענה ליישובים ולמעטפת ההגנה לשרים, מעדיפות לספק את המאבטחים לשרים, שכן מדובר בתקציב גבוה.

למשוך את הצעירים

קיימות שתי אפשרויות למלא את החוסר: הראשונה - העלאת שכר המאבטחים, אחריות שנופלת לפתחן של הרשויות. אפשרות שנייה היא להגדיר את האבטחה כ"עבודה מועדפת", מה שימשוך יוצאי צבא ברמת רובאי 05 ו־70 לעבוד בתחום. כך יוכלו לזכות במענק שמקבלים חיילים משוחררים העובדים בעבודות תחת הגדרה זו, כגון מלונאות ותחנות דלק.

לא ברור מדוע אבטחה לא נחשבת לעבודה מועדפת כיום. במהלך השנים נרשמו כמה ניסיונות לבצע את המהלך שעשוי למשוך חיילים משוחררים, אך אלו לא צלחו. לאור המתיחות הביטחונית קיימת סברה כי זו הדרך לגייס כוח אדם שיגן על היישובים ועל אזורי התעשייה מפני מחבלים, ולשפר את איכות האבטחה גם בעיתות שגרה.

 ?? ?? "הכשרה מינימלית". זירת פיגוע הירי באפריל 2022 באריאל
"הכשרה מינימלית". זירת פיגוע הירי באפריל 2022 באריאל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel