Israel Hayom

החלפת )מ(שטר: המלך צ'ארלס "הודח" משטר 5 הדולרים

• מכה סמלית לחבר העמים הבריטי: דיוקנו של המלך לא יחליף את המלכה אליזבת המנוחה הבנק המרכזי האוסטרלי: השטר החדש • יקבל עיצוב שיכבד את האומות הילידיות ההחלטה גובתה על ידי רה"מ אלבניזי, שתומך בהפיכת אוסטרליה לרפובליקה

- דוד ברון

המלכה מתה, יחי המלך? לא כשמדובר בכסף אוסטרלי: בהחלטה דרמטית הודיע הבנק האוסטרלי המרכזי כי המלך צ'ארלס הש לישי לא יחליף את אמו, המלכה אליזבת המנוחה, על שטר 5 הדולר המקומיים.

במקום המלך, שהוא הריבון הסמלי של אוסט רליה ושל עוד 13 מדינות בחבר העמים הבריטי, יזכה השטר החדש לעיצוב "שמוקיר את התרבות ואת ההיסטוריה של האוסטרלים הראשונים". על פי הודעת הבנק, הממשלה תמכה במהלך.

ההחלטה להעדיף את הילידים על פני המלך כבר עוררה סערה ביבשת, שכן היא נוגעת לעצם החברות של אוסטרליה בחבר העמים, בוודאי כש בראשות הממשלה המקומית עומד אנתוני אלבניזי, שתומך בהפיכת המדינה לרפובליקה. ראש האופו זיציה, פיטר דאטון, אמר כי אלבניזי מילא תפקיד מרכזי בהדחת צ'ארלס מהשטר, וכי עליו לקבל עליה אחריות. "אני חושב שזו מתקפה נוספת על המערכות שלנו, על החברה שלנו ועל מוסדותי נו", הטעים דאטון.

הליגה המונרכיסטי­ת האוסטרלית האשימה את אלבניזי בפגיעה בדמוקרטיה האוסטרלית. "למע שה, זהו ניאו קומוניזם בפעולה", אמר יו"ר הליגה, פיליפ בנוול.

מנגד, יו"ר התנועה האוסטרלית הרפובליקני­ת, קרייג פוסטר, טען: "האוסטרלים צריכים לראות רק את עצמם על השטרות. אין יותר הצדקה לכך שמלך שלא בחרנו בו יהיה על הכסף שלנו, במקום מנהיגים מהאומות הראשונות ואוסטרלים דגולים אחרים", נימק. על השטר של 50 דולר אוסטרליים מופיע דיוויד אונאיפון - מוזיקאי, מטיף ויוצר בן האתנוס נגרינדג'רי.

ב 1999 נערך באוסטרליה משאל עם באשר לע תיד המדינה בחבר העמים הבריטי, ורוב האזרחים הצביעו בעד ההישארות. עם זאת, הרוחות המנשבות באוסטרליה השתנו, וב 2021 הוצאו מההמנון המי לים "אומה צעירה ובת חורין", המזוהות עם סיום הממשל הישיר מלונדון, ולטובת ההכרה באומות הילידיות בנות 65 אלף השנים.

את השינוי בהמנון הוביל דווקא ראש הממשלה הקודם, סקוט מוריסון השמרן. סקר שנערך באוקטובר האחרון מצא כי 43% מהאוסטרלים מעדיפים שטר שבו יופיע אוסטרלי, לעומת 34% שבחרו במלך.

עד לסוף השנה צפויים האוסטרלים להצביע במשאל עם על שינוי בחוקה שיכיר באומות הילי דיות. עיצוב השטר החדש והנפקתו יצריכו עוד שנים אחדות.

 ?? ?? 5 דולר אוסטרליים. כסף קטן, סמליות גדולה
5 דולר אוסטרליים. כסף קטן, סמליות גדולה
 ?? ?? אלבניזי והדיוקן של צ'ארלס
אלבניזי והדיוקן של צ'ארלס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel