Israel Hayom

השתול באיסטנבול

כמו שעשה עם כוכבים נוספים, פפ גווארדיולה הפך גם את ברנרדו סילבה לזייפן העמדות המושלם במגרש ● מול ריאל מדריד זה שוב עבד, כשקשר מנצ'סטר סיטי התחפש לסקורר ● בגמר ליגת האלופות הוא יהיה פקטור רציני

- רונן דורפן

פפ גווארדיולה מזוהה לחלוטין בהיסטוריה של הכדורגל עם השושלת הטקטית אייאקס ברצלונה - שזורמת אליו ממיכלס, דרך קרויף, ואולי קצת מוואן חאל. אבל מבחינה אחת יש בו דווקא משהו מברזיל של 1970 - נבחרת שמזוהה יותר עם אסתטיקה מאשר עם טקטיקה.

בברזיל מכנים את אותה נבחרת "חמשת מספרי ה "10 בגלל חמשת שחקני ההרכב ששיחקו את ה 10 הפליימייקר בקבוצתם - אבל בנבחרת שולבו ברחבי המערך, בעוד רק פלה החד פעמי נשאר ב 10 האמי תי. "את זה אפשר לעשות כשיש לך שלושה חודשים מחנה אימונים", אמר לי טוסטאו ב ,2002 שהיה אחד ממספרי ה 10 הללו ואחר כך פרשן שנים רבות.

וזה בדיוק מה שעושה גווארדיולה בעשור וחצי האחרונים - שותל פליימייקרי­ם באזורים לא מקו בלים של המגרש.

ליאו מסי ב 9 המזויף מועמד להיזכר כגדול שחקני הכדורגל. אינייסטה בקיצוני המזויף אגדי גם הוא. לעיתים היה נראה שג ווארדיולה לוקח את הדברים אל הטי רוף. למשל, כששלח את פרננדיניו להיות בלם פרמייר ליג מזויף. מסצ'ראנו לפניו זייף בלם בגמר ליגת האלופות של 2011 - אחד מניצחונותי­ו הגדולים ביותר של גווארדיולה.

אבל אולי זייפן כל הזייפנים של גווארדיולה הוא ברנרדו סילבה. מי שכבר זייף כל תפקיד - ממגן שמאלי לקיצוני ימני, כולל חלוץ ,9 וכמובן כל עמדה בקישור. מול ריאל מדריד זייף קצת סקורר.

את זה הוא עושה רק כשבאמת צריך: יש לו עשרה שערי ליגת אלופות במדי מנצ'סטר סיטי. שמונה מהם בשבעת המשחקים האחרונים בשלבי הנוקאאוט. רק השנה כבש מול באיירן מינכן וריאל מדריד. מבקיע בעל כורחו - כאינייסטה בשעתו.

גיוס הכדורגל המהיר

סילבה מסמן עבורי גם שינוי גדול אחר שעבר גווארדיולה, ואת מה שהופך בעיניי את הקדנציה הנו כחית שלו במנצ'סטר סיטי להישג גדול יותר משנות מסי בברצלונה. בתקופת ברצלונה דובר רבות על חינוך הכדורגל של ברצלונה. על כדורגל הנעת כדור שמוטמע בשחקני ברצלונה מקבוצות הילדים, וכמובן על כך שברצלונה מבוססת על שחקני הבית. אחר כך החזקת הכדור קצת יצאה מהאופנה. נבחרת ספרד של אחרי צ'אבי ואינייסטה המשיכה להניע כדור עד להתאבדות, וג ווארדיולה הואשם בדוגמ טיות. ה"גגנפרסינג" )הלחץ הנגדי( הגרמני הפך חזות הכל. היופי הוא שגווארדיול­ה לא ויתר על הנעת הכדור כאסטרטגיה עיקרית. אבל השחקנים שגויסו לסיטי הנוכחית גויסו מתוך שיטות משחק ששיחקו כדורגל ישיר ומהיר בהרבה.

גונדואן מדורטמונד של קלופ, מחרז מלסטר, גרי ליש מאסטון וילה, הולאנד - שבינו לבין החזקת כדור אין כל קשר, וברנרדו סילבה, שהגיע מהקבוצה המ שפיעה מאוד של מונאקו ומזוהה עם הכדורגל המהיר שהיה הבסיס לנסיקתו של אמבפה.

גווארדיולה קצת דיבר וקצת ניסה לבנות את סיטי מהאקדמיה, אבל במציאות כיום מטמיע את החזקת הכדור בשחקני התקפת מעבר באופיים הראשוני.

עליו לא מוותרים

וזה לא פחות מרשים מבכל עידן בקטלוניה, כי לא רואים את זה. רק בדקה ה 24 שלשום השלימה ריאל מדריד מסירה בשטח המגרש של סיטי. ברנרדו סילבה היה ה"אשם": זו היתה המסירה לחידוש המשחק, אחרי שקבע את ה 0:1 לאלופה האנגלית.

"אחד השחקנים הטובים ביותר שאימנתי. מבין כל פעולה עם ובלי הכדור ונמצא בכל עמדה במגרש", אמר עליו גווארדיולה במהלך משחקי רבע הגמר מול באיירן מינכן.

אבל שבחים במסיבות עיתונאים הם בחי נם. סילבה הוא מי שעבורו פפ שובר את הכ ללים. הכוכב הפורטוגלי דיבר לא פעם בשנים האחרונות על עזיבה. לא בהדלפות של גורמים מקורבים או באמצעות שמועות, אלא בראיונות גלויים.

הוא דיבר על ברצלונה ופריז, ואפילו הזכיר גע גועים לבית. אבל בניגוד להרבה שחקנים - לירוי סאנה, ז'סוס, סטרלינג, ז'ינצ'נקו, ז'ואאו קנסלו - את הפורטוגלי גווארדיולה לא ממהר לשחרר.

הקלישאות אומרות שבכדורגל של היום נאמנות קונים בכסף; את מוח הכדורגל של סילבה - לא.

 ?? ?? סילבה. בכל מקום
צילומים: רויטרס
סילבה. בכל מקום צילומים: רויטרס
 ?? ?? גווארדיולה. משחק שבץ נא עם הפליימייקר­ים שלו
גווארדיולה. משחק שבץ נא עם הפליימייקר­ים שלו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel