Israel Hayom

לסמוטריץ' החדש יש משימה

יו"ר הציונות הדתית ממצב את עצמו כשר האוצר של כולם - ממלכתי יותר ומפויס יותר ● אבל בימים של יוקר מחיה מאמיר והאטה כלכלית במשק, כישלון בהעברת תקציב המדינה עלול לשבש את התוכנית שלו

- | יעקב ברדוגו |

אלו ימים טובים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', יש שיאמרו חגיגיים. מסביב ייהום הסער הפוליטי, השותפות בממשלה מתרעמות על הפרות בהסכמים הקואליציונ­יים, במפלגות מתדרכים עיתונאים על פיסות קטנות מדי שהן מקבלות מעוגת התקציב, וגורמים שונים מפזרים איומים אמינים יותר או פחות בנוגע לעתיד הממשלה. אך סמוטריץ' מרוצה, ויש לו סיבות טובות לכך. בתום חודשים ספורים בכס שר האוצר, הצליח יו"ר הציונות הדתית להניח על שולחן הכנסת תקציב דו שנתי. אם לא יצוצו דרמות של הרגע האחרון, התקציב יעבור בשבוע הקרוב בקריאות שנייה ושלישית במליאה. גם מפלגתו מפגינה יציבות יחסית בסקרים, והוא זוכה לתמיכה מהפקידים של משרד האוצר.

ניתן גם להניח שסמוטריץ' אינו סובל במיוחד מהתלאות ומהתזזיתיו­ת שמאפיינות עד כה את שותפו יריבו, השר איתמר בן גביר. כך מנצל סמוטריץ את תפקידו כדי לחזק את מעמדו, תוך העדפת מעבר תקציבים למשרדי הציונות הדתית על פני משרדי עוצמה יהודית, במה שנראה כקרב על ההגמוניה במגזר הדתי לאומי.

הוא מפגין חזית אחידה עם נערי האוצר שתחתיו ונושא נאומים מתונים ושקולים הקוראים לבן גביר לא לשבור את הכלים. סמוטריץ החדש הוא בעל הברית הגדול של נערי האוצר, החבר הטוב של הדיפ סטייט. האיש שנלחם כנגד שלטון הפקידים הפך להיות האיש של הפקידים.

בד בבד, יו"ר הציונות הדתית מנסה למצב את עצמו כשר האוצר של כולם. ממלכתי יותר, מפויס יותר, יציב יותר. אפילו נראותו הפיזית מוקפדת יותר, והוא מדלג מהסתודדות עם ראש הממשלה במליאת הכנסת למסיבת עיתונאים או להכרזה על צעד כלכלי, כשהוא חנוט בחליפה ובעניבה.

האם מדובר בשינוי עומק המעיד על אסטרטגיה פוליטית של התמר כזות וקריצה לקהלים חדשים? מוקדם לדעת. השר סמוטריץ', שאיפותיו הפוליטיות, ולעיתים גם הדרך שבה הוא עשוי לקום בבוקר, הם עדיין בגדר תעלומה. כך גם השאלה אם מהלך פוליטי מהסוג הזה יצליח. עדיין דרושה הוכחה. למרות זאת, פירורי הלחם שהוא מותיר בנתיב הפוליטי שלו מעידים כי הוא מכוון למקומות שונים מאלו שהתרגלנו לצפות ממנו, ממלכתיים יותר ומכוונים להישגים ולתפקידים פוליטיים משמעותיים ורמים יותר, אפילו בהשוואה למשרד האוצר, שבו הוא מכהן היום.

גיבוי הדדי

הסנונית הראשונה שבישרה את הכיוון הסמוטריצ'י החדש היתה הל בביות שהפגין שר האוצר כלפי מי שהם סדין אדום לעיתים קרובות בקרב בוחרי גוש הימין. בטקס חילופי השרים הוא החמיא בנדיבות לקודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, בגלל תפקודו. הוא גם חיבק את השר עמר בר לב כשהשניים נפגשו באקראי מול המצלמות, ובאופן כללי הוריד את עוצמת הווליום באמירותיו כלפי יריביו הפוליטיים.

סמוטריץ' נמנע מהצבת אולטימטומי­ם ומפעולות נגד הקואליציה, גם כשההתנהלות אינה מוצאת חן בעיניו. אין זה סוד שהוא ומפלגתו התנגדו לעצירה של חקיקת הרפורמה המשפטית, אך הוא ושליחו לנושאי הרפור מה, ח"כ שמחה רוטמן, נתנו גיבוי לראש הממשלה כשהחליט לעשות כן.

התנהלות דומה של שר האוצר נרשמה גם לפני מבצע "מגן וחץ", ול מרות התגובות הרפות מול שיגורי טילים בצפון ובדרום. גם בקונפליק טים ציבוריים מפגין סמוטריץ' מתינות ומעדיף לפעול בשקט וביעילות.

השבוע, על רקע הקרב סביב חוק קרן הארנונה, ראש אגף התקציבים במשרד התגייס לטובתו של שר האוצר. המצב שבו הפקיד החשוב ביותר במשרד האוצר, למעט מנכ"ל המשרד, יושב מול המצלמות ומגן על מדיניות השר, בעוד זה מצוי תחת מתקפה קשה ומואשם בביזת הקופה הציבורית - היה בלתי נתפס עד לשבועות האחרונים, ולא רק מצידו של ראש אגף התקציבים.

כאמור, סמוטריץ' היה מראשי התוקפים של שלטון הפקידות, אך נראה ששינה מצידו את כיוון הספינה ובחר במתן מעמד מרכזי לפקידים במ שרד האוצר ולעבודה בשיתוף פעולה איתם, תוך מתן גיבוי פומבי הדדי.

על רקע הדברים הללו נותר לסמוטריץ' להשלים את המהלך ולהציג לא רק שינויים, לא רק חזות מעונבת ופיזור ארומה ממלכתית - אלא גם תוצאות.

בימים של יוקר מחיה מאמיר והאטה כלכלית משמעותית, כישלון תקציבי אפשרי עלול לשבש את תוכניותיו של שר האוצר לשינוי תד מיתו הציבורית. האם יצליח במשימה? ימים יגידו. את הכסף במקרה הזה סופרים במדרגות.

אהרן ברק ודר הרחוב

לפני כשמונה חודשים נפל דבר במדינת ישראל. דמות אלמונית עשתה את הבלתי נסלח והחליטה לפרוץ לביתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק.

הגנב האלמוני הסתובב בביתם של בני הזוג כשהם ישנים ויצא מפתח הבית עם שלל רב, שכלל בין היתר מחשב נייד בשווי של כמה אלפי שקלים.

ברק, כידוע, אינו אזרח רגיל. בעוד פשוטי העם יזכו לכל היותר לנחירות של צחוק בבואם להתלונן על פריצה שהסתיימה בגניבה בס כום לא גדול, במקרה של השופט בדימוס נראה שהמשטרה התגייסה במלוא כוחה. השוטרים הפיקו דגימת דנ"א מכבל המחשב הנייד ויצאו מייד למצוד, שהסתיים במעצרו של דר רחוב אומלל. החשוד נלקח אחר כבוד לחקירה, הוגש נגדו כתב אישום, והוא בילה לא פחות משמונה חודשים במעצר.

ראיות נגד דר הרחוב האומלל לא באמת היו. השבוע, לאחר פניית סנגוריו לבית המשפט העליון בדרישה לשחרורו, חזרה בה המשטרה מכתב האישום. הוא שוחרר ללא תנאים מגבילים כשהוא צח כשלג.

במדינת אהרן ברק, שלא הביע עד כה צער או התקוממות על התנהלות המשטרה כלפי אזרח מהחלשים שבחברה, החוק משרת את החזקים, את הברקים. אלה זוכים לשיטור דה לוקס, שמוצא אשמים גם אם לא עשו דבר.

במדינת אהרן ברק גם דר רחוב שלא ביצע פשע עשוי להישלח לתא מעצר. הכל רק משום שנכח במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון. אפילו אם הוא לא היה בכלל במקום ובזמן המדוברים מעולם, הוא ייאלץ לשבת מאחורי סורג ובריח שמונה חודשים שלמים על לא עוול בכפו, ללא ראיות אמיתיות.

הסימנים מעידים כי סמוטריץ' מכוון למקומות שונים מאלו שהתרגלנו לצפות ממנו. ניתן להעריך שהוא מכוון להישגים ולתפקידים פוליטיים משמעותיים יותר, אפילו בהשוואה למשרד האוצר שבו הוא מכהן

במדינה שלנו החוק משרת את החזקים. אלה זוכים לשיטור דה לוקס, שמוצא אשמים גם אם לא עשו דבר. דר רחוב אומלל שלא ביצע פשע, עלול להישלח לתא מעצר רק משום שנכח במקום הלא נכון

ובזמן הלא נכון

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? סמוטריץ' עם פקידי האוצר במסיבת העיתונאים השבוע. שיתוף פעולה
צילום: אורן בן חקון סמוטריץ' עם פקידי האוצר במסיבת העיתונאים השבוע. שיתוף פעולה
 ?? ?? צילום: אורן בן חקון
צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel