Israel Hayom

רפורמה על גבם של צופי הטלוויזיה

- ניר וולף

רפורמה היא מילה גדולה, אבל מאחורי כל אחת כזו מסתתר תמיד ספין קטן. בתום שבוע וחצי של מחאות נגד פגיעה אנושה אפשרית בהפקות המקור של התאגיד, פתאום מתברר ששלמה קרעי לא מעוניין לבטל את תקציב הסדרות הנהדרות של כאן, אלא רק לצמצם דרסטית את פעילות חטיבת החדשות של הערוץ. מכה קטנה בכנף, לא ככה?

קל להיזכר במשפט העל זמני של מירי רגב, שנאמר עם הקמת הערוץ: "מה שווה התאגיד אם אי אפשר לשלוט בו". ההרגשה היא שמדובר בניסיון חוזר של נתניהו ושליחיו לתקוע רגל במערכת הח דשות של הערוץ הכי מאוזן בארץ. משמעות המהלך היא מרחיקת לכת, ועלולה, בין השאר, להוביל לסנקציות מאיגוד השידור האירופי )סילוקן של נועה קירל וישראל מהאירוויזי­ון, למשל(.

המשמעות של סגירת מחלקות בתאגיד היא כיפוף של גוף השידור לגחמות ממשלתיות. לתאגיד מחלקות שמייצרות דיגיטל, דוקומנטרי, פודקאסטים, אפליקציות, רדיו, טלוויזיה חינוכית, ערוץ בערבית ועוד. אם הן ייסגרו, התאגיד יהפוך לסניף קטן וחסר אמצעים. את המונדיאל הבא, למשל, כאן לא יוכלו לשדר.

עצם הרעיון להפריט את תח נות הרדיו בתאגיד מספר לנו שקרעי לא מבין את תפקידו של שידור ציבורי. כאן גימל משדרת רק מוזיקה עברית, בכאן תרבות נותנים תוכנית ספרות יומית. רק שידור ציבורי המתקיים על כספי מדינה יכול לעצום עי ניים בפני הרייטינג, לשמר את התרבות ולהעמיד איזשהו רף איכות. בתאגיד יש היום עיסוק בתשעה באב - כי זה חשוב. תוכניות על מורשת לא מייצרות רייטינג, ולכן הרפורמה תוביל לכך שלאף גוף לא יהיה אינטרס לשדר אותן.

צמצום רגולציה לערוצים המסחריים - ‪,13 ,12‬ ו ,14 ינטרל את הכוח המועט שנותר לרשות השנייה. כבר היום הרגולטור איבד השפעה על הערוצים עקב כניעה לבעלי ההון והתערבות פוליטית. לצמצם עוד את כוחו, אומר שבעתיד לא תהיה חובה להפיק תוכניות מגוונות, יהיה קל לערבב בין פרסומות לחדשות וכו'. בלי מגבלות, לוח השידורים יתבסס רק על תוכן זול ויושפע על ידי גורמי כוח. יתנו עוד חדשות ויותר ריאליטי, ואילו ערוץ 14 יקבל חופש לשדר מה שהוא רוצה.

השר מעוניין לאפשר לחברות HOT ו yes לשדר פרסומות בערו ציהן. זה יגדיל רווחים, אך יוריד את האיכות )כדי לקרוץ למפרסמים( ובהמשך יוביל לצמצום כמות הסדרות הזרות שספקיות התוכן ירכשו. מעבר לזה, למה שלקוחות ישלמו דמי מנוי חודשיים כדי שימשיכו לשטוף להם את המוח עם פרסומות?

הרעיון לחייב את נטפליקס ודיסני+ להשקיע בהפקות מקור - מו גזם וכבר הועלה בעבר. כיוון שהשוק המקומי מצומצם, בלי תמריצים לענקיות הסטרימינג צעד כזה יגרום להעלאת מחירים ולמצב שבו ישקיעו מינימום כדי לעמוד במכסה ללא התחשבות בשיקולים מק צועיים. נוסף על כך, זה ירחיק מישראל שירותי סטרימינג מתחרים כמו ,HBO וגם את אמזון ואפל שפועלות בארץ בשקט.

לסיכום, אם משהו לא שבור - אין צורך לתקן אותו. יש הרבה דברים שבורים בתקשורת. הפוליטיזצי­ה שאוכלת כל חלקה יצירתית היא הבעיה הכי גדולה. הרפורמה תזיק בעיקר לאזרחים, כי משמעותה השחתת התעשייה, הורדת חסמים, רידוד התכנים, סגידה לרייטינג, העצמת כוחם של המפרסמים, העלאת מחירים, ויצירת ג'ונגל שיפגע בתחרות. "רפורמה" על גבם של צופי הטלוויזיה.

מה שלא שבור לא מצריך תיקון. יש הרבה דברים שבורים בתקשורת ביותר הפוליטיזצי­ה היא הבעיה הגדולה

 ?? ?? אולפן כאן .11 הרפורמה תוביל לרידוד התכנים ולסגידה לרייטינג
אולפן כאן .11 הרפורמה תוביל לרידוד התכנים ולסגידה לרייטינג
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel