Israel Hayom

"הדיור בחברה הערבית יהיה לעשירים בלבד"

תושבי אום אל-פחם ידעו ימים טובים יותר, אך מאז שחתמה העירייה על הסכם גג עם הממשלה ביוני ,2021 עלו מחירי הדיור ונרשמת האטה משמעותית בעסקאות • מה באמת קורה בכפרים וביישובים הערביים מאז שרמ"י נכנסה לתמונה, ומה עומד מאחורי המכרזים התמוהים? • משרד השיכון: "נעד

- רנית נחום-הלוי

בשבועות האחרונים נשמעת באום אלפחם זעקה שמסרבת להירגע - במידה מסוימת בצדק. אחרי הכל העיר, שנמצאת במעמד סוציו-אקונומי נמוך - 2 מתוך 10 - היתה מחלוצות הערים והכפרים הערביים כשחתמה על הסכם גג לבנייה של כ 10,000 יחידות דיור, והציפיות היו גבוהות. באותם ימים, יולי ,2021 היה זה צעד היסטורי במדינת ישראל, אם כי החברה הערבית קיבלה את הסכם הגג בחשדנות גדולה, ולא בכדי.

בחודשיים האחרונים נפל דבר בחברה הערבית, כאשר רשות מקרקעי ישראל הוציאה מכרזים לבניית צמודי קרקע ובנייה רוויה במחירים שעולים על כל דמיון. כך למשל, דונם קרקע לבניית חמש יחידות דיור שווק לפי 2 מיליון שקל עלויות פיתוח. על מחיר הקרקע יש הנחה מלאה )בגלל פס"ד שעומד לזכות התושבים(, אך עלויות הפיתוח ביישובים כמו אום אל-פחם, שסובלים מהיעדר תשתיות מוחלט, משמעותיות ומקפיצות את המחיר.

עבור הציבור היהודי מדובר אולי בע ניין של מה בכך, שכן מחירים כאלה יד ענו אולי לפני כעשור, וגם הם רק באזורי פריפריה. אך עבור האוכלוסייה הערבית, שגם היא סובלת ממשבר דיור, מדובר בעליית מחיר חדה שמוערכת בכ 300% יותר ממכרזים דומים, שיצאו ב .2016

לצורך השוואה, לפני שבע שנים מגרשים לבנייה של שלוש יח"ד שווקו באום אל-פחם תמורת 433 אלף שקל ומגרשים לבנייה של חמש יח"ד שווקו תמורת 484 אלף שקל - סה"כ תשלום בסך של כ 100 אלף שקל ליחידה. נכון להיום, במכרז שיצא בשכונת קחאויש לבנייה של 98 יח"ד ב 24 מגרשים, מש ווקות שתי יח"ד במגרש ב 1.33 מיליון שקל, ואילו חמש יח"ד במגרש משווקות בכ 1.53 מיליון שקל - בין 350-400 אלף שקל ליחידה.

מכרזים באוויר

"הופתענו מהודעת המכרז שיצא עלידי רשות מקרקעי ישראל", אמר אדהם סולימאן ג'בארין, מזכיר סניף מפלגת בל"ד באום אלפחם בראיון לעיתון מקו מי, "אום אל-פחם בסוף תהיה לעשירים

ולעבריינים. המחירים הם דמיוניים, אף אדם לא יכול לשלם סכום כזה, ולכן אנו קוראים לבטל את המכרז, לעצור את הפרויקט ולבדוק אפשרות של הפחתת המחירים".

"יש העמסה של עלויות הפיתוח בגלל הסכם הגג", מתרעם עו"ד תאופיק ג'בארין, חבר מועצת העיר, "המכרזים האלה הם פשע נגד העיר. כשיצא המ כרז הופתעתי לראות את המחירים, אלו רמות מחירים שתושבי אום אל-פחם לא יכולים לעמוד בהן. המשמעות היא שמגרשים לבנייה בשוק הפרטי יימכרו במחיר כפול, ובית ייבנה בכ 5 מיליון שקל. זה לא תל אביב פה".

מסתבר כי בחודשים האחרונים נחלה רמ"י כישלון חרוץ בחברה הערבית, כאשר מכרזים נוספים שיצאו ביישובים ערביים אחרים בוטלו או נסגרו ללא תוצאות. כך נסגר מכרז שיצא בטירה לבנייה של 432 דירות במחיר מטרה. המכרז כלל חמישה מתחמים לבנייה של 72-108 דירות בכל אחד, בעלות קרקע אפסית ובמחיר של 22-31 מי ליון שקל פיתוח, תלוי בגודל המגרש. בנוסף, תלויים ועומדים שני מכרזים שיצאו באום אל-פחם לבנייה של 1,500 יח"ד ו 1,700 יח"ד במחיר מטרה. שני המכרזים יצאו בנובמבר ,2022 עתידים להיסגר ביוני 2023 ובשניהם טרם פו רסמה חוברת מכרז.

כשבענה הפכה לסביון

לאחרונה עלתה המועצה המקומית בענה לכותרות בעיתונות הערבית, לאחר שרשות מקרקעי ישראל הוציאה מכרז לבנייה של 206 יחידות בבנייה עצמית ב 56 מגרשים.

בענה היא מועצה מקומית הממוקמת בין הגליל העליון לגליל התחתון, מונה כ 9,000 תושבים במעמד סוציו אקונומי ,2 ותושביה משתכרים כ 5,000 שקל לחודש בממוצע. מכאן שגם במועצה תמהו מאד כשראו את מכרז רמ"י שחייב אותם לשלם מאות אלפי שקלים לבניית שני צמודי קרקע במגרש. ההערכות הן כי גם מכרז בענה צפוי להתבטל, על אף שכבר נסגר והוכרזו הזוכים, בשל קושי של האוכלוסייה לעמוד בתנאי התשלום.

"אנשים לא מצליחים לגייס את הת שלומים לעלויות הפיתוח", אומר עו"ד ד״ר קייס נאסר, שותף במשרד מ.פירון, "ההערכות הן כי משרד הבינוי והשיכון יבטל את המכרז, כיוון שבמצב הנוכחי לא משתלם לו לבוא לפתח תשתיות בכל השכונה כשרק מחצית מהמכרז נסגר. מחירי המגרשים המוצעים במכ רזי רמ"י יקרים מאוד עבור האוכלוסייה הערבית. אם מוסיפים לעלויות הפי תוח את עלות הבנייה, יוצא כי הקמת בית מגורים לפי המכרזים תגיע ליותר מ 4 מיליון שקל. כתוצאה מכך הבנייה תהפוך לעשירי החברה הערבית. זה לא סביון פה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "המשרד ורמ"י בוחנים לעומק את כלל המכרזים שלא צלחו, על מנת לעדכנם ולהוציאם לשיווק שוב במטרה שיסגרו בהצלחה. נדגיש כי במסגרת מדיניות המשרד ורמ״י, נבחנות בימים אלה אפ שרויות להקצאה של תקציבים עבור האצת נדל"ן, בכדי לקדם פרויקטים ושיווקים במקומות שבהם קיימים חסמי שיווק ובנייה".

תאופיק ג'בארין, חבר מועצת אום אל-פחם: "המכרזים האלה הם פשע נגד העיר. כשיצא המכרז הופתעתי לראות את המחירים, אלו רמות מחירים שתושבי אום אל-פחם לא יכולים לעמוד בהן. המשמעות היא שמגרשים לבנייה בשוק הפרטי יימכרו במחיר כפול"

 ?? ?? משוועים לפתרונות דיור. אום אל פאחם
משוועים לפתרונות דיור. אום אל פאחם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel