Israel Hayom

בחירות ומחאות

- נחמה דואק

ביקור בשווקים או אכילת פלאפל עממיקו הם שתי תופעות שנאמרות בנשימה אחת עם המילה "בחירות". לכן, החלה להבהב לי נקודה כאשר רה"מ בנימין נתניהו העלה בכל רשת חברתית אפשרית סרטונים שלו בדוכן באשקלון, מחלק כדורי פלאפל לשוטרים ולמעריצים, בתום המבצע האחרון בעזה.

אם מחברים לכך את הכתף הקרה שהפנה לאיתמר בן גביר ולדרישותיו; את ההתנערות המסוימת משר המשפטים, יריב לוין, ומתוכניתו לשינוי מערכת המ שפט והמשטר בישראל, ואת השיח הפוליטי בקרב השותפות לקואליציה, ניתן לחשוב שהבחירות בפתח או לפחות מתקרבות.

האם יש לנתניהו אינטרס להפיל ממשלת ימין על מלא לטובת הבלתי נודע? להערכתי, נתניהו מתחיל להבין שהקואליציה רבת מנדטים אך מרובת אינטר סים, ובסופו של דבר, עלולה למוטט עליו את הבית. ייתכן שמוטב לו להוביל לבחירות, להפיל את האש מה על בן גביר ושות', להביא מספר מנדטים דומה לזה שיביא גנץ בראש המחנה הממלכתי, ומעמדה זו ללכת לממשלת חילופים ואפילו לתת לגנץ להיות ראשון ברוטציה.

מהלך שכזה, גם אם נשמע הגיוני עבור נתניהו, שמאס בסחטנות של בן גביר ושות' מחד ומהמ חאות מאידך, עלול לעלות לו ביוקר. ההיסטוריה הפוליטית הקצרה של ישראל מוכיחה שמי שמפיל ממשלת ימין - חוטף וחזק.

תשאלו: נתניהו בשל למהלך מסוכן שכזה? אם כן, אז רק אחרי העברת התקציב, כשלא ניתן להפיל את ממשלתו, אלא אם הוא ירצה לפזר אותה. כי אז הכוח בידיו של נתניהו. לכן, הוא לוחץ להעביר את התקציב גם במחיר של עוד מתנות לשותפות, כדי להעביר את המושכות לידיו. ההחלטה הסופית תי פול בכנס החורף.

מחאות: ראשי מחאת קפלן הזיזו את שעת ההתחלה של המחאה לשמונה בערב, כדי לאפשר לשומרי השבת להצטרף למחאה מבלי לחלל שבת, שיוצאת מאוחר בשל שעון הקיץ. בעוד הם מגלים התחשבות בשומרי השבת, הם מתברברים ביתר הנושאים.

המחאה החלה כהתנגדות לרפורמה המשפטית מבית יריב לוין ושמחה רוטמן, התפשטה לנושאים נוספים שקשורים ושאינם קשורים, ונראית כמי שהתברברה בניווט. היא כוללת כעת גם את הגיוס והשוויון בנטל, גם את הכספים הקואליציונ­יים וביזת הקופה על ידי המפלגות החרדיות, גם את חוק הארנונה, גם את הכי בוש, זכויות להט"בים ומלחמה באלימות נגד נשים.

כל נושא דגל משוכנע שהכל קשור ברפורמה המ שפטית. בהנהלת המחאה לא מתייצבים מאחורי כל הדגלים, ואומרים שחייבים לחבר את ביזת הקופה לרפורמה ולהתרכז במה שהם רואים כאיום מיידי. להערכתם, לאחר שחוק התקציב יעבור השבוע והם ירגישו חזקים ובלתי ניתנים להפלה, יתחילו לחוקק את כל חוקי הדיקטטורה שתכננו. דבר אחד כן משותף לכל הנושאים במחאת קפלן - רק לא ביבי.

יוסי שריד: השבוע הוקרן ב"דוקאביב" סרט שמסכם את חייו ופועלו של יוסי שריד ז"ל, שעבר מהעבודה למרצ ואף כיהן כיו"ר שלה. במהלך הסרט הוזכרו הפג נות הענק שהיו בשנות ה 90 גם על השוויון בנטל ועל הדמוקרטיה. גם אז, כמו היום, ימין ושמאל התייצבו זה מול זה. כבר אז צעקו: "רק לא ביבי".

במהלך הסרט הוזכרו הפגנות הענק שהיו בשנות ה 90 גם על השוויון בנטל ועל הדמוקרטיה. גם אז, ימין ושמאל התייצבו זה מול זה. כבר אז צעקו: "רק לא ביבי"

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel