Israel Hayom

החוט המקשר לעליות המחירים - הממשלה

פרופ' איתי אטר

- הכותב, פרופ' איתי אטר מאוניברסיט­ת תל אביב, הוא עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה

ההודעות של יצרני ויבואני המזון תנובה, שטראוס, טרה ודיפלומט עוד בתחילת החודש שעבר על סדרה משמעותית של העלאות מחירים, צפויות להחריף את בעיית יוקר המחיה, ולהקשות עוד יותר על הצרכן הישראלי.

אם עד עתה יצרני וספקי המזון חששו מתגובה ציבורית קשה שתכלול גם מאבק עיקש של רשתות השיווק כנגד העלאות המחיר לקמעונאים, זהו כבר לא המצב. גובר החשש שהסכר נפרץ וכי אנחנו לפני גל עליות מחירים משמעותי.

מהן הסיבות שגרמו לעליית המחירים הרוחבית הזו? החוט המקשר לעליות המחירים הרוחבית הוא אוזלת ידה של הממשלה, והעובדה שהממשלה משקיעה את כל המרץ והמשאבים שלה בנושאים שאינם יוקר המחיה, והיא אינה מתמודדת עם הבעיות האמיתיות של הציבור.

התייקרות מוצרי החלב הלא מפוקחים קשורה להחלטת שר האוצר לאפשר העלאת מחירים של כ־%8 של מחירי מוצרי החלב המפוקחים, זאת בניגוד להתחייבות מוקדמת של משרד האוצר לפיה המחירים של המוצרים המפוקחים יעלו בשיעור של .16% לפי הפרסומים, בתגובה להפרת התחייבות של שר האוצר, הודיעו המחלבות על העלאת מחירים של המוצרים הלא מפוקחים שהן מייצרות. תנובה הודיעה על העלאה בשיעור ממוצע של ,4.65%־כ טרה ,9.3% שטראוס 2.33% וגד ב־%5. למעשה, מדובר לא רק בעליות מחירים משמעותיות אלא גם בפגיעה באחד הסמלים של המחאה החברתית של שנת ,2011 והוא מחיר הקוטג'. כזכור, בחודש יוני ,2011 בעקבות העלאה מהירה ודרמטית במחיר גביע קוטג' עד קרוב ל־8 שקלים, הוחלט באופן ספונטני על חרם צרכני שהוביל להורדת המחיר של הקוטג' מתחת ל־6 שקלים לגביע. מאז חלפו כמעט 12 שנה, ומחיר הקוטג' כמעט לא השתנה. ההערכה היא שתנובה, היצרנית המרכזית של הקוטג', הבינה (עד כה) את הפוטנציאל הנפיץ של העלאת מחיר הקוטג' ונמנעה מכך.

תם עידן הקוטג' ואיתו הישגי חרם הצרכנים מהמחאה של .2011 חברות המזון אבדו את החשש מתגובת הציבור והממשלה. הסכר נפרץ: אנחנו לפני גל עליות מחירים משמעותי

סיפור עליית המחירים של חברת דיפלומט, שהיא יבואנית בלעדית של מגוון רחב ומשמעותי של מותגים מוכרים, קשור גם לאופן שבו הממשלה מתמודדת עם יוקר המחיה. טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה בחודש פברואר כללה צעדים מרחיקי לכת שנועדו לטפל בכוח השוק של דיפלומט, לפגוע בכוח השוק שלה וברווחיותה. כאשר פורסמה הכוונה הראשונית להכליל את הצעדים בחוק ההסדרים, חברת דיפלומט הודיעה לבורסה שהיא מעריכה כי ככל שההצעה תאושר במתכונתה, וללא שינויים, צפויה השפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה. חברת דיפלומט, שהבינה שתשומת הלב הציבורית ממוקדת בה, נמנעה מהעלאת מחירים משמעותית כל עוד הצעדים הבעייתיים מבחינתה נכללו בחוק ההסדרים והיה חשש לקידומם בכנסת. לאחר שהצעדים המדוברים הוסרו מטיוטת חוק ההסדרים שנידונה בכנסת, חברת דיפלומט כבר אינה חוששת, והיא מנצלת את שעת הכושר שנקרתה בדרכה לטובת העלאת מחירים דרמטית במגוון רחב של מותגים (כמו היינץ, פרינגלס, נוטרילון ועוד).

החשש הוא שעתה לאחר שמספר יצרני ויבואני מזון החליטו על העלאות מחירים, הסכר נפרץ, ואנחנו צפויים לשמוע על עליות מחירים משמעותיות גם אצל יצרנים וספקים נוספים. למשל, חברת כרמל מזרחי הודיעה על העלאת מחירים של כ־%7. לא צריך להיות מופתעים אם הודעות נוספות יתפרסמו בקרוב. לבסוף, צריך לזכור שעלייה משמעותית ורוחבית במחירי המזון צפויה להיתרגם לעלייה במדד המחירים לצרכן עבור החודשים מאי ויוני. בהתאם, בנק ישראל ייאלץ ככל הנראה להעלות את שיעור הריבית כדי להתמודד עם עליות המחירים, באופן שיעלה את החזרי המשכנתאות מעבר לרמתם הנוכחית הגבוהה גם כך. מן הראוי שממשלת ישראל תבין את ההשלכות של מעשיה ותנתב את מאמציה לטיפול בבעיות האמיתיות של האזרחים במדינת ישראל.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel