Israel Hayom

"חוסר אחריות": בן ה־8 שחוסן בטעות פעמיים תובע 2.5 מיליון ש'

המחדל מגיע לביהמ"ש: יאיר מונטג תובע את חברת שירותי הרפואה פמי פרימיום, בגין חיסון כפול שביצעה אחות מטעמה - "חרף סירובו" ● אמו: "זה יכול היה להיגמר באסון" ● פמי: "טעות אנוש, הלקחים הופקו"

-

הטעות שגרמה למתן חיסון כפול לתלמיד מגיעה לבית המשפט: יאיר מונטג בן ה־8 ואמו הילה הגישו תביעה נגד חברת "פמי פרימיום" בגין תקיפה ורשלנות רפואית, לאחר שיאיר חוסן בטעות פעמיים על ידי אחות בית הספר, שמועסקת מטעם החברה.

לפי כתב התביעה, חוסן יאיר באוקטובר 2022 נגד דיפתריה טטנוס, שעלת, פוליו ושפעת, במסגרת חיסוני השגרה לתלמידי כיתות ב', בנוכחות אמו, וכעבור כשבועיים הוא חוסן שוב בס־ לטענתה, ללא אישורה.

בתביעה המוערכת כום של עד 2.5 מיליון שקלים - שהוגשה לבימ"ש השלום בתל אביב באמצעות עוה"ד דורי כספי ודניאלה אביבי־נחום ממשרד כספי סרור ושות' - נטען כי האחות חיסנה את הילד, אף שבדרכם לקבלת החיסון הוא אמר לה כי כבר חוסן, ואף ביקש שלא לחסן אותו שוב. לפי התביעה, האחות ענתה לו ששוחחה עם אמו וכי זו ביקשה שיתחסן, אך מדובר היה באמו של תלמיד מכיתה אחרת, שגם שמו הפרטי היה יאיר ולו שם משפחה שונה.

"באמצע יום לימודים הוצא מכיתתו ילד כבן ,8 תלמיד כיתה ב', על ידי אישה זרה שלא טרחה להציג את עצמה - וחמור מכך, לא טרחה לערוך זיהוי מינימלי לאישוש זהות התלמיד שאותו הוציאה מהכיתה", נכתב בכתב התביעה. "חרף דבריו הברורים של יאיר שחוסן זה מכבר, כמו גם סירובו להתחסן - באופן בלתי נתפס, הזוי ומקומם, החורג מכל פרקטיקה רפואית סבירה, לא היססה האחות וחיסנה את יאיר בחיסונים שקיבל שבועיים קודם לכן".

עוד נטען כי החיסון בוצע "באופן חסר אחריות וחמלה" ובניגוד לכל חוק ותקנה. אמנם הערכת הרופאים היא כי החיסון הכפול לא גורם נזק, אך התובעים מציינים שבהיעדר נתונים לא ניתן לדעת אם החיסון הכפול יגרום נזקים ארוכי טווח.

"זה יכול לקרות שוב"

לטענת הילה, אמו של הילד, היא לא קיבלה עד להגשת התביעה תשובות ברורות על תחקיר האירוע. רופא מחוזי במשרד הבריאות השיב לה שנערך תדרוך לאחיות במסגרת וובינר, ואילו פמי השיבה מצידה כי מדובר ב"טעות אנוש".

החל משנת ,2012 בעקבות הפרטת שירותי בריאות התלמיד, פמי היא אחת משתי חברות האחראיות לביצוע חיסונים, לבדיקות גדילה ושמיעה ולחינוך לבריאות במחוזות תל אביב והמרכז.

הילה ובנה טוענים כי מאז האירוע הם מצויים בטראומה מהסיטואציה המאיימת, שבה נכפה עליו חיסון ללא הסכמתו. היא מבקשת התייחסות מעמיקה שתבטיח ששום ילד לא ייפגע באופן דומה בעתיד: "המערכת לא מנוהלת, אין הנחיות של משרד הבריאות. הפתרון לאירוע זה שיעשו וובינר לאחיות שמחסנות? איפה הפקת לקחים אמיתית? מה מחר יהיה שונה?"

התובעים מבקשים לקבוע כי פמי והאחות מטעמה התרשלו בטיפול, הפרו נהלים וחרגו מפרקטיקה רפואית מקובלת כאשר חיסנו את יאיר מונטג פעמיים, בהפרש של שבועיים, באותו חיסון. מדובר ב"פגיעה בגרעין הקשה של האוטו

נומיה" על גופו של הילד, נטען.

לדברי הילה, "הציפייה שלי היתה שלאחר האירוע בבית הספר ייקחו אחריות, ינהלו תחקיר עומק ויסבירו אילו לקחים נלמדו מהאירוע. מרגע שקיבלתי תשובות שזו לא אחריות בית הספר, ושפמי זו חברה פרטית, הבנתי שאני לא יכולה לוותר. אני בתחושה שזה יכול לקרות שוב וגם להיגמר באסון. אילו יאיר היה אלרגי לביצים, זה היה גורם לו מוות".

למנוע את הכשל הבא

עוה"ד כספי ואביבי־נחום: "האירוע הקשה הזה מגלם התנהלות רשלנית ומקוממת של פמי פרימיום, חברה פרטית הממונה מטעם המדינה על מתן שירותי בריאות לתלמידים במערכת החינוך. אנו מצפים ממשרד הבריאות שיחקור את האירוע ויקבע נהלים ודרכי פיקוח, אשר ימנעו את הכשל הבא".

מחברת פמי נמסר: "החברה טרם קיבלה את כתב התביעה, אולם מדובר במקרה חריג של טעות אנוש של אחות, שדווח למשרד הבריאות. החברה פועלת בהתאם לנהלים מוסדרים, במקצועיות ובשקיפות. גם במקרה זה התבצע תהליך בדיקה והפקת לקחים מעמיק, בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ועם עיריית פתח תקווה, ובהתאם רועננו הנהלים".

מיטל יסעור בית־אור

הילה, אמו של יאיר: "כשקיבלתי תשובות שזו לא אחריות בית הספר, ושפמי זו חברה פרטית, הבנתי שאני לא יכולה לוותר. איפה הפקת לקחים אמיתית? הפתרון זה וובינר לאחיות שמחסנות?"

 ?? ?? "המערכת לא מנוהלת". יאיר והילה מונטג צילום: גדעון מרקוביץ'
"המערכת לא מנוהלת". יאיר והילה מונטג צילום: גדעון מרקוביץ'
 ?? ?? עו"ד כספי
עו"ד כספי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel