Israel Hayom

כשהתוכנית מעל הכל

הלווייתנים בעולם נטבחו בידי ספינות סובייטיות ללא כל סיבה, מלבד מחויבות ליעדים כלכליים

- אראל סג״ל

למרות שאני לא נראה

כמו טיפוס שמחבק עצים, אוכל טופו ומפגין עם גרטה, תנו לי לספר לכם שיש לי חולשה גדולה ללווייתנים ולרווחתם. מובי דיק, המשל הגדול על אוב ססיה ותהום בנפש, הוא גם סיפור הרפתקה מדהים ושובה. שוו בנפשכם מישהו שמפליג בארמדה קטנה של ספינות לקצה כדור הארץ כדי להרוג חיה בגודל של אוטובוס בית ספר.

ולמה לווייתנים פתאום באמצע אקטואליה בוערת? כי את הסי פור הבא ספק אם אתם מכירים, ויש בו כדי לשפוך אור על אוטו פיות ומשמעותן, ואפילו, בסיום, קשר למדור הדעות ב"הארץ".

בין השנים 1946 ל 1970 הלווייתנים בעולם נעלמו כליל. אף אחד לא ידע למה. אמנה בינלאומית משנת '46 קבעה מגבלות על ציד לווייתנים מסחרי, ובכל זאת מספרם פחת מאוד. המדענים תהו מי אחראי לאחת הדעיכות המהירות בהיסטוריה של אוכ לוסיית בעלי חיים: מה קרה ללווייתנים? האם התאבדו על החוף של מפלגת העבודה? האם לקו במחלה מסתורית שקטלה בהם?

הסיבה להיעלמות הלווייתנים היתה נעוצה בכך שבריה"מ שלחה בחשאי ארבעה ציי ציד לווייתנים עצומים. הם תרו את האוקיינוסי­ם והרגו כל לווייתן שנתקלו בו. בריה"מ היתה צד לאמנה הבינלאומית להסדרת ציד לווייתנים משנת '46 והם גם דיווחו ב '86 על הריגתם של 2,710 לווייתנים גדולי סנפיר בחצי הכדור הדרומי.

למעשה, הסובייטים הרגו פי 18 מהמספר שעליו דיווחו. בשנת '59 לבדה הם טבחו ביותר מ 13 אלף. בסך הכל, צי ציד הלוויית נים הסובייטי הרג בחשאי כ 180 אלף יותר ממה שדווח רשמית.

מרחץ דמים מוחלט. הלווייתנים נהרגו כל כך מהר עד שהגופות נרקבו לפני שניתן היה לעבד אותן. ולא רק גדולי הסנפיר - על הדרך הרוסים חיסלו אלפי לווייתנים לא מדווחים ממינים אחרים.

זו היתה הונאה משוכללת ונועזת: קברניטים סובייטים הסוו ספינות, חיבלו בנתונים מדעיים והטעו את הרשויות הבינלאומיו­ת במשך עשרות שנים. השלטונות בבריה"מ שינו בקפידה מסמכים וזייפו מספרים כדי להסתיר את ההיקף האמיתי של מבצע הציד. ההרג נמשך בקצב קבוע, וכך גם הטיוח.

למעשה, יש ראיות להיקף האמיתי של ציד הלווייתנים הסו בייטי רק בזכות מדען בשם דמיטרי טורמוסוב, ששמר בחשאי

עותקים של הדו"חות השנתיים במרתף תפוחי האדמה שלו.

ועכשיו לקטע המעניין.

למה הם עשו זאת? מדוע בריה"מ, המעצמה הפרוגרסיבי­ת שכל השמאל במערב העריץ על הקידמה המרקסיסטית, חיסלה כמעט את המין כולו?

כאן יש לציין כי פשעים סביבתיים הם, באופן כללי, הרציונליים ביותר מבין הפשעים. היתרונות ברורים: הסיכון מינימלי. ציד בלתי חוקי, כריתת עצים לא חוקית והשלכת אשפה אינם גוררים עונש כבד. אבל טבח הלווייתנים הסובייטי לא פעל על פי היגיון כזה. שלא כמו נורבגיה ויפן, המדינות הגדולות האחרות של ציד הלווייתנים באותה תקופה, בבריה"מ לא היה ביקוש אמיתי למוצרים הללו. לאחר שהשומן נחתך לצורך הפיכתו לשמן, שאר חלקי היונק הושארו בים להירקב.

"האמת על ציד לווייתנים סובייטי: ספר זיכרונות", הוא ספר זיכרונותיו של אלפרד ברזין, אחד המדענים שהתלוו לצי הרוסי. ברזין כתב כי ציי הציד נשלחו להרוג לווייתנים בלי שום סיבה מלבד לומר שהם הרגו אותם. הם הונעו על ידי מחויבות לספק סעיפי קו מעורפלים בתוכנית החומש שהניעה את הכלכלה הסובייטית. תוכנית שנקבעה תוך התחשבות מועטה בביקוש האמיתי של בריה"מ למוצרי לווייתנים.

"ציידי לווייתנים ידעו שלא משנה מה, התוכנית חייבת לה תממש!", כתב ברזין. מאפייני המערכת הסובייטית - חוסר הר ציונליות שלה, אכזריותה, נטייתה לפשע - זוקקו בטירוף המדמם.

ברזין השווה את הסובייטים ליפנים. היפנים מונעים ע"י ביקוש מקומי לבשר לווייתנים, "אני לא צריך להגיד את זה כמדען", כתב, "אבל אפשר להבין את ההבדל בין פשע מונע לפשע ללא מוטיבציה". ציידי לווייתנים יפנים עשו שימוש ב 90 אחוזים מהקורבנות. הסובייטים, לדברי ברזין, השתמשו בקושי ב 30 אחוזים. הצוותים היו חוזרים באופן שגרתי עם לווייתנים שנותרו להירקב, "שלא יכלו לשמש למזון. אף אחד לא ראה בזה בעיה".

לבריה"מ לא היה שום שימוש בבשר לווייתנים. אז מה היה? המתכננים הכלכליים הסובייטים קבעו מכסות על בסיס ציד לווייתנים היסטורי כאחוז מתעשיית הדיג, ללא קשר לתועלתו בפועל. כשמדענים סובייטים התלוננו בפני שר הדיג שנכדיהם יחיו בעולם ללא לווייתנים, השיב להם "הנכדים שלך הם לא אלה שיכולים לסלק אותי מהעבודה שלי". לביורוקרטי­ם הרוסים לא היה אכפת מעולם נטול לווייתנים. הם פחדו מהק.ג.ב. כן, כן, הלווייתנים בעולם נטבחו ללא כל סיבה, מלבד עמידה בשורה בתוכנית כלכלית של המעצמה הקומוני סטית, הפרוגרסיבי­ת, המתקדמת.

כל קברניטי צי ציד הלווייתנים הסובייטי הכירו את סיפורו של אלכסנדר דודניק, רב החובל של האלאוט, שקיבל את אות מסדר לנין בשנת .1936 שנה אחר כך הוא לא הצליח לעמוד ביעדי הציד, אז הנ.ק.וו.ד עצר אותו ועינה אותו באשמת היותו סוכן יפני.

האירוע הזה ישב בראשם

של רבי החובלים, כפי שכתב ברזין, "התוכנית - בכל מחיר!". רבי החובלים הסובייטים עמדו בפני בחירה: להיות פרסונה נון גראטה בבית, או פושעים בחו"ל. דווקא קברניטי הספינות שהפרו באופן הכי בוטה את תק נות ציד הלווייתנים הבינלאומי, זכו לקבל את אותות הכבוד של המפלגה הקומוניסטי­ת. "שקרים הפכו לחלק בלתי ניתן לערעור ואולי אפילו ליסוד של ציד לווייתנים סובייטי", סיכם ברזין.

וכל אותה עת שהסובייטים חיסלו את הלווייתנים, האידיוטים השימושיים שלהם במערב קילסו ושיבחו אותם. ארגוני סביבה שהפגינו נגד מעצמות המערב מומנו ע"י הרוסים. רמת הציניות בלתי נתפסת. אבל ככה זה עם האוטופיות של שוויון והניסיון לנהל את המציאות הכלכלית על מדע המרקסיזם. התוצאה היא שקרים, רדיפות ומוות.

ברביעי האחרון פרסמה ענת קם, עורכת עמוד הדעות של עי תון "הארץ" סותם הפיות, את כתב ההגנה הבא על יו"ר לשכת עורכי הדין הפורש, אבי חימי: "סטלין ניצח את היטלר רק מפני שהיה גרוע כמוהו, ובעלות הברית העלימו עין מזוועות משטרו כי היה רע גדול יותר לנצח. יש לנו עכשיו רע גדול יותר לנצח, ואנחנו צריכים את חימי איתנו, גם אם לפני התגייסותו למאבק הוא עשה דברים פסולים".

הבנתם? סטלין עדיף על היטלר. עדיף על ביבי. אז מה אם הוא טובח בלווייתנים. הרי הוא איתנו נגד הקפיטליסטי­ם. או

הביביסטים. ●

וכל אותה עת שהסובייטים חיסלו את הלווייתנים, האידיוטים השימושיים שלהם במערב קילסו ושיבחו אותם

 ?? איור: שלומי צ'רקה ??
איור: שלומי צ'רקה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel