Israel Hayom

ממשלה תחת איומים

רגע לפני ההצבעה הגורלית בשבוע הבא: ראש הממשלה סופג אולטימטום כפול לאי תמיכה בתקציב המדינה ● באגודת ישראל תוקפים את האוצר; בינתיים בן גביר מאשים את סמוטריץ' שעיכב כספים בניגוד להסכמות

- אמיר אטינגר

ראש הממשלה נתניהו סופג ביממה האחרונה איומים משתי הגזרות של הממשלה שלו כי לא יתמכו בתקציב המדינה, ובעקבות זאת הממשלה תיפול אוטומטי - מצד אחד אגודת ישראל ומצד שני בן גביר.

בגזרה הראשונה, ואולי הרצינית ביותר: לאחר שהסכימו לדחות את חקיקת חוק הגיוס וגיבו את מהלכי הרפורמה של לוין, לאגודת ישראל נשבר מאי קיום ההסכמים הקואליציונ­יים שהובטחו להם.

גולדקנופף ושאר חברי מפלגתו דורשים שת קציבי האברכים והתקצוב למוסדות הפטור שלא מלמדים ליבה יחולו רטרואקטיבי­ת מתחילת ,2023 בעוד נכון לעכשיו תקציב המדינה מחיל את התקציבים הללו רק מהחודש הבא. מדובר בתוספת של 600 מיליון שקלים שסמוטריץ' והאוצר מתנגדים לה בתוקף, בטענה כי אין מאיפה להביא את הכסף.

גולדקנופף מאיים כי אם לא יקבל את הכס פים - אגודת ישראל לא תתמוך בתקציב, ואחד משרי המפלגה שייצא לפי החוק הנורבגי יתפטר בעתיד, ויחזור להיות חבר כנסת כדי לא להצ ביע בעד התקציב. בלעדיו לנתניהו לא יהיו 61 תומכים, והתקציב לא יוכל לעבור.

מאבק על קרדיט

אנשי אגודת ישראל קיימו פגישות עם אדמו"רים, שנתנו את ההוראה והתעקשו להותירה. לפיכך, לנתניהו יהיה קשה יותר לה תמודד מולם מאשר מול הפוליטיקאי­ם החרדים. בכירים בליכוד טוענים כי מאחורי הקלעים, על הקרדיט לתקציבים לחרדים יש מאבק בין גפני, שרשם לזכותו הישגים מתוקף תפקידו בוועדת הכספים, לבין אגודת ישראל.

לעומת זאת, באגודת ישראל מצביעים על התחייבויות קואליציוני­ות שלא מומשו, וטוע נים כי לא מדובר ברצון לקרדיט. גפני ודרעי לא שותפים לאיום של אגודת ישראל, אך גו לדקנופף דרש מגפני שיתנגד לתקציב גם הוא.

בגזרה השנייה - בן גביר מאיים להמשיך לה

חרים את הצבעות הקואליציה ולא להצביע על התקציב, בטענה שסמוטריץ' לא דאג לתקציבי הנגב והגליל, והפנה כספים קואליציוני­ים רבים למשרדה של אורית סטרוק ולצורכי מפלגתו.

בן גביר מתעקש כי הוא נבחר על קולות הנגב והגליל, ולכן לא יתפשר בדרישתו. נתניהו הבהיר לבן גביר כי אין מאיפה לגייס את הכ ספים, וגם סמוטריץ' מתנגד לדרישת בן גביר.

בסביבת סמוטריץ' ובליכוד דוחים את הט ענות של בן גביר, ואומרים כי הגיעו להישגים רבים בתקציב לתושבי הנגב והגליל. בין אלה: הגדלת תקציב משרד הנגב והגליל, שעמד על 530 מיליון שקלים, ב 450 מיליון שקלים נו ספים; הקצאת תקציב של 1.7 מיליארד שק לים ליישובי עוטף עזה; וקידום העברת קריית המודיעין לנגב - פרויקט ששוויו מיליארדים, הקמת רשת רכבות מקריית שמונה עד לאילת; הקצאת 600 מיליון שקלים למיגון הצפון; הק צאת 6 מיליארד שקלים להארכת כביש 6 לצפון; ביצוע רכבת כרמיאל-קריית שמונה; והגדלת תקציב החטיבה להתיישבות מ 70 מיליון שקלים ל 230 מיליון שקלים, סכום שיתחלק בין הנגב, הגליל ויהודה ושומרון )שליש לכל אזור(. סמו טריץ' מצביע גם על הקצאת 2 מיליארד שקלים לעידוד השקעות הון וחדשנות בחקלאות, ו 700 מיליון שקלים בשנה כתמיכה ישירה לחקלאים.

בכירים בליכוד טוענים כי מאחורי הקלעים, על הקרדיט לתקציבים לחרדים יש מאבק בין גפני, שרשם לזכותו הישגים מתוקף תפקידו בוועדת הכספים, לבין אגודת ישראל

גולדקנופף מאיים כי אם לא יקבל את הכספים - אגודת ישראל לא תתמוך בתקציב, ואחד משרי המפלגה שייצא לפי החוק הנורבגי יתפטר בעתיד, יחזור להיות ח"כ ולא יצביע

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? נתניהו ובן גביר. מאיים להחרים
צילום: אורן בן חקון נתניהו ובן גביר. מאיים להחרים
 ?? ?? סמוטריץ' וגפני. האשמות הדדיות
צילום: אורן בן חקון
סמוטריץ' וגפני. האשמות הדדיות צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel