Israel Hayom

להתייעץ עם ברלין

- אלדד בק

ב ,2008 במלאת 60 להקמת מדינת היהודים, בוצע שדרוג משמעותי ביחסים בין ישראל וגרמניה: קנצ לרית גרמניה אז, אנגלה מרקל, החליטה לקיים אחת לשנה התייעצויות בין ממשלות שתי המדינות, במטרה למסד מסגרת קבועה להגברת שיתוף פעולה מעשי במ גוון תחומים רחב.

שרי ושרות שתי הממשלות אמורים היו להיוועד יחדיו, לסירוגין בירושלים ובברלין, ולגבש תוכניות עבודה משו תפות. גרמניה היתה המדינה הראשונה שהקימה מסגרת עבודה כזו עם ישראל. מדינות אחרות - פולין )עד למשבר ביחסים בין שתי המדינות(, צ'כיה, יוון, איטליה - הלכו בעקבותיה של גרמניה ויזמו "התייעצויות ממשלתיות" עם ישראל, ובכך נוצרו אפשרויות רבות לחיזוק הקשרים הבילטרליים בין ישראל למדינות אלו.

למרות שההתייעצוי­ות בין ממשלות גרמניה וישראל היו אמורות להיערך אחת לשנה, הרי שהתקיימו ב 15 השנים האחרונות שבעה סבבי התייעצויות בלבד. רק בין 2010 ו 2012 נשמרה המסגרת השנתית. הסיבות למרווחי הזמן הגדולים בין המפגשים היו בדרך כלל המצב הפוליטי או הביטחוני בישראל, ולעיתים נדירות יותר מערכות בחי רות בגרמניה. והיתה גם מגיפת הקורונה. ההתייעצויו­ת האחרונות התקיימו ב 2018 בירושלים. מאז חלפו ארבע שנים וחצי. היתה כוונה לערוך התייעצויות בקיץ האחרון, אך נפילת ממשלת בנט לפיד הביאה לדחיית המפגש. למרות הקמתה של ממשלה חדשה בישראל, עדיין לא נקבע מועד חדש לקיום ההתייעצויו­ת. ייחודיות היחסים בין שתי המדינות מחייבת לפעול בהקדם האפשרי לקיומן.

מדוע חשוב לקיים בהקדם את ההתייעצויו­ת? ראשית, משום שכל ההתייעצויו­ת הקודמות נערכו כשבצד הגרמני עמדה אנגלה מרקל בראשות הממשלה. מזה יותר משנה מכהנת בגרמניה ממשלת שמאל מרכז בראשות הקנצלר הסוציאל דמוקרטי אולאף שולץ. גרמניה צריכה להראות שמסגרת ההתייעצויו­ת היא חוצה הרכבים קואליציוני­ים. שולץ מציג, פומבית ומעשית, מחויבות מלאה ליחסים עם ישראל, כך שלא אמורה להיות לו בעיה למסמר את מסורת ההתייעצויו­ת. שנית, בישראל מכהנת ממשלת ימין חדשה, שרבים משריה חדשים וההתייעצוי­ות יאפשרו לייצר היכרות אישית חשובה בין שני הצדדים. יצוין בה קשר זה ששולץ ונתניהו עדיין לא נפגשו כראשי ממשלה.

שלישית, מפגש ברמה כה בכירה יאפשר לצד הישרא לי להסביר ישירות אילו מהלכים הוא מתכנן לבצע ללא הפילטרים המעוותים של התקשורת בישראל ובגרמניה. התייעצויות נערכו בעבר גם בשנים שבהן שררה מתי חות פוליטית בין ברלין וירושלים סביב סוגיית "תהליך השלום" מול הרשות הפלשתינית.

עם זאת, לשני הצדדים היה חשוב להראות שהקשר בין שתי המדינות חזק יותר מחילוקי הדעות. מפגש כזה גם יעניק לישראלים אפשרות להעלות לדיון את הבעייתיות הרבה שקיימת במימון גרמני, ממשלתי ואחר, המופנה למעורבות בענייניה הפנימיים של ישראל ובקידום פעי לות אנטי ישראלית.

על הימין הישראלי להכיר בחשיבות היחסים עם גרמניה - המעצמה האירופית החשובה ביותר, שמקבלת לידיה לראשונה מאז תום מלה"ע השנייה גם תפקיד של הנהגה צבאית

לסבב התייעצויות השנה תהיה חשיבות סמלית רבה ביותר: ישראל תציין השנה 75 שנה לקיומה. היחסים בינה לבין גרמניה השתנו בצורה קיצונית במהלך תקופה זו.

אם בתחילת דרכה של ישראל הצילו השילומים מג רמניה את המדינה היהודית מפני קריסה כלכלית ואולי גם צבאית אפשרית, כיום ישראל היא זו שתורמת לגר מניה בתחומים רבים - טכנולוגית, אנרגטית, סביבתית, חקלאית, צבאית, מודיעינית.

כך שלגרמניה יש אינטרס גדול בהידוק שיתוף הפ עולה עם ישראל. לימין הישראלי יש בעיה מסורתית עם היחסים עם גרמניה, ולא בכדי. אך על הימין להכיר בחשיבות היחסים עם גרמניה - המעצמה האירופית הח שובה ביותר, שמקבלת לידיה לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה גם תפקיד של הנהגה צבאית באירופה.

חשוב לימין גם להבין שאם הוא רוצה להשפיע על אופי היחסים עם גרמניה, הדבר יתאפשר רק באמצעות קשר ישיר, פתוח וכן עם הצד השני.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel