Israel Hayom

למי שייכת תל אביב?

- עפרה לקס

אם ישאלו אתכם מיהי העיר הכי ליברלית בישראל, יש להניח שתשלפו מייד "תל אביב". העיר העברית הראשונה עובדת על המיתוג הזה כבר זמן רב. ראש העיר שלה, רון חולדאי, מקפיד לכתוב על כך בכל הזדמנות.

ביום ההולדת האחרון של העיר הוא כתב: "יום הולדת 114 שמח לעיר הנפלאה שלנו. אף שאת משתנה ללא הפסקה, את ערכייך לא איבדת. רוח החזון, הקדמה והחדשנות, התרבות והאמנות, ובעיקר - מגדלור של דמוקרטיה וסובלנות".

כמה ימים קודם לכן התייחס למצעד הגאווה שיתקיים בעיר בקיץ, וכתב: "תל אביב תישאר מבצר הליברליות והחופש להיות מי שאתה רוצה להיות, ללא הבדל דת, גזע, מין ונטייה מינית". חולדאי גם לא דילג על רמדאן, שבו בירך את תושביה המו סלמים של העיר והוסיף: "חשוב להגיד, דווקא עכשיו, שתל אביב יפו תהיה תמיד מקום של דו קיום, שוויון וסובלנות". הכרזה יפה, אך השאלה היא - סובלנות כלפי מי?

ביום שני השבוע הודיעה עיריית תל אביב שהיא מתקפלת מהסיכום שלה עם ישיבת מעלה אליהו, ששוכנת בעיר כבר 27 שנים, בעקבות לחץ מצד גורמים במועצה והתקוממות של קומץ תל אביבים, בפרשה רווית התלהמות ופייק ניוז.

כמה עובדות: הישיבה נוסדה בעקבות רצח רבין. המקימים הרגישו שבין המגזרים בישראל קיים ניכור, והחליטו לחצות את נהר הריחוק ולעבור לגור בתל אביב. לפני כ 20 שנה קיבלה הישיבה מהעירייה מתחם שהיה בעבר בית ספר, והסבה אותו לצרכיה. בחורי הישיבה לומדים תורה, ואחר כך מתגייסים לצבא.

מכיוון שהם קרובים לבית החולים איכילוב, הם גם שיאני תרומות הטרומבוציט­ים שם, ומוזעקים לתרום דם בכל עת שנוצר מחסור. כש למישהו נפטר קרוב משפחה והוא מבקש עזרה בארגון השבעה, מוקד עיריית תל אביב מפנה אותו לישיבה, שם מארגנים לו החבר'ה כיסאות וציוד ומניין. התלמידים משתייכים לזרם דתי חרד"לי. האם הפגינו אי פעם נגד פתיחת חנויות בשבת? לא. האם התחבורה זורמת כסדרה ברחוב גם בימים טובים? כן. אפילו חניות הם לא תופסים - התלמידים מגיעים לישיבה באופניים.

לפני כמה שנים החליטה העירייה שהיא זקוקה למתחם הישיבה כדי לבנות בו בית ספר. הישיבה, כך הוסכם, תעבור למתחם ברחוב סמוך שם שוכן בית כנסת גדול, כמעט ריק ממתפללים, ותתאים אותו לצרכיה. כבר ארבע שנים נמצא הנושא בתהליך של אישורים בוועדות רשמיות. בסוף מארס האחרון התהליך הסתיים, אבל כמה תושבים חברו לחברי מועצה, ואלה החלו להפיץ שקרים ולהפגין נגד הצעד של העירייה. חברת המועצה ציפי ברנד אמרה שמדובר באלפי אברכים שייכנסו לעיר, אף על פי שהישיבה מונה 250 תלמי דים בלבד. נאמר שזו ישיבה חדשה שמוכנסת לשכונה, אף על פי שהיא ותיקה ושוכנת לא רחוק. הנאבקים בישיבה ניסו להוציאו את דיבתה, וטענו שהיא משיחית וקיצונית ות שנה את פני השכונה. ייתכן שהם לא אוהבים את התכנים שמלמדים בה, אבל זה העניין בפלורליזם, לא? ולגבי הטענה לשינוי פני השכונה - זה הרי לא קרה בכל חצי היובל האחרון.

המתנגדים הקימו את "מטה המאבק במשיחיים", ובטוויטר שלו נכתב: "לא משנה אם לישיבה הזאת יש שבע קומות, שלוש או קומה אחת. מקומו של המאחז המסוכן הזה הוא מחוץ לעיר תל אביב, ובשום מקום". כן, זה לא קשור לגודל או לצביון, לדתיים פשוט אין מקום.

זה ליברליזם? כל זה לא היה משנה אם חולדאי לא היה שועה לקולות האלה. אבל ראש העיר של בירת הדמוקרטיה לא היה זקוק אפילו להפ גנה של 30 האנשים שהתייצבו מול הישיבה. הוא סגר את הסיפור עוד קודם והכריז שיבחן חלופות, מתעלם מכך שהתהליך מתנהל בשקיפות כבר ארבע שנים.

הישיבה לא תקום במרכז העיר, והעיקר שהרוח הפלורליסטי­ת והסו בלנית של תל אביב לא תיפגע.

הנאבקים בישיבה הוציאו את דיבתה וטענו שהיא משיחית וקיצונית ותשנה את פני השכונה. ייתכן שהם לא אוהבים את התכנים שמלמדים בה, אבל זה העניין בפלורליזם, לא?

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel