Israel Hayom

תקציב החינוך המסתמן: קיצוצים בתוכניות הדגל

הנתונים חושפים: ביה"ס של החופש הגדול ושעות התגבור לבגרות עלולים להיפגע ● המשמעות: נזק לפריפריה ● צהרונים חרדיים דווקא יזכו לסבסוד מלא ● משרד החינוך: "יינתן מענה מלא לצרכים"

- נועם (דבול) דביר

פגיעה בפרויקטים כמו יום חינוך ארוך ו"בית ספר של החופש הגדול", תומ כניות הדגל שאמורות לדאוג לשכבות החמ לשות - כך עולה מנתוני תקציב משרד החימ נוך לשנת ,2024-2023 שצפוי לעבור עם אישור תקציב המדינה בכנסת.

תקציב משרד החינוך נחשב לראשון בגודלו מבין משרדי הממשלה, והוא צפוי לחצות את רף 80 מיליארד השקלים. אלא שבהשוואה לתקציב של שנת 2022 וכן לעומת מה שהוקצה בפועל, נפגע תקציב המשרד בכמה סעיפים משמעותיים.

כך למשל, בסעיף פעילויות משלימות לקידום נכלל קיצוץ שמשמעותו, בין היתר, פגיעה בקייטנת "בית הספר של החופש הגדול" ובמימון יום לימודים ארוך בערים חלשות. אם 2022־ב הוקצו לסעיף זה יותר מ־6 מיליארד שקלים (שבפועל גדלו ל־7.6 מיליארד שקלים), בתקציב השנה הבאה הוא קוצץ בכ־%21 ותוקצב ב־3.5 מיליארד שקלים בלבד. כלומר, מלכתחילה הסעיף תוקצב בחסר, וכך בשנת 2024 הוא יגדל ל־7.5 מיליארד שקלים - ועדיין נמוך בהרבה מזה של .2022

תחת הסעיף הזה נכלל סעיף "פעילויות ופרויקטים", ובו שעות תגבור לבגרות, פעילות האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון, הדרכה לזהירות בדרכים ועוד. בעוד עלות הפרויקטים בתת־סעיף זה 2022־ל עמדה על 4 מיליארד שקלים, 2023־ב היא תוקצבה ב־8.2 מיליארד שקלים (קיצוץ של ,)30% ובתקציב 2024 היא תגדל ל־2.3 מיליארד שקלים בלבד.

בסעיף "פעילויות משלימות" ייפגע תקציב יום לימודים ארוך שמונהג בבתי ספר בפריפריה החברתית והגיאוגרפי­ת: בעוד 2022־ב הוציאה המערכת 2.527 מיליארד שקלים לכך, בשנת 2023 תוקצב הסעיף 2.357־ב מיליארד שקלים (קיצוץ של .)8%־כ

בעיית החינוך המיוחד

אחד האתגרים הקריטיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך היא מסגרות החינוך המיוחד, שבהן לומדים יותר מ־003 אלף תלמידים. מנתוני התקציב עולה כי התקצוב לחינוך המיוחד יגדל, אך רק בגידול הטבעי לכדי מיליארד שקלים בשנה ולא מעבר לכך – מה שיקשה לתקן את העיוותים של המערכת.

כמו שזה נראה, גם התקציב של הקדם־יסודי (מעונות וגני ילדים עירוניים) תוקצב בחסר, שכן הביצוע 2022־ב עמד על 9.8 מיליארד שקלים - שהוא גבוה מ־7.9 המיליארדים שתו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel