Israel Hayom

המענה לפסיקת דרעי: חוק עוקף בג"ץ

בכירים בקואליציה על עצות היועמ"ש: "ניסיון חבלה ברפורמה המשפטית" ● הח"כ מיש עתיד הוצא מהדיון בוועדת הכנסת: "זה רק זמן רוטמן" ● ניסיון למהלך חקיקתי שיוכל להחזיר את דרעי לממשלה

- אמיר אטינגר

הליכי החקיקה של הרפורמה המשפטית מעלים הילוך. בעקבות הצעת הייעוץ המשפטי של הכנסת להחיל את תזכיר החוק שיזם שר המשפטים יריב לוין רק מהכנסת הבאה, התכנסה אתמול ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת. בכירים בממשלה התייחסו להצעה כ"ניסיון חבלה של המשפטנים ברפורמה".

לטענת הייעוץ המשפטי, על תזכיר החוק לחול מהכנסת הבאה בשל העובדה שיש במשמעויות החקיקה כדי לשנות את מאזן הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת. במהלך הדיון התרחש עימות חריף בין יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, לבין עו"ד גור בליי, היועץ המשפטי של הוועדה.

במהלך הדיון ח"כ רוטמן שאל אם חוק יסוד: ממשלת חילופים שנחקק בכנסות קודמות ואפשר, בין השאר, את הקמת ממשלת בנטלפיד, לא שינה אף הוא את היחסים בין קואליציה לאופוזיציה. עו"ד בליי ענה: "חוק יסוד: ממשלת חילופים לא שינה, בוודאי לא משמעותית, את היחסים בין קואליציה לאופוזיציה".

מתחם הריסון

בהמשך, כשעו"ד בליי ניסה להמשיך את דבריו, רוטמן קטע אותו באומרו: "האם תיקון שדורש רוב של 700 ח"כים לבטל אותו, לא פוגע בזכות האופוזיציה?". בתוך כך, האופוזיציה תקפה אף היא את רוטמן בטענה שאינו מאפשר ליועץ המשפטי לוועדה להשלים את דבריו. "זה רק זמן רוטמן", אמר ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד), שהוצא מהדיון.

"אדוני היועץ המשפטי - אני באמת ממליץ, תעשה כהבנתך, אבל אני באמת מציע לך לחזור בך", אמר ח"כ רוטמן לעו"ד בליי, שהשיב לו: "מה זה 'ממליץ לחזור בך'? פשוט לא ייאמן. אני ממליץ לך אדוני היו"ר לחזור בך מההצעה האחרונה שלך".

בדיון השתתף גם השופט בדימוס עודד מודריק, שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. "יש לשרטט את מתחם הריסון, שדרכו לא יוכל לחדור בית המשפט באמת", אמר מודריק.

"אך אם יש טענה שבית המשפט יוצא מהגבולות המיועדים לו ומשתלט על הרשויות האחרות, אז אל תעשו היפוך מגמה באופן שבו הממשלה והכנסת ישתלטו על בית המשפט. היפוך מגמה כזה לא יקיים פה דמוקרטיה".

ייכנס דרך החלון?

בתוך כך, הקואליציה מקדמת חוק שימנע את סמכות בית המשפט להתערב במינוי שרים. אם החוק ייצא לפועל, יהיה ניתן למנות מחדש את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה. בשבוע שעבר רה"מ בנימין נתניהו פיטר את השר דרעי בסוף ישיבת הממשלה בעקבות פסיקת בג"ץ. במכתב הפיטורים של נתניהו לדרעי נכתב: "אני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות".

בהמשך פורסם ב"ישראל היום" כי אחת האפשרויות שנשקלת כדי שדרעי בכל זאת יכהן בממשלה היא חקיקת תיקון לחוק יסוד: השפיטה או לחוק יסוד: הממשלה, כך שבית המשפט לא יוכל להתערב במינוי שרים. התיקון צפוי להגיע בחבילת החקיקה של הרפורמה המשפטית, שתכלול אי־יכולת לפסול חוקי יסוד, פסקת התגברות וביטול עילת הסבירות. לפי מסלול זה דרעי בכל זאת יפוטר, אך ימונה לאחר מכן מחדש.

תוכניתם של שר המשפטים וראש הממשלה היא לקדם את הרפורמה במערכת המשפט כפי שהיא מנוסחת כרגע, וללא פשרות משמעותיות. רק לאחר העברתה של הרפורמה בקריאה ראשונה בכנסת, הקואליציה תהיה פתוחה מעט יותר למו"מ על פשרות מסוימות בניסוחים.

 ?? ?? שינויי חקיקה. יו"ר ש"ס דרעי
שינויי חקיקה. יו"ר ש"ס דרעי
 ?? ?? עימות. עו"ד בליי וח"כ רוטמן
עימות. עו"ד בליי וח"כ רוטמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel