Israel Hayom

יותר מאושפזים ביישובי הפריפריה מאשר במרכז

מחקר של משרד הבריאות: היקף האשפוזים ירד בעשור האחרון ● "ִמתאם הפוך בין מצב כלכלי לשיעורי אשפוז"

- מיטל יסעור בית אור

גרים בפריפריה? יש לכם סיכוי גדול יותר להתאשפז בבית חולים: מחקר של משרד הבריאות מצא כי בעוד היקף האשפוזים ירד בעשור האחרון בכל הארץ ובכל קבוצות הגיל והמין - שיעורו בפריפריה עדיין גבוה יותר לעומת מחו זות תל אביב והמרכז.

לפי המחקר, שבחן את פערי הבריאות בין מרכז הארץ לבין הפריפריה, שיעור האשפוז )ללא יולדות( ירד ב 21% בכל הארץ בשנים .2021-2010 אלא שלעומת הירידה של 25% במחוזות המרכז ותל אביב - זו שנרשמה בצפון, בדרום וביו"ש היתה נמוכה יותר: של .22%-19% במחוז ירושלים שיעור האשפוזים יציב יחסית.

עוד נמצא במחקר כי שיעורי האשפוז בשנת 2021 היו גבוהים מהממוצע הארצי ב 20% עד 15% בנפות עכו, צפת ויזרעאל; ב 12% עד 6% בנפות חדרה, אשקלון, השרון ובאר שבע; וב 4% בנפות כנרת וחיפה. מנגד, בנפות יו"ש, ירושלים ופתח תקווה שיעור האשפוז היה נמוך מהממוצע.

מדיניות הקופות ובתי החולים

מגמות דומות עלו גם בהשוואה לפי גיל בשנת :2021 שיעורי האשפוז של בני 65 ומעלה היו גבוהים מהממוצע ב 21% עד 15% בנפות אשקלון, עכו ויזרעאל; וב 12% עד 7% בנפות באר שבע, חדרה, צפת ורמלה. המחקר המלא יוצג בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.

לדברי החוקרות אירנה ליפשיץ וציונה חקלאי מאגף המידע במשרד הבריאות, "מצבה של ישראל באחוזי האשפוז לנפש טוב יחסית, בהשוואה למדדים בינלאומיים. עם זאת, שיעורי האשפוז בפריפריה נותרו גבוהים יותר בהשוואה למרכז. למעשה, נמצא מתאם בין מצב סוציו אקונומי גבוה לבין שיעורי אשפוז נמוכים".

ההשערה היא כי ההבדלים בין המרכז לפריפריה תלויים בין השאר במשתנים כמו ריבוי שירותי רפואה במרפאות הקהילה, מדיניות שונה של הקופות ובתי החולים, ואולי גם שיעור תח לואה שונה.

"חשוב לתת שיקוף מהימן של המצב למקבלי ההחלטות שיקוף מהימן של המצב", מציינות החוקרות. "יש להמשיך לבדוק את הסיבות למגמות אלו, ובתוך כך לבחון את השירותים הרפואיים בקהילה, את שיעור התחלואה, את מדיניות הקופות ובתי החו לים ועוד".

סיכויי האשפוז בשנת 2021

 ?? ?? *לפי נפות, בהשוואה לממוצע הארצי
*לפי נפות, בהשוואה לממוצע הארצי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel