Israel Hayom

"בסופר אני כבר לא עם עגלה - אני ממלאת שקית"

ילנה לא חולמת על חופשה בחו"ל, ושי לי מרגישה בכיס את השחיקה במשכורת שלה ● שתי משפחות שכורעות תחת יוקר המחיה

- היאלי יעקבי הנדלסמן

משפחות רבות בישראל חו ששות מעליות הריבית הצ פויות, לאור העלייה באינפלציה ובמדד המחירים לצרכן.

"יוקר המחיה עולה אבל השכר לא עולה", אומרת ילנה באבאני מחולון, מנהלת מעון ויצו בעיר ואם לשני ילדים קטנים. "כל הזמן צריך לחשב את ההכנסות ואת ההוצאות, ולראות שאנחנו לא חורגים כדי שחלילה לא יחזור אף תשלום. לפעמים את חוש בת פעמיים אם לקנות משהו או לד חות את הקנייה לחודש הבא".

לדבריה, היא מרגישה את עליית המחירים בסופר. "בקנייה האחרו נה כמעט לא קנינו כלום, רק מוצ רי ניקיון ושתייה. הגענו לכ 1,000 שקלים. זה לא נורמלי".

בעלה של ילנה, ציון, הוא עובד רכש. השניים נאלצים לוותר באופן קבוע על מותרות. "ביררתי על טיול חו"ל לקיץ. טיול לארבע נפ שות עולה 18 אלף שקלים, וזה עוד כשעל תינוקת כמעט לא משלמים. מאוד רציתי לנסוע לפני שמתחילה השנה החדשה בעבודה - אבל זה לא יקרה. גם לטייל בארץ זה יקר. ראית את המחירים באילת? הם מטורפים". מה תעשו? "נחפש בילויים אחרים עם הילדים שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו".

גם המשכנתא שלהם עלתה מש מעותית. "עם כל עליות הריבית הגענו לתוספת של כ 1,000 שקלים. לאן עוד נגיע?".

גם שי לי מכפר יונה, גרושה ואם לנער בן ,17 מתמודדת עם יוקר המ חיה. היא עוסקת בדיגיטל מרקטינג

ובבניית אתרים, אבל איכשהו בזמן האחרון הכסף לא מספיק.

"המדינה שורפת אותנו", היא אומרת בכעס. "המצב בלתי נסבל. הייתי ברמת חיים סבבה לגמרי, ומשנה לשנה קרו עוד דברים. זה התחיל עם עליות המחירים אחרי הקורונה, והמשיך עם הריבית, שזו הזיה. המשכנתא שלי קפצה ב 2,000 שקלים - כמו עוד משכנתא. השכר שלי נשחק לגמרי.

"היום בסופר אני כבר לא לוקחת עגלה. אני לוקחת שקית וממלאת אותה. יש לי ילד שהוא צליאקי, שזה אומר שהאוכל שלו עולה 30% יותר. אני משלמת כמעט 30 שקלים על שקית פסטה ללא גלוטן".

איך תתמודדי עכשיו עם עליית ריבית נוספת?

"זה מאוד מטריד אותי. לאן הם רוצים לקחת את האנשים? שנא בד את הבתים ונעבור לגור ברחוב? רציתי באיזשהו שלב למכור את הבית שלי, אבל הזוג שהיה מעוניין לא היה יכול למכור את הבית שלו.

"מה הם חושבים? כמה זמן האז רחים יוכלו לספוג את ההשלכות האלה? למה אדם שקנה דירה לפני עשר שנים צריך עכשיו להיענש? שיעלו את הריבית על מה שקונים היום. הבנקים עושים מאות מי ליארדים - והאזרחים נשרפים".

"כל הזמן צריך לחשב את ההכנסות ואת ההוצאות, ולראות שאנחנו לא חורגים כדי שחלילה לא יחזור אף תשלום. לפעמים את חושבת פעמיים אם לקנות משהו או לדחות את הקנייה לחודש הבא"

 ?? ?? משפחת באבאני. הכל יקר
משפחת באבאני. הכל יקר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel