Israel Hayom

צלילי מיתר

כשנה לפני שהלך לעולמו, הגיטריסט הגדול פאקו דה לוסיה הספיק להופיע בישראל ● כעת, הנגנים שלו - ובהם אחיינו, אנטוניו סאנצ'ז - חוזרים לארץ להופעה בפסטיבל מדיטרנה

- מאיה כהן,

בפברואר 2014 עולם המוזיקה התאבל על מותו הפתאומי של אחד מהגיטריסטי­ם הגדולים, אבי הפ למנקו המודרני ומי שנחשב הווירטואוז שפתח את גבולות הז'אנר לעולם הרחב - פאקו דה לוסיה.

שנה לפני מותו הוא עוד הספיק להופיע בישראל בפתיחת פסטיבל מדיטרנה אשדוד, וכעת מתכוננים לקיים בפסטיבל מחווה מיוחדת לציון עשור להשתתפותו.

בפסטיבל, שייפתח ב 9 ביוני באש דוד, יעשו כבוד לאמן הגיטרה ולנסיך הפלמנקו במופע מיוחד, שבו ייקחו חלק שישה נגנים שניגנו איתו בספרד.

"בגיל 12 התחלתי לנגן בגיטרה, ופאקו היה המאסטרו שלי", מספר אנ טוניו סאנצ'ז ,(39) אחיינו של דה לוסיה, שמחליף אותו בהרכב הנוכחי )גיטרה ראשונה(. "התמקצעתי בפלמנקו בבית ספר במדריד, ובסוף הלימודים התחל תי ללוות ריקודים. נכנסתי ל'טבלאוס' )מועדוני פלמנקו מקומיים, מ"כ(, ואחרי שצברתי ניסיון פאקו נתן לי את ההזד מנות והעלה אותי איתו על הבמה. לפני עשר שנים הופעתי איתו בישראל". מה אתה זוכר מהקהל הישראלי? "הקהל הישראלי היה טוב מאוד, היה אפשר להרגיש שהוא מבין ומכיר פלמנקו: אומר 'אולה', מעודד, מוחא כפיים, רוקד".

על ז'אנר הפלמנקו הוא מעיד: "בס פרד הפלמנקו הוא מינורי, זה יותר פו פולרי ברחבי העולם. האוניברסלי­ות של הפלמנקו הגיעה הודות לפאקו דה לוסיה, ולרקדנים המוכשרים שחשפו את הפלמנקו לעולם. עד אז לא ראו מישהו שמנגן פלמנקו בצורה הזאת".

פאקו שיתף פעולה גם עם אמני הפיוז'ן אל דימיולה וג'ון מקלפלין, ושלושתם הוציאו יחד את האלבום ‪,"Friday Night in San Francisco"‬ שהתחבב על אוהבי הפיוז'ן והפך אותו לשם דבר בעולם.

לדברי סאנצ'ז, "פאקו הקליט איתם ב .1981 עד היום זה אלבום הגיטרה הכי נמכר, הודות לשיתוף הפעולה של שלושת הגיטריסטים הכי טובים שהיו.

"הסיפור הוא שבארי מרשל, אחד מהמנהלים של הביטלס, חיפש גיט ריסטים מעולים. הם לא הכירו קודם, והוא ציוות אותם. במשך 20 שנה הם הסתובבו בכל העולם עם המוזיקה שהקליטו יחד".

על דודו מספר סאנצ'ז: "הדרך שלו לתקשר על הבמה עם המוזיקאים שס ביבו היתה מרגשת. הוא נתן לנו הרבה ביטחון. כשהוא הלך לעולמו הכאב היה מאוד גדול, והרגשתי שגיטרת הפלמ נקו נותרה יתומה".

מופע המחווה לפאקו דה לוסיה ייע רך ב 15 ביוני באשדוד.

 ?? ?? צילום:
פאקו דה לוסיה ‪Gabriela Canseno‬
צילום: פאקו דה לוסיה ‪Gabriela Canseno‬
 ?? ?? חברי הלהקה
צילום: ‪Gabriela Canseno‬
חברי הלהקה צילום: ‪Gabriela Canseno‬

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel