Israel Hayom

כוח פצי לא נח

-

תא"ל (מיל') אמציה חן, המוכר יותר כ"פצי", הודיע שחזר לביתו שבכרמי יוסף והזמין אותי אליו.

פצי, שנולד לפני 82 שנה בקיי בוץ חולדה הסמוך, ובי03 השנים האחרונות מתגורר בכרמי יוסף, הוא אגדה בצה"ל. מפקד סיירת שקד לשעבר, האיש שהנהיג במלחמת יום כיפור את "כוח פצי" ונחשב לאחד מלובשי המדים שהרג הכי הרבה חיילי אויב. פציפיסט הוא לא, וגם עדינות לא נמצאת אצלו בלקסיקון. במשך השנים נודע בביקורת הקשה שהעביר על התנהלות צה"ל ועל הנהגתו.

"רוצים שלום? הסכם אוסלו, מישהו פעם ניתח אותו מבחינה צבאית?" נחר בבוז כשהתיישבנו. "היה לי הכבוד לשבת בתוכנית 'פופוליטיקה' בזמן שיצחק רבין היה על מדשאת הבית הלבן. אמרתי לפרשנים 'איך אתם נותנים חוות דעת מקצועית כשאין לכם מושג על המשמעות האסטרטגיתי­טקטית של ההסי כם? כמומחה אני אומר שאין לנו צבא שבנוי להסכם שלום, צבא שירתיע את ערפאת מהפרת ההסכם, והוא יופר. לכן משולה חתימתו של רבין על ההסכם להמשך מלחמת העצמאות מנקודת סיומה .'1949יב בחג הי07 למשק חולדה אמרתי לסופר עמוס עוז, שהדם שנשפך בעקבות הכתיבה שלו הוא עשרת מונים יותר מהדם שבא בעקבות לחיצה שלי על ההדק, ואני נחשב לקטלן. הוא לא ענה, הוא קיבל ממני מכות כילד. הבעיה הגדולה שהשפה שבה אני מדבר על הצבא לא מובנת לאף אחד, כי אין להם מושג בצבא. קח את מערכת הבחירות האחרונה - יש פה איום טילים, טרור בתוך ישראל ויהודה ושומרון, ונושא הביטחון האישי לא עלה". השר בן גביר דווקא דיבר די הרבה. "אדם שאין לו מושג מינימלי רכב על הנושא. זה כבר לא עניין של צבאיות, אלא של מומחה ליחסי ציבור שהלביש אותו בטיקט והוא קיבל את מלוא התמורה. מי עמדו מול בן גביר? שני רמטכ"לים, והטמבל הקטן קרקס אותם. הציבור כבר לא מעריך את הגנצים האלה, כי מה להם ולצבא? מה לאיזנקוט ולצבא? עזוב, אין לך מושג. חבל על הזמן שלי ושלך". נראה שאיבדנו כל רסן. "תגיד, אתה אחיו התאום של איזנקוט, או של איזה טומטום אחר? תראה לאיזו דרגה הידרדרת. חסרי הבינה הצבאית נוהגים להעיר לי לפעמים 'תשתנה, ,2023 יש טכנולוגיה'. לאורך השנים מהפכות טכי נולוגיות מלוות את המין האנושי, אבל מה לא השי תנה? עקרונות המלחמה מהיום שבו השייח' ציוות את זורקי האבן לאוחזי הנבוט. אתם רואים כפתורים וחושבים שזה עולם אחר. זה אותו עולם". אולי אתה טועה? "תוכיחו, בואו נקיים דיון, אבל אפילו את זה אתם לא עושים. ישבתי לא מזמן אצל סגן הרמטכ"ל והצי גתי לו שיטה שפיתחתי לאימון מפקדות, שבה אוכל לבצע בכל רבעון תרגיל לאומי של עם במלחמה. אין לו כלים להבין את זה". כאיש ימין, ההנהגה היום מספיק טובה בעיניך? "ביבי הוא נהנתן, אבל יש גם מדינת חוק והוא עדיין לא נפסל. בשתי מערכות הבחירות האחרוי נות הצבעתי עבורו, ורק מסיבה אחת - המשפט. מה שעשתה הפרקליטות זו הטחת עוגה בדמוקרטיה הישראלית. כשאני גומר איתך אני עולה למעלה, כי יש לי את כל התיעוד של מה שהיה היום בבית המשפט. לא ייתכן. אני לא מדבר על העיוותים, אלא על החלמאות. אתה רואה שכל המנגנון רקוב. הפרי קליטות, המשטרה, הצבא".

אחרי שיחה כזו יש מקום לאופטימיות כשחוגגים 75 למדינה?

"אל תשכח שאתה מדבר עם אדם שנולד בתקופת המנדט הבריטי. לשאול שאלה כזו אחד כמוני ושהוא יענה 'אני לא מרוצה' - זה יהיה טירוף".

 ?? ?? פציפיסט הוא לא, אגדה בצה"ל כן. אמציה "פצי" חן
פציפיסט הוא לא, אגדה בצה"ל כן. אמציה "פצי" חן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel