Israel Hayom

המצוקה של נסראללה

חיזבאללה מאותת על רצונו לפרובוקציו­ת בגבול, אבל חוטף ביקורת מבית ● ובזמן שבארגון מפנטזים על הישג חדש, בחדרי חדרים נסגרות עסקאות עם פוטין ועם טהרן

- שחר קליימן

חיזבאללה מחשב מסלול מחדש. בת קופה שבה גוברת ההתנגדות הפני מית כלפיו בלבנון, הוא מזהה הזדמנויות חדשות שעשויות לאפשר לו להתעצם, ולה שיב מעט מהכוח הציבורי שאיבד.

התרגיל הצבאי בדרום לבנון לפני שבוע היה חלק מלוחמה פסיכולוגית. לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד אויביו של חיזבאללה מבפנים. אך המאמץ להזכיר לכולם מיהו בעל הבית - הסתבך.

פרלמנטרים גינו את תמרון הראווה, והתייחסו אליו כחתירה תחת ריבונות המ דינה ו"לקיחת הלבנונים כבני ערובה". אפי לו סגן יו"ר הפרלמנט, עבדאללה בו סעב, סינן כי אם הארגון היה מתייעץ איתו, הוא היה ממליץ על תרגיל ללא נשק. בתגובה הובטח תרגיל נוסף, שידמה את "השחרור הסופי של פלשתין".

לא בכדי נסראללה מנסה להסיט את הקשב הלבנוני דרומה. כבר יותר מחצי שנה אין נשיא בביירות, בגלל וטו של מחנה חיזבאללה בפרלמנט. בארגון התאהבו בשיטת המשטר של הכיסא הריק, שעדיפה בעיניהם על כל דמות "עוינת להתנגדות".

אך ללא הנהגה שמסוגלת להוביל רפור מות - המצב הכלכלי הולך ומידרדר. הלירה הלבנונית צוללת, וגם הסכם הגבול הימי, שהעניק לביירות את שדה הגז הפוטנציאלי קאנא, טרם הניב פירות כלשהם.

החיפוש אחר הישג

להסטת הקשב מתלווה החיפוש אחר הישג, ונסראללה מאותת על יעד. "חלק מארצנו נמצא תחת כיבוש", הצהיר ביום חמישי, בה

תייחסו לנקודות המחלוקת בגבול היבשתי עם ישראל. בכיר אחר בחיזבאללה, נביל קאווק, סיפק למחרת הבהרה בכנס במרג' עיון: "באנו להדגיש את מחויבותנו לשחרור חוות שבעא )אזור הר דב; ש"ק( ולהגנה על כל ארצנו". לפיכך, נראה שהפנטזיה של חיזבאללה היא לכפות על ישראל משוואה ברוח הסכם הג בול הימי: איומים שיובילו למשא ומתן עקיף ולנסיגה מוחלטת.

בינתיים נסראללה לא חוסך בהצהרות. לנו כח דברי ראש אמ"ן כי הוא "קרוב לטעות שי כולה להוביל למלחמה גדולה", השיב המזכ"ל כי ישראל היא זו שמאוימת במלחמה כזו, וכי "כל טעות בעזה, בגדה, בלבנון, בסוריה או באיראן - יכולה להוביל לפיצוץ באזור".

כמנהג ארגוני הטרור בימינו, הוא נופף באיום הרב זירתי, אף שבמבצע מגן וחץ חי זבאללה וחמאס עמדו מנגד.

מושכים בחוטי ההתלקחות

לאיראן יש יעדים משלה. באפריל ביקר בביירות מפקד כוח קודס, איסמאעיל קאאני, ומשך משם בחוטי ההתלקחות בצפון. ההע רכה היא שטהרן חותרת להעסיק את ישראל בגבולותיה ולהרחיק אותה מפרויקט הגרעין, זה שמקים בימים אלה בונקר חדש בנתנז ומ תהדר בטיל בליסטי שיכול להגיע לתל אביב.

מפגש האינטרסים של נסראללה והאייתו ללות מוליד מדיניות של התגרויות: תרגילים צבאיים, הפגנות ומוצבים של פעילי חיז באללה בסמוך לגבול, ניסיונות חדירה של כטב"מים וניסיונות הסתננות. כל זאת, תוך הערכה במעגלים של חיזבאללה כי ישראל לא מעוניינת בהסלמה בלבנון. איברהים אל אמין, עורך העיתון "אל אח'באר" המקורב לחיזבאללה, ציין לאחרונה: "אפשר לדבר על צורה חדשה של תרומת ההתנגדות הלבנונית בסיוע לפרויקט ההתנגדות הפלשתינית".

במקביל מפתח חיזבאללה שני מנופים אסטרטגיים: הראשון צבאי מדמשק, והש ני כלכלי ממוסקבה. מקורות הדליפו לרשת "אל חדת'" הסעודית כי יחידת הגולן של חיזבאללה מתאמנת בבסיס א ד'מיר, שמצפון לדמשק, על תקיפת מטרות ישראליות במקרה של התלקחות בחזית הלבנונית.

שני פקידי מודיעין בארה"ב אישרו את הדיווח לאתר האמריקני ‪FDD's Long War‬ .Journal היחידה, לפי הפרסומים, אוספת מודיעין ומתאמנת בתקיפת מטרות אמרי קניות בסוריה תוך שימוש בטנקים. בראשה עומד אחד, מוסא עלי דקדוק, שמוכר ליש ראל ולארה"ב אחרי שהקים מיליציות שיעיות בעיראק ופעל בסוריה. החזית הזו נועדה לגשר על הפער שבין האינטרס האיראני לאינטרס הלבנוני. כלומר, לאיים על ישראל מבלי לסכן את ביירות.

הרשת מתהדקת

המנוף הרוסי נוגע לברית המתפתחת בין הדאחייה לקרמלין. מאמר שכתבו חוקרי מכון וושינגטון אורורה אורטגה וד"ר מתיו לויט שופך אור על הרשת המתהדקת בין פוטין לנסראללה. דרך מסמכי משרד האוצר האמ ריקני, מתגלה כיצד רוסיה שיתפה פעולה עם איראן ועם חיזבאללה בהברחות נפט, כנ תיב "עוקף סנקציות". שיתוף הפעולה החל ב ,2018 דרך פגישות של אנשי ארגון הטרור עם בכירים רוסים במוסקבה ובביירות.

כך, למשל, מוזכר חסן מוקלד, יועץ פי ננסי של חיזבאללה המייצג אותו בעסקאות שונות. מוקלד שותף לפרויקט ההתעצמות של חיזבאללה, ופגישותיו עם בכירים רוסים לא פסקו, אף שסומן על ידי מערך הסנקציות האמריקני בינואר האחרון. במארס שוב נסע לרוסיה לצורך פגישות עבודה.

אותו מוקלד נמצא בקשר ישיר עם בכיר חיזבאללה בשם מוחמד קסיר. האחרון, נוסף על תפקידו בגיוס כספים, הוא ראש היחי דה בחיזבאללה האחראית על הברחות נשק מסוריה ללבנון.

ועדיין, מדובר במנופים לטווח הארוך. מא חורי מסך הערפל של דיבורי הרהב, חיזבא ללה נקלע לתווך שבין מצוקה בזירה הל בנונית לאינטרסים האיראניים. לכן נראה שלעת עתה הוא בוחר בנתיב הפרובוקציו­ת. הבעיה היא שמה שמתחיל בפרובוקציה יכול להיגמר באסקלציה. בג'יהאד האסלאמי למדו זאת על בשרם.

 ?? ?? הנפת דגלי חיזבאללה ואיראן מול כוח צה"ל, ביום חמישי על גדר הגבול הצפוני
הנפת דגלי חיזבאללה ואיראן מול כוח צה"ל, ביום חמישי על גדר הגבול הצפוני
 ?? ?? חסן נסראללה. מנופף באיום הרב זירתי
חסן נסראללה. מנופף באיום הרב זירתי
 ?? ??
 ?? ?? לוחמי חיזבאללה בתרגיל ראווה, בשבוע שעבר צילום: אי.אף.פי
לוחמי חיזבאללה בתרגיל ראווה, בשבוע שעבר צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel